Millennium Falcon 745 forintért? Túl szép, hogy igaz legyen

Nem először járja körbe a közösségi médiát az átverés, hogy – most éppen LEGO-gyárak bezárása miatt – potom pénzért lehet a Star Wars legendás űrhajójához jutni.

Korlátozott promócióról szóló bejegyzés bukkant fel a Facebookon május 18-án, a Csillagblokk Akció nevű oldalé. A másnaptól már hirdetés formájában terjedő szöveg szerint Európa-szerte 50 Lego-gyárat zárnak be, ezért a Millennium Falcon csillaghajó megmaradt raktárkészletét magyarországi lakosok 745 forintért vásárolhatják meg.

Már a Millennium Falcon nevét sem sikerült jól leírni a posztban.


Jól hangzik, ugye? Talán egy kicsit túl jól.

A hirdetés ugyanis átverés, ezt kérdésünkre a LEGO ügyfélszolgálata is megerősítette, nem sokkal ezután pedig maga a Facebook-oldal is elérhetetlenné vált.

Ahogy korábban egy másik, Star Wars tematikájú LEGO-modellt kínáló Facebook-poszt, ez is csupán arra jó, hogy csalók kiszedjék belőlünk a személyes adatainkat – leginkább a bankszámlaszámunkat.

Mivel hasonló csalások rendszeresen szembejöhetnek velünk, a mostani példa segítségével összegyűjtöttünk néhány intő jelet, hogyan lehet kiszúrni őket.

Mire figyeljünk?

A legszembetűnőbb intő jel a hirdetésben megadott irreálisan alacsony ár. Ha rákeresünk a termékre a LEGO oldalán, látható, hogy a Millennium Falcon eredeti áron 349 990 forintba kerül.

De érdemes alaposabban megvizsgálni a Facebookon megjelent hirdetés feladóját is.

A posztot 18-án tették közzé, és 19-én kezdték pénzért hirdetni a Facebookon.

Az is gyanút kelthet, hogy a hirdető oldalt is csak a hirdetés megjelenése előtti napon, május 18-án hozták létre,

mostanra pedig már elérhetetlenné is vált.

És közben sem futott be túl nagy karriert. Május 19-én, amikor a hirdetés szembejött velünk, az oldalnak sem követője, sem lájkolója nem volt még:

Május 19-én 0 kedvelés, 0 követő.

A leírásból csak annyi derült ki, hogy egy “játékbolt”-ról van szó, weboldal és cím nem tartozott hozzá, email-cím és telefonszám viszont igen.

Az email címnél gyanús lehet az “info.com” végződés. Az ilyen címek szokatlanok a kereskedelemben. Nem utalnak arra, hogy milyen üzlettel van dolgunk, pedig a nagyobb márkák általában az email-címükben is feltüntetik a nevüket.

A Facebook-oldalon alig néhány poszt volt, mind május 18-án, tehát az oldal létrehozásának napján került ki, alig néhány perc különbséggel. Néhány közülük kifejezetten magyartalan szövegeket tartalmazott. Például ilyeneket:

"Szeretem a fókuszba helyezni a készleteimet, hogy irántuk való lelkesedésemet megmutathassam barátaimnak és családomnak."

Ha vetünk még egy pillantást a cikkünk elején bemutatott posztra, majd az alatta felbukkanó kommentekre, még egy furcsasággal találkozunk. Ahhoz képest, hogy a posztot alig egy hete publikálták, és a hirdető oldala sem él régebb óta, egy sor olyan kommentelő számolt be arról, hogy megrendelték a terméket, nagyon elégedettek vele, és van olyan is, akihez 7 nap alatt szállították ki a készletet.

Ha átmegyünk a weboldalra, ott is bőven találhatunk intő jeleket - ez ráadásul még mindig él, vagyis bárki rákattinthat.

A magyar nyelvű oldalon arról tájékoztatnak minket, hogy részt vehetünk egy promócióban, aminek a végén 745 forintért lehet a miénk a LEGO Star Wars sorozat egyik legnagyobb modellje, Han Solo Ezeréves Sólyom nevű űrhajója.

Ehhez először egy három kérdésből álló kérdőívet kell kitöltenünk. De már a kérdések szövege sem következetes: kettő közülük tegez, egy magáz.

Ahogyan az online webshopoknál bevett szokás, a sürgetés érdekében időről időre felvillan a jobb felső sarokban egy doboz, ami arról tudósít, hogy valaki épp most vásárolta meg az adott terméket. Ezeket az üzeneteket azonban érdemes kritikával kezelni, a felugró ablak például szerkesztőségünk két tagjának is ugyanazt a vásárlói nevet mutatta, pedig két különböző időpontban látogattak el az oldalra.

A kérdőív kitöltése után egy játékra hívnak minket. A játék lényege, hogy sok kockából kell megtalálni azt, amelyikben a Millennium Falcon elbújt. Ha három próbálkozásból sikerül, akkor pedig jön az örömhír:

Ezután már csak az adatainkat kérik, hogy küldhessék a csomagot.


Semmiképp ne osszunk meg személyes adatokat a weboldal üzemeltetőivel ezen a ponton,

mert az ajánlat nagy valószínűséggel átverés lehet. A LEGO promóciót hirdető oldal ugyanis első pillantásra tökéletesen másolja a hivatalos LEGO-oldal kinézetét, de a bal felső sarokban található LEGO logón és a kérdőíven kívül sehová nem lehet kattintatni rajta. A logóra kattintva sem vezet út semmilyen hivatalos gyártóhoz. Helyette egy olyan oldalra jutunk, amely első látásra egy létező LEGO rajongói klub angol nyelvű oldalának tűnik. De csak első látásra.

A parcelbus.com oldal az interneten található csaló (scam) oldalak feltérképezésére szakosodott Wisdom Ganga vizsgálata szerint ugyanis csak másolata a The Brick Fan nevű LEGO rajongói oldalnak. Ráadásul a weblapon nincs megadva elérhetőség, nem tudni, ki birtokolja az oldalt, miközben a Wisdom Ganga beszámolója alapján itt is előfordult már, hogy gyanúsan jó ajánlatokat adtak.

Ezek miatt az oldalt megbízhatatlannak ítélték, és az onnan történő vásárlást sem ajánlják.

És még egy dolog: viszonylag gyors kereséssel kideríthetjük, hogy a LEGO nem zár be 50 gyárat Európa-szerte. Sőt, tavaly ősszel jelentették be például, hogy a nyíregyházi gyár termelőkapacitását tovább növelik, 250 új munkahely létrehozásával.

És nem csak itt

Nem a Csillagblokk Akció az egyetlen oldal, ahol ilyen “promóció” futott: A gyűjtemények rajongói Facebook-oldalon május 21-én jelent meg hasonló poszt, szintén 745 forintért árulják a gigászi méretű LEGO-játékot, igaz, itt szó sincs tömeges gyárbezárásról, a “hatodik Stаr Wars epizód megjelenésének negyvenedik évfоrdulója alkalmából” lepik meg a rajongókat. A gyűjtemények rajongói oldal email-címe lego.hu.info@gmail.com - ami szintén gyanakvásra adhat okot, leginkább az általános Gmail-es cím miatt.

Balra a Csillagblokk Akció posztja alatti kommentek, jobbra A gyűjtemények rajongói oldalán található beszélgetés. A kommentelők ugyanazok, ám míg az előbbinél József szeretne utánvéttel fizetni, és Jovan magyarázza el, hogy csak kártyával lehet, utóbbinál Jovan választaná szíve szerint a készpénzes opciót, és József világosítja fel arról, miért csak online lehet vásárolni.

Ami a hirdetésre kattintva először feltűnhet, az az, hogy az oldal kinézetében teljesen egyezik a percelbus.commal, csak itt az url “aaeak.com”. Minden más azonban ugyanaz. És a metódus is: a kérdések és a játék után itt is elküldenék nekünk a megnyert játékot, ráadásul még csak nem is 745, hanem csak 699,47 forintért.

Nincs új a nap alatt

Alig 2 hónappal ezelőtt nagyon hasonló hirdetés pörgött végig a közösségi médián: Akkor is 745 forintért kínáltak egy LEGO-terméket, a Hаn Sоlo Millеnnіum Falcon modellt, a “hatodik Stаr Wаrs epizód megjelenésének negyvenedik évfordulója alkalmából”. A reklámról az Urban Legends írta meg, hogy átverés, megemlítve, hogy nem csak Magyarországon terjedt. A dpa tényellenőrző oldalán egy hasonló belga esetre is felhívták a figyelmet, ahol 3 euróért lehetett volna hozzájutni a kihagyhatatlan ajánlathoz.

Hogy mennyire elterjedt ez a típusú átverés, azt jól mutatja, hogy a LEGO honlapján is találunk olyan cikket, amiben a hamis webshopok felismerésében nyújtanak segítséget.

A Lakmusz kérdésére a LEGO ügyfélszolgálata megerősítette:

az általunk bemutatott Facebook-oldalaknak semmilyen közük nincs a céghez.

Mint írták: “Tisztában vagyunk vele, hogy egyre több olyan honlap tűnik fel, melyek különféle módon megpróbálják megtéveszteni vásárlóinkat, és nagyon komolyan vesszük, ha ilyesmire hívják fel a figyelmünket. Ezeket az oldalakat jelentjük a jogi csoportunknak, akik megteszik a megfelelő lépéseket.”

Csak megbízható eladótól

A Lakmuszon már korábban is írtunk arról, hogyan ismerhetjük fel a hasonló, csaló oldalakat.

A legfontosabb, hogy ha túl jó ajánlattal találkozunk, kezdjünk el gyanakodni. Ha újnak látszó webshoppal találkozunk, nézzünk utána, hogy milyen közösségi oldalakon van jelen, és ott milyen tevékenységet folytat. A Facebookon érdemes az “Információ az eladóról és vásárlókról” csoportban is böngészni, de a Scamadviser oldalán is rá tudunk keresni egy-egy webshop linkjére. A jogsértő webáruházak listája pedig itt érhető el.

Diószegi-Horváth Nóra
A Vasárnapi Híreknél kezdett újságot írni 2010-ben. 2015-ben csatlakozott a Mércéhez, ahol 2017-től főszerkesztő-helyettesként, 2020-től pedig főszerkesztőként dolgozott. Éveken át menetkísérő koordinátorként segítette a Budapest Pride szervezését, 2016 környékén pedig a Tanítanék mozgalom aktivistája volt.