rendszeresen közölnek a Coviddal kapcsolatos dezinformációs tartalmakat, a kutatásban vizsgált egyéb dezinformációs oldalakhoz képest viszonylag nagy sikerrel.
A Mindenegyben blog kivételével mindegyikre igaz az is, hogy a koronavírus-járványt meglovagolva sikerült jelentősen növelniük követőtáborukat.
A legnagyobb figyelem a koronavírus-járvány harmadik-negyedik hullámában irányult az oldalakra, ekkor egyszerre jelentek meg rajtuk a lezárással és az oltással kritikus tartalmak.
A dezinformációs oldalak tartalmainak terjedésében óriási szerepe van a követők tevékenységének. Gődény György például az elmúlt két évben összesen 332 videót publikált, amelyeket összesen 30 millióan láttak. A megtekintések fele a tartalmai megosztásából származott. A Racionális Életért Közösség Facebook-oldalán észlelt olvasói interakciók kétharmada megosztás volt.
A Hihetetlen Magazin és Polgár Sándor nyilvános oldala is léteztek már a koronavírus-járvány előtt: előbbi összeesküvés-elméletekben, utóbbi kormánykritikus politikai tartalmakban utazott, ezek mellett jelentek meg a Coviddal kapcsolatos tartalmak a járvány kezdete után. Meg is lett az eredménye:
Címlapon: Széttépett maszkot viselő férfi egy lezárás- és oltásellenes tüntetésen Columbiában. Fotó: Daniel Munoz/AFP
Egy-egy oldal elérését az dobja meg igazán, ha már eleve sok követővel rendelkező Facebook-oldalakon is megosztják őket. Mint ahogy tette például
egy-egy tartalommal.
A tanulmány szerzői arra is felhívják a figyelmet, hogy bár a fentiekből egyértelműen látszik, milyen piaci logika húzódik a Coviddal vagy más témákkal kapcsolatos dezinformáció terjesztése mögött, az álhírterjesztők gyakran állítják be úgy magukat, mint akik a nagytőke, “a gyógyszeripar” hazugságai ellen harcoló igaz emberek.
Jó példa erre az étrendkiegészítőket készítő és forgalmazó Lenkei Gábor kommunikációja, aki arra építette fel vitaminkereskedését, hogy “a gyógyszermaffia fenntart egy betegségipart, az embereket direkt betegen tartják, hogy profitáljanak a gyógyszereladásból, és közben üldözik a valódi, tisztaszívű orvosokat, akik ismerik az igazságot a vitaminok gyógyítóerejéről”. Mivel a koronavírust is ez a maffia dolgozta ki és tartja fenn, az egyetlen, amit tehetünk, ha erősítjük immunrendszerünket a vitaminkészítményekkel, és ha olvassuk Lenkei könyveit. - írja a tanulmány.
Ehhez képest Lenkei a koronavírus-járvány alatt óriási üzleti sikereket ért el: a G7 cikke szerint 2021-ben a cégcsoportja forgalma, amely a járvány előtt is meghaladta az évi kétmilliárd forintot, 60 százalékkal nőtt - így a Lenkei-érdekeltségek tavaly 3,5 milliárd forint árbevételt könyvelhettek el. A cégcsoport profitja pedig több mint 2,5-szeresére nőtt, 387 millió forintra rúgott.
Koronavírus elleni oltóanyagok beadására kijelölt oltópontok helyét jelzõ feliratok a Zala Megyei Szent Rafael Kórház elõtt. Fotó: Varga György/MTI
Az álhírterjesztő oldalakat az álszent antikapitalizmus mellett egyfajta álszent antielitizmus is jellemzi, fogalmaznak a szerzők. A megszólalóik ugyanis, miközben elitellenes hangnemben szólalnak fel a pénz, a gyógyszeripar, politikusok és tudósok ellen, valójában szintén hatalmi pozícióban igyekeznek láttatni magukat.
A lezárás- és oltásellenes Gődény György például rendszeresen a hatalommal szemben állóként hirdeti magát, de lényegében maga is hatalmi pozícióba helyezkedik, amikor “Doktorként” bemutatkozva, fehér köpenyben szerepel a nyilvánosság előtt, a titulussal próbálva hitelesíteni a mondanivalóját. De az is a (szakértői) hatalommal való visszaélés egyik formája, hogy Gődény és Lenkei is előszeretettel nevezik tevékenységüket, összejöveteleiket, írásaikat tudományosnak, annak ellenére, hogy tudományos fokozata egyiküknek sincs.
A tanulmány szerzői, tovább vizsgálva a bemutatott oldalakon látható tartalmakat, összegyűjtötték a leggyakoribb, valójában téves “alapigazságokat”, amelyekkel a vírusszkeptikus celebek alternatív gyógymódokat népszerűsítenek, például a koronavírus kapcsán és az oltások ellenében:
Ezek az emberek “valós félelmeire, érzelmekre, frusztrációra, valamint a járványintézkedések társadalmi komplexitása okozta problémákra” reagáló érvek, és valós társadalmi problémákat feszegetnek, ezért könnyen megszólítanak tömegeket.
Ugyanakkor az oldalak, amik terjesztik őket, a kiváltott reakciókat saját haszonszerzésre használják fel
- fogalmaz a tanulmány.
A szerzők egyik fő állítása, hogy a bemutatott és vizsgált dezinformációs oldalak fenntartásában nagy szerepe van az azokat sokszor tudtukon és akaratukon kívül, közvetetten, hirdetésekkel szponzoráló nagyvállalatoknak. Szerintük a dezinformáció elleni küzdelemben ezért fontos lenne, hogy a vállalatok “online hirdetési kampányaik kapcsán tudatosan ne helyezzenek el hirdetéseket olyan oldalakon, amelyek a koronavírust tagadják vagy relativizálják, az oltásellenességet, az alternatív medicinákat promotálják”.
Így valósítható meg leghatékonyabban e veszélyes tartalmakat terjesztő oldalak anyagi forrásoktól való elvágása, ami a dezinformáció elleni fellépés talán legcélravezetőbb eszköze - javasolják.
Másik javaslatuk a közösségmédia-oldalaknak szól, amelyeknek “nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük a tartalommoderációra és az oldalak szűrésére”. A hazai közösségi médiában ugyanis “annak ellenére él és virul számos nyíltan oltástagadó közösségi oldal”, hogy a Facebooknak saját közösségi irányelve van ezen oldalak ellen, ami kilátásba helyezi az egyértelműen oltásellenes tartalmak eltávolítását is.
A teljes tanulmány itt olvasható.