A híreszteléssel ellentétben a McDonald’s nem kezdett neonáci burgert árulni Norvégiában

Elterjedt a Facebookon, hogy a Bandera-burgert egy ukrán nacionalistáról nevezték el. A név valójában a hamburgerben lévő szószra utal, amely a mexikói zászló színeire emlékeztet.

Május eleje óta több magyar nyelvű hírportálon is megjelent, hogy “Norvégiában a McDonald’s új, neonáci menüt vezetett be”. Az úgynevezett “Bandera-burger” valóban szerepelt az oslói gyorsétterem-lánc kínálatában, a szendvics elnevezésének azonban semmi köze a második világháborúban elhíresült ukrán nacionalistához, Sztepan Banderához. Ráadásul a mexikói ízvilágú szendvicset nem most, hanem négy éve kezdte árulni a cég, és nemrég inkább át is nevezték.

“Osló – A norvégoknál már Bandera-burger is van. Tudjátok ő az, aki náci kollaboráns volt továbbá lengyel civilek lemészárlásáért is felelős… (Tulajdonképpen ez olyan, mintha itthon Szálasi-burger lenne)”

– írta a Hírexta.info egy május 6-i cikkében, amely azóta több Facebook-csoportban is terjed. 

A szerző a szöveghez egy videót is mellékelt, amelyen a “McDonald’s Oslo” szöveg szerepel cirill betűkkel, a képsorok alatt pedig egy ukrán forradalmi induló modern feldolgozása szól. Hasonló bejegyzéssel találkozhatunk a több mint tízezer követővel rendelkező Orosz Hírek Telegram-csatornáján is, amely állítja, hogy “Norvégiában a McDonald’s új neonáci menüt vezetett be”. 

A híresztelésekkel ellentétben azonban a “Bandera” fantázianéven árult szendvics nem új és nem is Sztepan Banderának állít emléket.
 

Piros, fehér, zöld
 

A Bandera-burger 2018 júniusában jelent meg a norvég McDonald’s kínálatában. A mexikói konyha ihlette szendvics fő alkotóelemei a guacamole, a nachos és a Pico de Gallo szósz - ez utóbbit nevezik másképp salsa banderának. 
 

A kockákra aprított egzotikus salátakeverék friss paradicsomból, hagymából, zöld chiliből és korianderből készül, a hozzávalók piros, fehér és zöld színe így Mexikó nemzeti zászlajának színvilágát idézi. A szendvics létezése idén áprilisig nem is zavart senkit, az orosz-ukrán háború miatt azonban egy Oslóban élő bloggernek szemet szúrt a Bandera elnevezés. 

A Bandera név a történelmi emlékezetben ugyanis az ukrán nacionalizmus egyik kétes megítélésű alakjának, Sztepen Banderának van fenntartva. Míg Banderát Nyugat-Ukrajnában a nemzeti függetlenség hőseként ünneplik (1941-ben ő kiáltotta ki Lembergben az önálló ukrán államot), az ország többi régiójában és a nem ukrán etnikumúak körében nem ennyire pozitív a megítélése. Bandera az 1920-as évek végétől az ukrán nacionalista szervezet (Orhanyizacija Ukrajinszkih Nacionalisztiv) tagja volt, később pedig a szervezet radikális-militáns szárnyának, az OUN-B(andera)-nak a vezetőjeként lett ismert. 

A második világháború alatt lengyel- és szovjetellenes akciókban vett részt, Lengyelország náci megszállásakor pedig kísérletet tett az ukrán politikai erők konszolidálására is. A független ukrán állam létrejöttét azonban a németek nem támogatták, Bandera koncentrációs táborba került, követői, az ún. banderiták viszont folytatták az ukrán ellenállás szervezését. (Bandera emlékezetpolitikai helyéről Ungváry Krisztián történész itt, Georgiy Kasianov pedig ebben a könyvében írt részletesen). 

A Die Fackel 2.0 blog szerzője tehát április végén levélben fordult a helyi McDonald’s üzemeltetőjéhez, miután a norvég fővárosban szembetalálkozott a Bandera-burger hirdetésével. A blogger az e-mailben felhívta a figyelmet a nemkívánatos képzettársításra, amelyet a nagybetűs “Bandera” név kelt, elmagyarázva, hogy a szónak ezt a jelentését a jelenleg is zajló orosz-ukrán háború helyezte előtérbe. A vezetőség reagált is a levélre, és a burgert inkább átnevezték: ma már Guacamole néven szerepel a kínálatban  – olvasható a blog május 3-i bejegyzésében


A háromféle Bandera-menü (marhás, csirkés és vegán) végül május 5-én, a mexikói kultúra ünnepének napja után került le a norvég McDonald’s étlapjáról. 
 

Lengyelországban is felháborodtak

 

Addigra azonban elsősorban lengyel felhasználók körében keltett nagy felháborodást a félreértett gasztro-marketing. Lengyelországban ugyanis Bandera neve a történelmi érintettség okán széles körben ismert: a legújabbkori lengyel-ukrán történelem egyik legsötétebb fejezetében, a volhíniai mészárlásokban a banderiták is részt vettek. A több hullámban zajló, szervezett akció keretében 1943-44 között több tízezer lengyel civil vált az etnikai tisztogatások áldozatává a nemzeti függetlenségi mozgalom kegyetlenkedése következtében. 

Lengyelországban nemcsak az óvatlan internetezők, de szélsőjobboldali politikusok is fel voltak háborodva a Bandera-burger miatt – szúrta ki a Konkret24. Slawomir Sala, a szélsőjobboldali, 2019-ben a lengyel parlamentbe is bejutó  Konföderáció párt politikai bizottságának tagja például “a Banderizmus betette a lábát a McDonald’s-ba” felkiáltással osztotta meg a McDonald’s burgerének képét. Az ő posztját pedig a Konföderáció parlamenti képviselője, Grzegorz Braun is átvette. 

A sztori széles körben való elterjesztése egybevág azokkal a Kreml-párti dezinformációs kísérletekkel, amelyek Lengyelország és Ukrajna között igyekeznek viszályt szítani. Az orosz Vesti televíziós hírműsor internetes oldalán például a Bandera-burger körüli szándékos hangulatkeltés olyan hírek között szerepel, mint a németországi benzinár-emelkedés vagy a USA fegyverszállítása Ukrajnába. 
 


 
Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Online politikai szubkultúrákkal, a populáris kultúra és a politika kapcsolatával, valamint hálózatelemzéssel foglalkozik. Társszerzőként jegyzi a tavaly megjelent Toxikus technokultúrák és digitális politika: Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten (Napvilág, 2021) című könyvet.