Kerekesszékes utasok mutatják meg, hol sántít a főpolgármesteri szólam a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről

Elkísértünk egy csapat mozgáskorlátozott embert kipróbálni a felújított M3-as metró frissen átadott állomásait, hogy megtudjuk, mire lenne még szükségük, hogy a vonal számukra is tényleg teljes hosszában használható lehessen.

“Szia! A Kálvin téren vagyok, de épp meghibásodott a felvonó, nem tudok lejutni a peronszintre. Hacsak meg nem javítják gyorsan, egy másik megállóban tudok csak csatlakozni”

- hívott fel Hruskó Erika, az Önállóan lakni - közösségben élni Egyesület egyik tagja, aki mozgássérültként egy fürgén mozgó elektromos kerekesszékkel éli mindennapjait. Május utolsó előtti hete, kedd délután 4 óra volt, Erikának rajtunk kívül még öt másik mozgássérült társával és kísérőikkel volt épp találkozója a 3-as metró Nagyvárad téri állomásánál.

Tesztelni szerették volna, milyen lett, tényleg használható-e kerekesszékkel az egy nappal korábban ünnepélyesen átadott, felújított metróvonal.

Az M3-as metró akadálymentességét tesztelő csapat a Nagyvárad téri gyülekezőhelyen. Balról jobbra: Farkas Gábor, Attovics Erik, Csordás Anett, Kisfaludy Judit, Turi Zsuzsanna, Csizovszky Andrea, és háttal: Hruskó Erika. / Fotó: Bankó Gábor


Az M3-as metró akadálymentesítére nagyon büszke a fővárosi önkormányzat.

“Köszöntjük a felújított és akadálymentes M3-as metróban!”

- hirdeti a városvezetés öles betűkkel szedett plakátokon szinte minden megállóban. De hangsúlyos az üzenet a közösségi médiában is. Karácsony Gergely főpolgármester 300 ezer követővel rendelkező Facebook-oldalán, és 40 ezer követőt számláló Instagram-profilján is gyakran dicsekszik az akadálymentesítéssel. (Példák a Facebookról itt, itt és itt, az Instagramról itt és itt.)

Előfordul, hogy “egész Budapesten akadálymentesített” vagy “teljes mértékben akadálymentes” új 3-as metróról beszél, mint ebben a május 12-én közzétett Facebook-bejegyzésben:

A Kálvin téri megállóban meghibásodott liftet aznap végül hamar kijavították, így Hruskó Erika eljuthatott a Nagyvárad térre, hogy aktivista társaival közösen próbálják ki a metróvonal legfrissebben átadott állomásait, ahogyan ez az M3-as öt és fél évig húzódó felújítása során az Önállóan lakni - közösségben élni szokása lett.

A bejárásra azért kísértük el ezeket a mozgáskorlátozott embereket, hogy az ő segítségükkel, élőben ellenőrizzük a városvezetés fent idézett, az M3-as “teljes mértékű" akadálymentesítéséről szóló állításait.

Az Arany János utcai megálló ferde liftjére várva. / Fotó: Bankó Gábor


Miközben a csapat tagjaival együtt várakoztunk a liftekre a metró Nagyvárad téri, Arany János utcai és Nyugati téri peronjain, a beszélgetésekből kiderült:

mindannyian óriási előrelépésnek tartják, hogy a kerekesszékkel eddig szinte teljesen használhatatlan metróvonalat a felújítás során akadálymentesítették. A mindennapi tapasztalataik viszont árnyalják a teljes akadálymentesítésről szóló sikerkommunikációt.

Röviden összefoglalva:

  1. Az M3-as metró Határ úti megállója egyelőre továbbra sem akadálymentes.
  2. A Göncz Árpád Városközpont (Árpád híd) is csak részben.
  3. A többi, valóban akadálymentesített megálló pedig csak akkor lenne megbízhatóan használható kerekesszéket használó embereknek, ha lehetne pontosan tudni, működnek-e épp a liftek az egyes megállókban.

Mielőtt azonban ezeket a problémákat bővebben körüljárnánk, és bemutatnánk, mit ígér velük kapcsolatban a metró felújításért felelős fővárosi önkormányzat, érdemes végigvenni, mi történt a 3-as metró felújítási terveinek napvilágra kerülése és a 2023. május 22-i ünnepélyes átadó között. Ez ugyanis segíthet megérteni, miért beszél olyan gyakran a városvezetés némileg félrevezetően “teljes” akadálymentesítésről.

Beszállás. / Fotó: Bankó Gábor

A “teljes” akadálymentesítés kiharcolása

A 3-as metró régóta esedékes felújításának megtervezésekor ugyanis elsőre nem volt magától értetődő, hogy a megállók megújulásával a teljes vonalon megvalósuljon az M3-as akadálymentesítése is.

A 2017 tavaszán-nyarán napvilágot látott tervek első körben 8, később 11 megálló akadálymentesítéséről szóltak. (Ezek mellett két megállót, a Kőbánya-Kispest és az Árpád híd állomásokat már eleve akadálymentesnek tekintette a városvezetés, pedig az érintettek visszajelzései alapján utóbbi nem volt az, és még most sem teljesen akadálymentes.) Tarlós István akkori fideszes főpolgármester pénzhiányra és a felvonó használatára szorulók alacsony számára fogta a teljes akadálymentesítés elmaradását.

“45 évig nem volt akadálymentes. Minden együttérzésem a mozgássérülteké, de az ő utasszámuk ezrelékben sem fejezhető ki”

- mondta egy sajtótájékoztatón 2017 nyarán.

Szavaira pedig még most is élesen emlékeznek az Önállóan lakni - közösségben élni csoport tagjai, derült ki a közös állomásbejárás napján.

Aznap olyan megállókat is kipróbálhattak, amik jó eséllyel elérhetetlenek maradtak volna a számukra, ha más szervezetekkel összefogva nem kezdenek tiltakozásba a részleges akadálymentesítés ellen.

A metrófelújítás 2017 novemberére tervezett indulását megelőző hónapokban több eseményt is szerveztek az M3-as metró egyes aluljáróiban, például figyelemfelhívó akciókat és az akadálymentes közlekedésről szóló nyilvános fórumokat. Más szervezetek megmozdulásaival együtt ezek az események juttatták odáig az ügyet, hogy ellenzéki pártok közösen városi szintű népszavazási kérdést nyújtottak be a 3-as metró teljes értékű akadálymentesítéséről, amelyet némi jogi huzavona után a Kúria 2018. január végén jóvá is hagyott.

A népszavazásra azonban soha nem kellett sort keríteni, 2018. február elején ugyanis a főváros beleegyezett, hogy a 3-as metró 20 állomásából 18-at akadálymentesítsen, és megegyezett a mozgáskorlátozott embereket képviselő szervezetekkel, hogy a kimaradó két állomás közül a Dózsa György útihoz is liftet szerel majd a felújítás után.

Farkas Gábor játszik a metróhuzattal az Arany János utcai metrómegálló peronszintjén. Ha fuvallat egészen a mozgólépcsőig tolta a kerekesszéket. / Fotó: Bankó Gábor


Ennek az érdekérvényesítési sikernek az eredményét élvezik most az Önállóan lakni - közösségben élni aktivistái is. És ezt az eredményt ünnepli a másik oldalról Karácsony Gergely is, még ha maga a döntés meghozatala nem is az ő nevéhez fűződik.


Az akadálymentesség határán

Amikor azonban a főpolgármester “teljes mértékű akadálymentesítést” emleget, valójában enyhén túloz.

A Határ úti metrómegálló ugyanis továbbra sem akadálymentes, a Göncz Árpád Városközpont megállót pedig csak részben találták annak a Lakmusznak nyilatkozó kerekesszékes aktivisták.

A Határ útnál a helyzet a következő: a metróból kiszállva ugyan vezet felvonó az aluljáró szintjére, de onnan egyelőre nem lehet kerekesszékkel kijutni az utcára. (Emiatt a 3-as metró állomásait soroló, minden állomáson kihelyezett tájékoztató táblákon sem szerepel kerekesszékes piktogram a megálló neve mellett.)

A problémára egy közérdekű adatigénylésre válaszul 2022 végéig ígért megoldást a Fővárosi Önkormányzat még 2020 őszén. 2022 márciusában be is jelentették, hogy önkormányzati finanszírozásból, nettó 2 milliárd forintért a Strabag Zrt. végzi el a Határ úti metróállomáshoz tartozó aluljáró felújítását és akadálymentesítését. A beígért lift viszont azóta sem készült el, az aluljáró egy része még most, 2023 tavaszán is átépítés alatt van, erről a cikk megjelenése előtt személyesen is megbizonyosodtunk.


Liftkeresés a Nagyvárad téri aluljáróban. / Fotó: Bankó Gábor


A Göncz Árpád Városközpontnál az 1-es villamos felújításakor beépítettek egy-egy liftet a villamosmegállók és az aluljárószint közé, és mivel itt a metró peronjai is ezen a szinten találhatók, az M3-as felújítása során itt nem kellett újabb felvonókat építeni.

Csakhogy a villamosmegállókon kívül az aluljárót csak egy irányba lehet jelenleg akadálymentesen elhagyni: a délnyugati térnegyed irányába, ahol még egy másik, korábbi projekt keretében épült ehhez rámpa.

Az északnyugati, északkeleti és délkeleti sarok jelenleg megközelíthetetlen kerekesszékeseknek az aluljáróból.

A problémán már az is sokat segítene, ha a lifttel megközelíthető villamosmegállókból mindkét irányban vezetnének zebrák. Most ez is csak az egyik, az Etele tér irányába közlekedő oldalon adott - magyarázta Hruskó Erika a Lakmusznak az állomásbejárás után. Hasonló probléma van például a Klinikák megállónál, ahol a metró szintről a lift ugyan gond nélkül a felszínre visz, onnan azonban jelenleg lehetetlen kerekesszékkel egyedül átkelni az úton a kórház irányába vagy az Üllői út másik oldalára, mert a gyalogátkelő nincs akadálymentesítve - tette hozzá.

Hruskó Erika / Fotó: Bankó Gábor


A Önállóan lakni- közösségben élni a fővárostól az M3-as metró északi szakaszának átadása után azt a választ kapta, hogy szándékában áll felvonókat építtetni a jelenleg nem akadálymentes kijáratoknál, és két új gyalogátkelő is szerepel a tervek között. De források hiányában még határidőt sem tudtak szabni a probléma megoldására.

Információhiány

Az említett két megállóval valóban teljesen akadálymentessé válik majd az M3-as metró vonala. A május végi tesztelés közben azonban a kerekesszékes aktivistákkal beszélgetve világossá vált,

a gyakorlatban még bőven lehetnek korlátai a frissen felújított metróállomások használatának.

Ilyen probléma például, ha valamelyik lift éppen meghibásodik, de erről az érintett utas már csak a helyszínen értesül. Ez történt Hruskó Erikával is, aki a Kálvin téri megállónál szeretett volna metróra szállni és eljönni a Nagyvárad térig, ehhez igazítva tervezte meg a közlekedését. Szintén csapdahelyzet, ha egy kerekesszékes utas leszáll egy olyan állomáson, és ott szembesül vele, hogy épp lehetetlen a felszínre feljutnia. A bajt tetézi ilyenkor, ha a metrókocsik nem közös peronról indulnak mindkét irányba, ilyenkor ugyanis az utas nem tud az állomásról egyszerűen visszafordulni az ellenkező irányba.

Ferdelift akció közben. / Fotó: Bankó Gábor


A BKK honlapján követhető, melyik megállókban szünetel épp a lift működése. Ez a jelzőrendszer viszont lakossági bejelentések alapján működik, az összes felvonó napi ellenőrzésére a BKK-nak nincs kapacitása, ezért a tájékoztatás sem mindig pontos - magyarázta a bejáráson szintén részt vevő Csordás Anett, a Lépjünk, hogy léphessenek Egyesület alapítója, aki kerekesszékes fiával, Erikkel sokszor futott már bele ebbe a problémába.

A megoldás szerinte és az Önállóan lakni - közösségben élni tagjai szerint is a valós idejű tájékoztatás lenne, ha például egy applikáció segítségével követhetnék, melyik állomáson nem működik épp a lift, esetleg ha ezt az információt a járatokon be is mondanák.

Fotó: Bankó Gábor


Mit ígér a főváros?

A BKK tulajdonosa a Fővárosi Önkormányzat, ezért hozzájuk fordultunk kérdésekkel a bejáráson felmerült kérdésekkel kapcsolatban. Megpróbáltuk megtudni,

  • mikorra ígérik a felújított, akadálymentes Határ úti aluljáró átadását,
  • van-e kilátás a Göncz Árpád Városközpont megálló illetve a fölötte található közlekedési csomópont teljes akadálymentesítésére,
  • és van-e megoldási javaslatuk a liftek használhatóságának valós idejű nyomon követésére.

Válaszlevelükben azt írták, a Határ úti aluljáró korszerűsítési munkálatai "jelenleg is jól haladnak", ezért az akadálymentes aluljárót "még idén" átadják az utazóknak, a felújítás kezdetekor ígérteknek megfelelően. (Ezek után rábukkantunk hogy egy 2022. májusában kelt közlemény a felújítás megkezdéséről valóban másfél évet saccol a munkálatok befejezésére.)

A Göncz Árpád Városközpont aluljárójának felújítása, így a teljes akadálymentesítés viszont még várat magára. Hiába választotta ki itt is a Fővárosi Önkormányzat feltételes közbeszerzési eljárás keretében a Strabag Zrt.-t a kivitelezésre, az önkormányzatnak erre továbbra sincs forrása, közölték a Lakmusz kérdésére.

Fotó: Bankó Gábor


A felvonók üzemzavarainak pontosabb követéséről szóló igényekre végül azt reagálták, hogy az utazóközönség a Budapest Go jegyvásárló-útvonaltervező alkalmazásban már most is követheti a liftek állapotát, de ezeket az információkat "a jövőben a felhasználók által priorizáltabb helyeken" is hajlandóak feltüntetni, és tervben van akadálymentes utazástervező fejlesztése is, a liftek működésére vonatkozó információk felhasználásával. Arra viszont nem tér ki a főváros válaszlevele, hogy mivel magyarázható, hogy a Lakmusznak nyilatkozó aktivisták többször annak ellenére találkoztak működésképtelen liftekkel egyes megállókban, hogy a BKK oldala szerint azok elvileg működésben voltak.


Címlapi fotó: Bankó Gábor

Neuberger Eszter
Közel tíz éve dolgozik újságíróként, ezalatt megfordult már a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 szerkesztőségeiben. A tényellenőrző munka előtt leggyakrabban oktatási, egészségügyi és szociális témájú cikkeket publikált.