Július 7-én Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón arról beszélt, hogy jól haladnak a tárgyalások az Európai Bizottsággal a helyreállítási alap kifizetéséről. Gulyás tájékoztatása szerint a kormány elküldte válaszait az EB kifogásaira, és négy területen is engedtek a javaslatoknak. Ezek közül az egyik a törvényalkotást érintette. A miniszter úgy fogalmazott:
„Elfogadtuk a Bizottság javaslatát, hogy a kormány által kezdeményezett jogalkotást megelőzően a társadalmi konzultációra időt kell biztosítani, és a kormány azt is vállalta, hogy a speciális, rendkívüli, gyors jogalkotási lehetőségek arányát csökkenti.”
Ugyanezen a Kormányinfón a miniszter még nem tudta megmondani, hogy várhatóan mikor nyújtja be a kormány a katatörvény módosítását, Gulyás ezzel kapcsolatban csak annyit mondott:
“Amint elkészül vele a pénzügyminisztérium.”
A visszakérdésre, hogy ez mikor várható, azt válaszolta, hogy ezt csak a pénzügyminisztérium tudja megmondani, de a kormány sürgeti őket.
A sürgetés hatott: alig négy nappal később, június 11-én a kormány már be is nyújtotta a módosító javaslatot, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes pedig még azt is indítványozta Kövér László házelnöknél, hogy a parlament kivételes eljárásban tárgyalja azt. Egy nappal később a törvényt megszavazták.
Adódik a kérdés, hogy mennyire van összhangban a rohamtempós törvényhozás az EB javaslatának elfogadásával, miszerint a társadalmi egyeztetésre időt biztosít a kormány?
Az ellenzéki pártokkal biztos nem. A kivételes eljárás szabályai alapján ugyanis a pártoknak mindössze három órájuk volt, hogy módosító javaslatot nyújtsanak be. A lehetőséggel a Momentum és a Mi Hazánk is élt, ám mindkét javaslatot elutasították. Tordai Bence, a Párbeszéd társelnöke jelezte: az Alkotmánybírósághoz fordulnak az alig egy nap alatt, kivételes eljárásban, egyeztetés nélkül elfogadott törvény miatt.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a törvény elfogadása után egy nappal viszont már ostobaságnak nevezte azokat a kritikákat, amelyek szerint a döntés előtt nem volt egyeztetés a javaslatról. Mint mondta:
“Simán egyeztettek mindenkivel. Az egy másik kérdés, hogy a különböző álláspontok mennyiben érvényesültek. Tehát más az egyeztetés, amikor elmondom, hogy mi a terv és más a megvalósulás, amikor valójában nem az történik, amit én szeretnék. De ilyen értelemben egyeztetés bőséggel volt.”
Az érintett szakmai szervezetek közül azonban többen is tiltakoztak a törvénymódosítás ellen, kiemelve a konzultáció hiányát.
Július 13-án, egy nappal a törvény megszavazása után a Kormányinfón már Gulyás Gergely is elismerte, hogy nem volt érdemi egyeztetés a katatörvény kapcsán.
A 444 kérdésére a miniszter úgy érvelt:
„Amikor nem volt demokrácia, akkor ezt különböző társadalmi egyeztetésekkel próbálták elfedni, de mióta meg demokrácia van, és vannak szabadon választott képviselők, azok dönthetnek, és ennek a felelősségét is vállalják. A meghozott döntésért a kormány és természetesen a kormánypártok a felelősséget vállalják.”
Azzal az ellentmondással kapcsolatban pedig, hogy ez az eljárás nincs összhangban az EB-nek tett ígérettel, miszerint jogalkotás előtt időt kell biztosítani a társadalmi konzultációra, Gulyás úgy érvelt:
„A Bizottsággal azon vagyunk, hogy aláírjuk a megegyezést, ha aláírtuk a megegyezést, akkor aszerint fogunk eljárni.”
Ugyanakkor Novák Katalin köztársasági elnök úgy fogalmazott, miután aláírta a katatörvényt:
“Helyesebb lett volna, ha a módosításokról érdemi egyeztetés után születik döntés.”
Levélben fordultunk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához, hogy megtudjuk, kire gondolt Parragh László, amikor azt nyilatkozta, “simán egyeztettek mindenkivel”. Megkeresésünkre egyelőre nem érkezett válasz, amennyiben mégis megjön, a cikket frissítjük.
Címlapi kép: Kristóf Balázs