Nem igaz, hogy Márki-Zay ingyenes tram-traint ígért volna a hódmezővásárhelyieknek

Lázár János szerint Márki-Zay “csendben visszavonta” az ígéretét. Valójában az ötletet csak Lázár dobta be, Márki-Zay csak ingyenes buszokat ígért a helyieknek.

2021. november 29-én indult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train próbaüzeme. Lázár János, a projekt kormánybiztosa, Hódmezővásárhely korábbi polgármestere már aznap reggel a tram-traines utazásáról posztolt, majd délután Márki-Zay Péterről, a város jelenlegi polgármesteréről írt Facebookon: “Ilyen egy politikai potyautas!” - kezdte, majd azt állította, hogy a polgármester “csöndben visszavonta azt az ígéretét, hogy a vásárhelyi közösségi közlekedés ingyenes lesz, bejelentette ugyanis, hogy a tram-trainre ez már nem vonatkozik”.

Ez az állítás azonban nem fedi a valóságot.


Márki-Zay Péter 2019. októberi megválasztásakor valóban ígért díjmentességet a helyi tömegközlekedésben, azonban ez csak a hódmezővásárhelyi buszokra vonatkozott, a helyközi tram-train ingyenessé tételét sosem vállalta.

A tramtrain projekt kapcsán ellenzéki és kormánypárti politikusok feszülnek egymásnak, a nyilatkozataikban azonban rendre a forrás megjelölése nélkül és pontatlanul idézve hivatkoznak egymás korábbi állításaira. Mivel Lázár János posztját december 3-ra már 7700 ember lájkolta, 1100 kommentelte, és 706 ember osztotta tovább, úgy döntöttünk, ellenőrizzük az abban megfogalmazottakat. A módszer egyszerű: megnéztük, hogy hangzott pontosan Márki-Zay a tömegközledés ingyenessé tételére vonatkozó választási ígérete, illetve, hogy mit mondott ehhez képest november 29-én, amire Lázár a fenti állítással reagált.

Lázár János országgyűlési képviselő, kormánybiztos, és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter sajtótájékoztatója az első tram-train járat indulása előtt 2021. november 29-én Fotó: Rosta Tibor/MTI/MTVA

Márki-Zay Péter 2019 szeptemberében megjelent hivatalos választási programjában valóban szerepel a hódmezővásárhelyi tömegközlekedés ingyenessé tételének ígérete:

“Városkártya bevezetésével egy fix havi díj mellett ingyenes tömegközlekedést és múzeumlátogatást, valamint kedvezményes uszoda- és városi sportlétesítmény-használatot biztosítunk minden vásárhelyinek.”

A program valóban nem fogalmaz pontosan az ingyenes tömegközlekedéssel kapcsolatban: nem világos, hogy ebbe beletartozik-e az akkor még nem működő, de már épülő tram-train is.

Márki-Zay csak az október 13-i választási győzelme utáni sajtónyilatkozatokban tisztázta a helyzetet.

Október 18-án a G7-nek azt mondta, a városban kilenc vonalon közlekedő buszokon utazhatnak a jövőben ingyen a hódmezővásárhelyiek, mivel a jegy- és bérleteladásokból befolyó 10 millió forint “nem nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne.”

Néhány nappal később az Indóház Online közlekedés-szakmai portálnak beszélt a terv részleteiről. Ez a cikk külön hangsúlyozza, hogy az ingyenesség csak a helyi közlekedésre vonatkozna, a helyközire (tehát például a Szeged-Hódmezővásárhely viszonylatra) nem. “Az épülő vasútvillamos külön kérdés. Az szóba sem jöhet természetesen, hogy Szegedre ingyen lehessen utazni, hiszen az már helyközi, nem helyi közlekedés. De a polgármester úgy véli, a tram-train a városon belül is népszerű lesz, ezért nem kell ingyenessé tenni.”

Ehhez képest a tram-train indulásának napjához közeledve Lázár János, a projektért felelős kormánybiztos egy november 24-én tartott online fogadóórán bedobta a következőt:

“Ha a hódmezővásárhelyi képviselő-testület és a városvezetés tartja az ígéretét, akkor Hódmezővásárhelyen a tram-train ingyenes lesz. Hiszen pár hónappal, vagy fél évvel ezelőtt azt az ötletet olvastam, és ezt helyesnek gondolom, hogy a tömegközlekedés legyen Vásárhelyen ingyenes. Itt az idő, hogy az önkormányzat és a MÁV megállapodjon, a vásárhelyiek utazási díját a város kifizetheti a MÁV-nak, és akkor ingyenes lesz a tram-train azoknak is, akiknek teljesárú jegyet kellene venniük” - mondta a politikus, a HódPress hódmezővásárhelyi hírportál pedig már azzal a címmel számolt be a fogadóóráról, hogy “Lázár János felvetette, hogy Hódmezővásárhely fizesse a MÁV-nak a helyi lakosok városon belüli jegyét”.

Lázár János tehát a tram-train ingyenességét is Márki-Zay választási ígéretei közé számította, ezt kérte számon a hódmezővásárhelyi polgármesteren a cikkünk apropóját adó posztban is. Ebben Lázár Márki-Zay aznap reggeli sajtótájékoztatójára reagálva állítja, hogy a polgármester megszegte az ígéretét.

A Lázár-poszthoz tartozó fotó alapján Márki-Zay Facebook-oldalán rátaláltunk a sajtótájékoztatóról készült videóra. Ezen Márki-Zay a tram-train indulásának reggelén, Botka László szegedi, és Molnár Áron algyői polgármester mellett állva a következőt mondja a témában:


“Amikor Lázár János felvetette, hogy Hódmezővásárhely a költségvetéséből beszállhatna (...) a tram-train működési veszteségébe, akkor szerintem, ahogy Szegednek sem lesz erre pénze, Hódmezővásárhely sem tudja megfinanszírozni azt a már évekkel ezelőtt évi százmilliósra taksált veszteséget” - magyarázta Márki-Zay, elutasítva Lázár javaslatát.

"Márki-Zay Péter a választási programjában a hódmezővásárhelyi tömegközlekedés ingyenességét ígérte – ebbe pedig a tramtrain (városhatáron belüli) része is beletartozik. Ezt az ígéretét szűkítette le (ebben a vonatkozásban: vonta vissza) a választási győzelme után (!) azzal, hogy később azt állította, a vásárhelyi tömegközlekedésbe a tramtraint ő nem érti bele. E nem éppen mellékes információ ismeretéhez a vásárhelyieknek joga lett volna az önkormányzati választások előtt."

- reagált e-mailben Lázár János tényellenőrzésünk állításaira.

Címlapi kép: Rosta Tibor/MTI/MTVA

Neuberger Eszter
Közel tíz éve dolgozik újságíróként, ezalatt megfordult már a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 szerkesztőségeiben. A tényellenőrző munka előtt leggyakrabban oktatási, egészségügyi és szociális témájú cikkeket publikált.