125 millió helyett 21 millióan láthatták Tucker Carlson Orbán-interjúját

Róluk is csak annyit tudunk biztosan, hogy legalább 2 másodperc lefutott a szemük előtt a felvételből. Elon Musk közösségi platformja nem segít a tisztánlátásban.

Múlt hét szerdán Tucker Carlson amerikai televíziós személyiség műsorának vendége volt Orbán Viktor magyar miniszterelnök. Az amerikai Fox Newstól áprilisban kirúgott Carlson a harminc perces Orbán-interjút a közösségi médiában, az X-en (a korábbi Twitteren) tette közzé. A videó közlését itthon nagy várakozások kísérték, a kormánypárti influenszerek pedig szinte percről percre követték, hogyan lő ki az interneten a show nézettsége:

Az igen: pár óra alatt már tízmilliók nézték meg Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” – Deák Dániel, Megafon

😂És már sírnak is a lipsik… 💪🏻Több mint 32 millióan nézték meg Tucker Carlson Orbán Viktorral készült beszélgetését, 9 óra alatt – Bohár Dániel, Megafon

Mindenki erre várt! Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral már több mint 36 millióan nézték meg!🇭🇺 – Hradeczky Viktor, Miniszterelnökség

“Már 37 millióan nézték meg a Tucker Carlson interjút! Mindig az a vád éri Magyarországot és Orbán Viktort, hogy elszigetelődött. Erre most mi a válasz?” – Déri Stefi, Megafon

“Már több mint 80 millióan látták Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” – Kovács András, Origo

“Ilyet még egy magyar politikus sem ért el: már 100 milliónál is többen nézték meg Tucker Carlson interjúját Orbán Viktorral!” - Deák Dániel, Megafon

Az interjú sikeréről a magyar közmédia is beszámolt. Az M1 augusztus 31-én sugárzott híradója szerint már több mint 100 millióan látták az interneten a beszélgetést, többek között Donald Trump volt amerikai elnök és Elon Musk, a X platform tulajdonosa is. (Érdekesség, hogy a műsorszerkesztők mégsem a két amerikai híresség megosztásait szemlézték be a hírblokkba, hanem az interjú apropóján ukrán biológiai fegyverekről összeesküvés-elméleteket terjesztő felhasználók bejegyzéseit.)

Magnus_Veritas az interjú mellett Hunter Bidenről, az ukrajnai biofegyverekről és az Egyesült Államok kormányának cselszövéséről is megosztotta véleményét, ez azonban nem zavarta a Híradó munkatársait.

A szintén kormánypárti Origo viszont hiányolta, hogy a “dollármédia” nem számol be a hatalmas nemzetközi sikerként elkönyvelt beszélgetésről, amelyet világszerte már több mint 100 millió felhasználó követett valamilyen digitális eszközön.

De tényleg ilyen magas nézőszámot produkált a kábeltelevíziót a közösségi médiára cserélő Tucker Carlson 10 millió követővel rendelkező új csatornája?

A rövid válasz:
Az interjú alatti 125 milliós szám azt mutatja, összesen hányszor került Tucker Carlson bejegyzése a felhasználók elé az X-en. A videó nézettségéről egy másik adat tájékoztat, ez azonban már csak egyes Android operációs rendszerrel ellátott telefonokon érhető el.

A valódi nézőszám ez alapján a poszt teljes megtekintéseinek kevesebb mint hatoda, szeptember 5-ig 21,1 millió.

Ez valóban csak kevéssel marad el Tucker Carlson Donald Trumppal készített interjújának nézettségétől, ami néhány nappal az Orbán-interjú előtt jelent meg a platformon.

Cikkünkben bemutatjuk,

  • hogyan méri Elon Musk platformja a megosztott tartalmak nézettségét,
  • hányan látták valójában az Orbánnal készült videót, és hogyan sikerült kiderítenünk mindezt, illetve
  • hogy alakul Tucker Carlson közösségi médiára készült videóinak elérése.

Tweet megtekintése vagy videó lejátszása? Nem mindegy

Az X közösségi média platformon egy bejegyzés alatt jelenleg öt különböző szám látható. A

  • kedvelések,
  • idézések,
  • újraposztolás,
  • könyvjelzők, valamint
  • a megtekintések száma.

Ez utóbbi mérőszám (amely a felületen angolul “views”-ként jelenik meg), azt mutatja, hogy egy bejegyzés összesen hány alkalommal érte el a felhasználókat. Beleszámítanak azok az esetek, amikor egy felhasználó aktívan keresi fel az adott tartalmat, de azok is, amikor a poszt egy megosztás miatt jelenik meg a hírfolyamában. Egy felhasználó emiatt több alkalommal is bekerülhet ebbe a statisztikába.

Pontosabban mutatná a videók nézőszámát egy másik mérőszám: a videó-megtekintések (video views), amely azt jelzi, hány alkalommal játszottak le egy multimédia-tartalmat.

Korábban ez utóbbi mérőszám jelent meg a videók alatt az X-en, ma már azonban nem nyilvánosan elérhető adat.

Android operációs rendszerrel ellátott telefonokon azonban még lehetnek az X alkalmazásának olyan korábbi verziói, amelyek ezt a mérőszámot továbbra is megjelenítik.

Mennyi az annyi?

A szerkesztőségben is akadt olyan telefon, amin az alkalmazásban Tucker Carlson ominózus posztjára kattintva még elcsíptük a videó-megtekintések számát.

Kiderült:
A kormánypárti sajtóban hangoztatott 125,7 millió helyett valójában több mint százmillióval kevesebben, 21,1 millióan hallgattak bele a Fox News kirúgott sztárműsorvezetőjének Orbán Viktorral készített félórás interjújába.

Ez pedig csupán 16,8 százaléka annak a 125,7 milliónak, ahányszor maga a tweet a felhasználók elé került.


Nézettségi adatok az X app verzióiban, balra iOS, jobbra Androidos készüléken.

Megnéztük a beszélgetés magyar és kínai feliratos verziójának nézőszámait is.

Az előbbit a felhasználók 3 millió helyett 727 ezerszer, az utóbbit pedig 45 ezer helyett mindössze 17 ezerszer indították el a készülékeiken.

Forrás: X.

Ezzel a módszerrel ellenőrizte le az amerikai Mashable hírportál is Tucker Carlson Donald Trumppal készült interjújának számait. Elemzésükből kiderül, hogy míg a Trump-interjú tweetje 230 millió alkalommal jött szembe X-felhasználókkal, a 46 perces videóból valójában 14,8 millióan láthattak több mint 2 másodpercet cikkük augusztus 24-i megjelenéséig. Amikor szeptember 5-én rákattintottunk a Trump-interjút tartalmazó posztra, a videó-megtekintések számlálója 22 milliót mutatott, tehát csak kevéssel előzi az Orbán-interjút.

De mi számít videó-megtekintésnek?

Az Orbán-interjú 21,1 milliós videó-megtekintési száma azonban arról nem mond sokat, hogy azok a felhasználók, akik egyáltalán belenéztek a félórás videóba, hány percet játszottak le belőle. Ahhoz, hogy egy felhasználó beleszámítson ebbe a mérőszámba, már nagyon kevés is elég:

a platform lejátszásnak vesz minden olyan eseményt, amikor a videó két másodpercnél tovább van megnyitva.

A két másodpercbe az is beleszámít, ha

  • a felhasználó továbbpörgette a videót, de annak még legalább a fele látszik a képernyőn, vagy ha
  • a lejátszást a választható autoplay funkció magától indítja el.

Az X-en egyébként sokáig párhuzamosan volt látható a megtekintések és a videó-megtekintések száma, ez utóbbit azonban a még Twitterként működő platformcég május végén váratlanul kivezette kínálatából. Ahogy a Mashable írja, a két szám közül rendszerint a posztok megtekintése volt magasabb, a felhasználók pedig rendre ezt a pontatlanabb értéket használták, hogy népszerűbbnek tüntessék fel a tartalmaikat.

Hogy a Carlson-Orbán interjú nézettségéről szóló kormánypárti büszkélkedés is a két mérőszám összemosása miatt félrevezető, arra igyekezett rámutatni a Klubrádió szeptember 2-i Hetes Stúdió című adásában Bolgár György is - az érintettek mély felháborodására -, de a videó-megtekintések számát a rádióműsorban nem közölte.

A tv után

Nem tudom, tudják-e, mi a közösségi média. A civilizáció és a műveltség végének kezdete. Egyáltalán nem veszek benne részt.

– mondta a televíziós műsorvezetőként karriert csináló Tucker első magyarországi előadásán még 2021-ben. Akkor még nem tudhatta, hogy a Fox News tizennégy év után megválik tőle, közönségét pedig a Twitteren (majd X-en) kell adásról adásra újraépítenie. A Nielsen adatai szerint a főműsoridőben sugárzott Tucker Carlson Tonight 2023 márciusában átlagosan 3,4 millió nézőt ültetett le a készülék elé.

A Tucker Carlson show televíziós nézettsége 2022. május és 2023. március között Forrás: USTVDB

Ehhez képest Carlson Twitteres, majd X-es elérése kifejezetten magasnak tűnhet, a Tucker Carlson on X című műsorának nézettsége ugyanakkor egészen a nyári "sztárvendégekig" (például az emberkereskedelemmel és szexuális erőszakkal vádolt Andrew Tate, vagy a volt amerikai elnök, Donald Trump szerepléséig) folyamatosan zuhant.


Forrás: X.

A Tucker-show számait ugyanakkor a 155 millió felhasználó által követett és a platformon egyéb előnyöket élvező tulajdonos, Elon Musk rendületlenül igyekszik felhajtani az epizódok megosztásával.



Forrás: X.

Címlapi kép: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher/MTI/MTVA

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Online politikai szubkultúrákkal, a populáris kultúra és a politika kapcsolatával, valamint hálózatelemzéssel foglalkozik. Társszerzőként jegyzi a tavaly megjelent Toxikus technokultúrák és digitális politika: Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten (Napvilág, 2021) című könyvet.