Nagyvállalatok hirdetései hozzák a pénzt a Coviddal kapcsolatos álhírek legnagyobb terjesztőinek

A Political Capital friss tanulmánya az áltudományos dezinformáció mögötti piaci logikát igyekszik bemutatni. A Covidról és más témákról álhíreket terjesztő oldalak szerzői sokszor úgy zsebelnek be jelentős hirdetési pénzeket, hogy közben a gyógyszergyártók érdekeivel és a tőkével szembeszálló, antikapitalista harcosként tetszelegnek.

  • “Az ukrán hadsereg úgy döntött, hogy földig rombolja a Donbasszt” - olvasható a szalagcím 2021 augusztusából, egy vállaltan oroszbarát magyar nyelvű online portálon. Alatta a Tchibo reklámozza “hamisíthatatlan etiópiai” kávékapszuláit.
 

Forrás: Political Capital
 
  • “Az EU magas rangú vezetőinek utasítására blokkolhatják a Szputnyik V oltóanyag tanúsítását” - a cím alatt a Lidl áruházlánc legújabb akcióit tartalmazó prospektusát hirdetik.

Forrás: Political Capital

 
  • A magyar lezárásellenes és oltásellenes mozgalom egyik arcaként ismert Gődény György oldalán egy Triton Labs nevű cég reklámozza PCR tesztelési szolgáltatását.
 


 
Forrás: Political Capital

Ilyen és ehhez hasonló példákon keresztül mutatja be a Political Capital elemzőintézet friss tanulmánya, hogyan válik fenntartható, sőt, jövedelmező üzletté az álhírek terjesztése a magyar nyelvű internetes nyilvánosságban.

Az “Álszent antikapitalisták - Nyereségvágyból terjesztett áltudományos dezinformáció az interneten” című jelentés szerzői, Krekó Péter, Falyuna Nóra és Berkes Rudolf 93, részben vagy teljesen a koronavírussal és annak gyógymódjaival foglalkozó álhírterjesztő internetes oldal átnézése után arra jutottak,

az oldalak többsége a Google Ads hirdetésközvetítő szolgáltatásán keresztül helyez el reklámokat a felületein, oldalanként átlagosan hét helyen.

A Google AdSense nevű szolgáltatásával ezután kiszámolták, hogy a hirdetésközvetítő bevételtervezője havi 972 480 dollár, azaz 304 millió forint hirdetési bevételt helyez kilátásba a szóban forgó dezinformációs oldalak üzemeltetőinek, együttvéve.

Ez éves szinten összesen 3,7 milliárdos potenciális bevételt jelent az elemzésben vizsgált álhírterjesztő portáloknak. Összehasonlításképp: az RTL országos tévécsatorna hivatalosan közölt reklámbevétele 2020-ban 2,5 milliárd forint volt.
 

De milyen oldalakat szponzorálnak a Google Ads-en kereszült érkező hirdetők?


A tanulmány szerzői a vizsgált oldalak közül az öt legnagyobb elérésűt részletesebben is bemutatták:
  • a Mindenegyben blogon (651 349 követő),
  • Doktor Gődény oldalán (172 017 követő),
  • a Hihetetlen Magazin online felületén (107,844 követő)
  • Polgár Sándor nyilvános oldalán (62 906 követő)
  • és a Racionális Életért Közösség oldalán (36 790 követő)

rendszeresen közölnek a Coviddal kapcsolatos dezinformációs tartalmakat, a kutatásban vizsgált egyéb dezinformációs oldalakhoz képest viszonylag nagy sikerrel.

A Mindenegyben blog kivételével mindegyikre igaz az is, hogy a koronavírus-járványt meglovagolva sikerült jelentősen növelniük követőtáborukat.

A legnagyobb figyelem a koronavírus-járvány harmadik-negyedik hullámában irányult az oldalakra, ekkor egyszerre jelentek meg rajtuk a lezárással és az oltással kritikus tartalmak.

A dezinformációs oldalak tartalmainak terjedésében óriási szerepe van a követők tevékenységének. Gődény György például az elmúlt két évben összesen 332 videót publikált, amelyeket összesen 30 millióan láttak. A megtekintések fele a tartalmai megosztásából származott. A Racionális Életért Közösség Facebook-oldalán észlelt olvasói interakciók kétharmada megosztás volt.

A Hihetetlen Magazin és Polgár Sándor nyilvános oldala is léteztek már a koronavírus-járvány előtt: előbbi összeesküvés-elméletekben, utóbbi kormánykritikus politikai tartalmakban utazott, ezek mellett jelentek meg a Coviddal kapcsolatos tartalmak a járvány kezdete után. Meg is lett az eredménye:

  • a Hihetetlen Magazin az elmúlt két évben megduplázta követőinek számát, megötszörözte a napi posztok számát, az ezekre adott interakciók száma pedig ötvenszeresére nőtt.
  • Polgár Sándor oldalát pedig kilencszer annyian (63 ezren) követik most, mint 2020-ban, a járvány előtt.
 

Címlapon: Széttépett maszkot viselő férfi egy lezárás- és oltásellenes tüntetésen Columbiában. Fotó: Daniel Munoz/AFP


Egy-egy oldal elérését az dobja meg igazán, ha már eleve sok követővel rendelkező Facebook-oldalakon is megosztják őket. Mint ahogy tette például

  • Schobert Norbert az újabban oltásellenes Szendi Gábor oldalán szereplő,
  • Müller Péter író a vírusszkeptikus orvos-celeb dr. Tamasi József oldalán olvasható,
  • vagy Pumped Gabo a környezetvédő tematikát oltásellenességgel ötvöző ClimeNews oldalán elérhető

egy-egy tartalommal.
 

Álszent antikapitalizmus, álszent antielitizmus

 

A tanulmány szerzői arra is felhívják a figyelmet, hogy bár a fentiekből egyértelműen látszik, milyen piaci logika húzódik a Coviddal vagy más témákkal kapcsolatos dezinformáció terjesztése mögött, az álhírterjesztők gyakran állítják be úgy magukat, mint akik a nagytőke, “a gyógyszeripar” hazugságai ellen harcoló igaz emberek.


Jó példa erre az étrendkiegészítőket készítő és forgalmazó Lenkei Gábor kommunikációja, aki arra építette fel vitaminkereskedését, hogy “a gyógyszermaffia fenntart egy betegségipart, az embereket direkt betegen tartják, hogy profitáljanak a gyógyszereladásból, és közben üldözik a valódi, tisztaszívű orvosokat, akik ismerik az igazságot a vitaminok gyógyítóerejéről”. Mivel a koronavírust is ez a maffia dolgozta ki és tartja fenn, az egyetlen, amit tehetünk, ha erősítjük immunrendszerünket a vitaminkészítményekkel, és ha olvassuk Lenkei könyveit. - írja a tanulmány.

Ehhez képest Lenkei a koronavírus-járvány alatt óriási üzleti sikereket ért el: a G7 cikke szerint 2021-ben a cégcsoportja forgalma, amely a járvány előtt is meghaladta az évi kétmilliárd forintot, 60 százalékkal nőtt - így a Lenkei-érdekeltségek tavaly 3,5 milliárd forint árbevételt könyvelhettek el. A cégcsoport profitja pedig több mint 2,5-szeresére nőtt, 387 millió forintra rúgott.
 

Koronavírus elleni oltóanyagok beadására kijelölt oltópontok helyét jelzõ feliratok a Zala Megyei Szent Rafael Kórház elõtt. Fotó: Varga György/MTI


Az álhírterjesztő oldalakat az álszent antikapitalizmus mellett egyfajta álszent antielitizmus is jellemzi, fogalmaznak a szerzők. A megszólalóik ugyanis, miközben elitellenes hangnemben szólalnak fel a pénz, a gyógyszeripar, politikusok és tudósok ellen, valójában szintén hatalmi pozícióban igyekeznek láttatni magukat.


A lezárás- és oltásellenes Gődény György például rendszeresen a hatalommal szemben állóként hirdeti magát, de lényegében maga is hatalmi pozícióba helyezkedik, amikor “Doktorként”  bemutatkozva, fehér köpenyben szerepel a nyilvánosság előtt, a titulussal próbálva hitelesíteni a mondanivalóját. De az is a (szakértői) hatalommal való visszaélés egyik formája, hogy Gődény és Lenkei is előszeretettel nevezik tevékenységüket, összejöveteleiket, írásaikat tudományosnak, annak ellenére, hogy tudományos fokozata  egyiküknek sincs.
 

Hogyan ismerhető fel?


A tanulmány szerzői, tovább vizsgálva a bemutatott oldalakon látható tartalmakat, összegyűjtötték a leggyakoribb, valójában téves “alapigazságokat”, amelyekkel a vírusszkeptikus celebek alternatív gyógymódokat népszerűsítenek, például a koronavírus kapcsán és az oltások ellenében:

  • Ami természetes, az jó, ami mesterséges, az rossz.
  • A hagyományos gyógymódok mindig sokkal hatásosabbak, mint a modern gyógyszeripar termékei.
  • Minden betegség lelki eredetű, így nem a betegséget, hanem elsősorban a félelmet kell legyőzni.
  • Léteznek mindent gyógyító csodaszerek (pl. C-vitamin, szódabikarbóna, gyömbér), amit a profitéhes gyógyszeripar igyekszik elhallgatni.
  • A szenvedés nem gyógyíthat. Ami fájdalommal jár, kellemetlen (pl. oltás), az nem szolgálhatja a gyógyulást. 
  • A testmozgás az immunrendszer erősítésén keresztül minden betegségtől megvéd. 

Ezek az emberek “valós félelmeire, érzelmekre, frusztrációra, valamint a járványintézkedések társadalmi komplexitása okozta problémákra” reagáló érvek, és valós társadalmi problémákat feszegetnek, ezért könnyen megszólítanak tömegeket.

Ugyanakkor az oldalak, amik terjesztik őket, a kiváltott reakciókat saját haszonszerzésre használják fel

- fogalmaz a tanulmány.
 

Mit tehetnék érted?

 

A szerzők egyik fő állítása, hogy a bemutatott és vizsgált dezinformációs oldalak fenntartásában nagy szerepe van az azokat sokszor tudtukon és akaratukon kívül, közvetetten, hirdetésekkel szponzoráló nagyvállalatoknak. Szerintük a dezinformáció elleni küzdelemben ezért fontos lenne, hogy a vállalatok “online hirdetési kampányaik kapcsán tudatosan ne helyezzenek el hirdetéseket olyan oldalakon, amelyek a koronavírust tagadják vagy relativizálják, az oltásellenességet, az alternatív medicinákat promotálják”. 

Így valósítható meg leghatékonyabban e veszélyes tartalmakat terjesztő oldalak anyagi forrásoktól való elvágása, ami a dezinformáció elleni fellépés talán legcélravezetőbb eszköze - javasolják.

Másik javaslatuk a közösségmédia-oldalaknak szól, amelyeknek “nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük a tartalommoderációra és az oldalak szűrésére”. A hazai közösségi médiában ugyanis “annak ellenére él és virul számos nyíltan oltástagadó közösségi oldal”, hogy a Facebooknak saját közösségi irányelve van ezen oldalak ellen, ami kilátásba helyezi az egyértelműen oltásellenes tartalmak eltávolítását is.


A teljes tanulmány itt olvasható.

Neuberger Eszter
Közel tíz éve dolgozik újságíróként, ezalatt megfordult már a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 szerkesztőségeiben. A tényellenőrző munka előtt leggyakrabban oktatási, egészségügyi és szociális témájú cikkeket publikált.