Az Origo most azzal riogat, hogy egy sátánista művészt neveztek ki Ukrajna nagykövetének

Marina Abramović legjobb esetben is csak „jószolgálati nagykövetként” támogatja az ukrán ügyet. A félreértésnek az amerikai Breitbart és orosz Telegram-csatornák ágyaztak meg.

„Volodimir Zelenszkij egy megbotránkoztató sátánista művészt nevezett ki Ukrajna nagykövetének”

– ezzel a mondattal indul az Origo egyik szeptember végén publikált cikke, amely az ukrán elnök következő elképesztő” tervéről számol be. A „sátánista művész” nem más, mint a 76 éves, világhírű szerb performance-művész, Marina Abramović, aki a cikk szerint „döbbenetes stílusáról, véres performanszokról és sátánista rituálékból ismert”.

Az elmúlt hetekben a nemzetközi sajtóban fokozott érdeklődés kísérte Abramovićot, akinek szeptember 23-án nyílt nagyszabású retrospektív kiállítása a londoni Royal Academy of Artsban. Az életművet összegző tárlat kapcsán a művésszel több külföldi lap készített interjút, az Origóban közölt állítólagos nagyköveti kinevezés is az egyik ilyenből származik.

A lap azonban – az amerikai Breitbart nyomán – félreértette, milyen értelemben használja Abramović a nagykövet” kifejezést, amikor az Ukrajnát támogató akcióiról beszél.

A szónak ugyanis több jelentése ismert. Egyaránt nagykövetnek nevezzük

  • egy állam hivatalos diplomáciai képviselőjét, aki egy külföldi országban vagy egy nemzetközi szervezetben lát el külképviseletet, de
  • egy ügy vagy népcsoport érdekében fellépő nem hivatalos képviselőket is (jószolgálati nagykövet).

Abramović diplomáciai kinevezéséről se az ukrán médiában, se az elnöki hivatal hivatalos csatornáin nem jelent meg közlemény, és az ilyen kinevezésről szóló híreket október 2-i Facebook-posztjában a Stratégiai Kommunikációs és Információbiztonsági Központ ukrán kormányzati szerv is cáfolta.

A téves értelmezésre a Vox Ukraine tényellenőrző oldal külön cikkben is felhívta a figyelmet, miután a hír a brit sajtóban, az orosz Telegram-csatornákon és az amerikai alt-right felületein is terjedni kezdett. (Itthon az Origo és a Magyar Hírlap cikke, valamint obskúrus blogbejegyzések vették át a világszerte terjedő téves értelmezést).


Forrás: Telegram

Eltérített életmű-interjú

Abramović ukrajnai szerepvállalásáról szóló hírt a konzervatív brit napilap, a The Telegraph robbantotta szeptember 22-én megjelent, „Zelenszkij felkérte Marina Abramovićot Ukrajna nagykövetének” című cikkével. A lap a cikkben a művész egyik állítólagos megszólalását idézte, amelyben kijelenti:

„Én voltam az első művész, aki támogatta Ukrajnát az Oroszország ellen vívott háborúban. (...) Zelenszkij megkért, hogy legyek Ukrajna nagykövete, hogy segítsek az érintett gyerekeknek, például az iskolák újjáépítésével."

A szerb művészt valóban szoros kapcsolat fűzi Ukrajnához: Abramović még a háború előtt, 2021-ben egy interaktív installációt készített a Kijevtől tíz kilométerre található Babi Jar-i holokauszt emlékparkba. A The Crystal Wall of Crying egy 3 méter magas és 40 méter hosszú „siratófal”, amely arra hívja fel a látogatókat, hogy a falba épített kristályokat megérintve meditáljanak.



“Szorítsd a fejed, a szíved és a hasad a kristályokhoz”, olvasható az installáció “használati utasítása”
a Marina Abramović Institute honlapján. Forrás: mai.art

A világhírű művész ezen túl is megtalálta a módját annak, hogy Ukrajnát támogassa: 2022-ben a The Artist is Present című performanszának újrajátszásából származó bevételét az ukrán egészségügyi minisztériummal együttműködő humanitárius szervezetnek ajánlotta.

Ukrajna nemzetközi közönség előtti képviseletéért Zelenszkij már több hírességet elismert „jószolgálati nagykövetként”. Az elnöki hivatal például a United24 adománygyűjtő platform „nagyköveteként” nevezi meg többek között Timothy Snyder amerikai történészt, Mark Hamill, amerikai színészt, a Csillagok háborúja „Luke Skywalkerét”, Demna Gvasalia, grúz divattervezőt, a Balenciaga művészeti vezetőjét, Barbara Streisand énekesnőt és az Imagine Dragons nevű popzenei formáció tagjait.


Zelenszkij meghívására színészek, rendezők, zenészek, tudósok, sportolók és művészek álltak Ukrajna mellé. Forrás: United24

Bár a művész korábbi tevékenysége alapján elképzelhető, hogy jószolgálati nagykövetként” támogatja Ukrajnát, Abramović neve egyelőre nem szerepel az elnöki hivatal listájában,

és maga a művész sem adott hírt a kinevezéséről sem a közösségi médiában, se a hivatalos oldalán.

A Lakmusz a Marina Abramović Institute-on keresztül próbálta elérni a művészt, azonban megkeresésünkre a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz.

A Telegraph cikke szerint Abramović „nagyköveti” szerepvállalásáról szóló idézet a Shanghai Modern Művészeti Múzeumnak (MAM) adott interjújából származik. Ez azonban nem pontos hivatkozás, hiszen a múzeum honlapján nem érhető el ilyen interjú. Valójában az idézet egy olyan portrécikkből származik, amelyet a a shanghai múzeum művészeti vezetője, Shai Baitel készített az olasz La Repubblica irodalmi-kulturális mellékletébe. A nyomtatásban megjelent terjedelmes portrét később az The Jerusalem Post hozta le angol nyelven, amelynek az izraeli származású Baitel rendszeres közreműködője. (Az oldal nemrégiben törölte a cikket a honlapjáról).

Míg az eredeti cikk hosszasan időzik a szerb művész klímaváltozásról, VR technológiáról, művészeti örökségéről, végül pedig az orosz-ukrán háborúról való gondolatain, a The Telegraph csak ez utóbbit emelte ki. Azt sem tette egyértelművé, hogy az állítólagos „nagyköveti” megbízás diplomáciai képviseletre vagy pusztán jószolgálati támogatásra vonatkozik-e, megágyazva a későbbi félreértéseknek. A brit napilap két nappal a megjelenés után elérhetetlenné tette a cikket, amely azonban önálló életre kelt: több médium is saját tartalmat gyártott belőle, egyes elemeket elvéve, hozzátéve vagy megváltoztatva egyes szavak jelentését.

Sátánizmus-vádak

Az amerikai alt-righthoz köthető Breitbart cikkében például a nagyköveti kinevezés mellett a művész életművének „okkult” elemeiről is szó esik. Ahogy a Fidelio írja, Abramovićot az amerikai szélsőjobboldal 2016 óta bélyegzi sátánistának. Ekkor derült ki ugyanis, hogy a művész disznóvért használó Lélek Főzés című performanszának újrajátszására meghívást kapott Hillary Clinton akkori kampányfőnöke, Jon Podesta is. (Podesta emailjét pár nappal a választások előtt a Wikileaks szivárogtatta ki). A Clinton-körüli sátánista hálózat „leleplezése” a 2016-os amerikai elnökválasztás egyik legbizarrabb témája volt, aminek bizonyítására pedig Abramović – kevéssé ismert – műveit is felhasználták.


Abramović művészete több Amerikából indult összeesküvés-elméletnek (pl. QAnon, Pizzagate) is táptalajt nyújtott. Ezek a liberális elit és a gyerekek szexkereskedelmében érintett sátánista kabal kapcsolatáról spekuláltak.Forrás: Nymag.com

Abramović könnyű célpontja az összeesküvés-elméleteknek, a test fizikai tűrőképességét próbára tévő művészetében ugyanis gyakran alkalmaz erőszakot önmagával szemben, illetve használ állati eredetű testnedveket (mint vért, ondót vagy vizeletet). A performanszain - akár a hasfalára vésett - ötágú csillagot is gyakran értik félre “sátánista” pentagramként, pedig ez az egykori Jugoszláviában töltött gyerekkorának egyik kommunista jelképe. Az őt ért vádakra a sztárművész utoljára a The Guardiannek adott interjújában válaszolta:

„művész vagyok, nem sátánista”.

Miközben Abramović munkásságának sátánista értelmezését az amerikai jobboldali sajtó alapozta meg, ez a keretezés visszhangra talált az orosz médiában is. Kiváltképp, mióta tavaly októberben a Kreml „Ukrajna teljes desátánizációját a „különleges katonai hadművelet” céljának nevezte meg.


Ahogy a sátánizmust elképzelik: fekete macska, pentagram, “Ave Satan” felirat. Forrás: Szent István Légiója, VK.

Az ukrajnai sátánizmus terjedését – ahogy a nácizmusét is – az orosz nyilvánosságban fényképes bizonyítékokkal is igyekeztek alátámasztani. Ezek egy része beállított felvétel (amelyeken minden fontos sátánista kellék, így fekete macska, pentagram és egy „Ave Satan” felirat is szerepel); de a harcokban megsérült ortodox templomok képeit is felhasználják (annak ellenére, hogy ezek az ukrajnai egyházi épületek sok esetben éppen az orosz támadás miatt sérültek meg).



Templomrombolások és az ukrán sátánisták. Forrás: Szent István Légiója, VK

Címlapi kép: Vogue Ukraine (módosítva)

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Online politikai szubkultúrákkal, a populáris kultúra és a politika kapcsolatával, valamint hálózatelemzéssel foglalkozik. Társszerzőként jegyzi a tavaly megjelent Toxikus technokultúrák és digitális politika: Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten (Napvilág, 2021) című könyvet.