Átlépte az 1 milliárdos határt a Fidesz, a Megafon és a CÖF idei facebookos reklámköltése

Az év eleje óta ez a hármas több mint nyolcszor annyit költött, mint az összes ellenzéki párt együttvéve.

Ahogy fogy a választásokig hátralévő napok száma, úgy nő a kormánypárt és a Megafon hirdetési költése a Facebookon és a Google-ön. A május 5-18. közötti 14 napban 16 százalékkal nagyobb összegért hirdettek, mint a megelőző két hétben - áll a Political Capital friss elemzésében.
  • A Fidesz két hét alatt 177,9 millió forintot költött a Facebookon és a Google-ön, ami még az előző 14 nap 155,9 millióját is jócskán meghaladja. Ehhez jön még a Megafon 127,5 milliós költése.
  • A Fidesz videói nemcsak magyar, de uniós viszonylatban is Google-költési bajnokságot nyertek. A vizsgált két hétben futott hirdetések versenyében az európai dobogó mindhárom fokára a Fidesz egy-egy videója állhat fel.
  • Évkezdettől számítva a Fidesz, a Megafon és a CÖF összesített költése átlépte az egymilliárdos határt, sőt, három héttel a választások előtt már 1 milliárd 231 milliós költésnél járnak.
  • A főpolgármester-jelöltek költései március közepétől: Szentkirályi 79, Vitézy 17, Karácsony 8 millió.

A Political Capital kéthetente vizsgálja azt is, mely témák reklámozására költötték a legtöbbet, és ezek közül melyek tartalmaznak úgynevezett ellenségképző narratívákat.

Az elmúlt két hétben a Magyar Pétert hiteltelenítő ellenségképző narratívák mellé felzárkóztak az ukrajnai orosz invázióhoz kapcsolódók: 80,2, illetve 77,6 milliót költöttek ezekre.

Feltűnő, hogy a Fidesznél és politikusainál a (világ)háborús tartalmak hasítanak (33,6 millió), fut még a dollárbaloldalozás (19 millió), de a direkt Magyar Pétert támadó tartalmakat a Megafonra bízzák (a Fidesznél nulla, a Megafonnál 70,7 millió). A képet árnyalja, hogy a kormányoldal mára szinte teljesen beépítette Magyar Pétert a „háborúpárti dollárbaloldalról” szóló narratívájába.

A teljes elemzés itt érhető el, a korábbi elemzések és tényellenőrzések pedig a választási aloldalunkon.

Címlapi kép forrása: Megafon Facebook-oldala

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

Lakmusz