„Reálértéken” számolva is minden idők legtöbb állami támogatásból forgatott magyar filmje a Most vagy soha!
2024. április 3. 14:34
Ezt a cikket 2024
áprilisában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
Hiába állítja Rákay Philip kreatív producer, hogy a Kincsem több állami pénzt kapott. Megnéztük, melyek voltak az elmúlt tíz év legbőkezűbben támogatott filmjei, és hogy a nézőszám alapján melyik film bizonyult a Nemzeti Filmintézet legjobb befektetésének.
Március 14-én bemutatták a Most vagy soha!-t Rákay Philip kormánypárti influenszer több milliárdos költségvetésű, főként állami támogatásból készült, nagyszabású Petőfi-filmjét. A díszbemutatón Rákay, a film kreatív producere és társforgatókönyvírója büszkén nyilatkozott a sajtónak a filmről, de amikor az RTL riportere a film (akkor ismert) 6,1 milliárd forintos költségvetéséről kérdezte, fontosnak érezte kiemelni: hiába a valóban jelentős állami támogatás, amelynek a felelősségét “minden alkotótárs érezte” a film forgatása során,
„reálértéken nem ez az eddig elkészült legdrágább magyar film, hanem a Kincsem”.
Rákay szerint ugyanis „2015-2016-ban valamit 3 milliárdból leforgatni, vagy 2021-22-23-ban valamit 6 milliárdból leforgatni, az nem ugyanaz, hiszen több mint megduplázódtak a filmes költségek”. Később a Telex kamerái előtt is hasonló érvelést adott elő:
Azóta kiderült , hogy a film valójában 7 milliárd forintos költségvetésből készült, amelyből 6,9 milliárd forint volt állami támogatás. Cikkünkben pedig azt vezetjük le, hogy
Rákay állítása a korábban hangoztatott 6,1 milliárdos, és a frissebb, 6,9 milliárdos összeggel sem állja meg a helyét. A 2015-2016-ban forgatott Kincsem 2,9 milliárd forintos állami támogatása ugyanis ma reálértéken, azaz az inflációval kiigazítva 4,7 milliárd forint állami támogatással érne fel – 2,2 milliárd forinttal alulmarad a Most vagy soha! állami támogatásához képest.
Cikkünkben részletesen összehasonlítjuk:
- Mekkora költségvetésből, és mennyi állami támogatásból készült a két említett film?
- Ezek az összegek reálértéken hogyan viszonyulnak egymáshoz?
- A rendszerváltás óta mekkora összegből forgatták a legdrágább magyar filmeket?
- Mennyi állami támogatást kapott ehhez képest az a két magyar film, amelyeknek a legnagyobb nemzetközi filmes sikereket köszönhetjük?
- Milyen hivatalos nézőszámokat produkáltak a rendszerváltás óta legnézettebb filmek és ezek hogyan viszonyulnak a rájuk költött állami támogatáshoz?
A cikkben szereplő támogatási adatokat a Nemzeti Filmintézet (korábban MNF – Magyar Nemzeti Filmalap) honlapján elérhető mozifilm-támogatási adatbázisból és a Nemzeti Filmiroda nyilvántartásából gyűjtöttük össze. A költségvetések összehasonlításához az adott film bemutatójának évét vettük alapul. Az adott összeget korrigáltuk az azóta eltelt időben végbement infláció mértékével, hogy “reálértéken” össze tudjuk hasonlítani a filmeket.
Mennyi az annyi?
Bár Rákay és korábban a sajtó is 6,1 milliárdos költségvetésről beszélt, a HVG a Nemzeti Filmiroda legfrissebb nyilvántartása alapján megírta , hogy a Most vagy soha! valójában 7 milliárd 22 millió forintba került, amelyből 4 milliárd 795 millió forint közvetlen állami, 2 milliárd 106 millió forint pedig adókedvezmények formájában nyújtott, közvetett állami támogatás volt. A Nemzeti Filmintézet honlapján pedig a közvetlen állami támogatásról tudhatunk meg további részleteket.
Eszerint
- forgatókönyvfejlesztésre három részletben összesen 10 millió,
- gyártáselőkészítésre 85 millió,
- filmgyártásra 4,5 milliárd,
- kiegészítő filmgyártásra 200 millió,
- marketingre két részletben 70 millió
- egyedi pályázat formájában 4,7 millió
közvetlen állami támogatást kapott Rákay Philip filmje.
A Kincsem költségvetése ehhez képest az alábbi közvetlen támogatási tételekből áll:
- forgatókönyvfejlesztés három részletben: összesen 7,9 millió
- gyártáselőkészítés: 104 millió
- filmgyártás: 2 milliárd
- marketing: 30 millió forint
Ehhez a 2,2 milliárd forinthoz jön még a közvetett támogatások összege, amely a Nemzeti Filmiroda nyilvántartása szerint 720 millió forintra rúgott. Így a Kincsem teljes költségvetése valamivel több mint 2,9 milliárd forint volt.
„Reálértéken”, vagyis a teljes inflációval korrigálva, ez az összeg 2024-ben 4,78 milliárd forintnak felel meg, ha a bemutató évét, 2017-et vesszük a számítás alapjának. Ha a Rákay által hivatkozott gyártás évét (2015-2016), akkor ez az összeg ennél valamivel magasabb, 4,79-4,8 milliárd forint.
Tehát a Most vagy soha! 6,9 milliárdos állami támogatása ezt 2,1-2,2 milliárddal haladja meg. 2021-2023 között pedig, amikor a Petőfi-film készült, 3,4-4,6 milliárdnak felelt volna meg reálértéken a Kincsem állami támogatása, tehát legalább 2,3 milliárddal kevesebbnek a Most vagy soha!-filménél.
A Kincsem tehát “reálértéken” számolva is kevesebb állami támogatást kapott, mint a Most vagy soha!
A siker mérőszámai: költségvetés, nézőszám, díjak
A Most vagy soha! a Nemzeti Filmintézet (és jogelődje a Magyar Nemzeti Filmalap) 2013-ban felállított támogatási rendszerében is kiemelkedik a mezőnyből.
Táblázatban gyűjtöttük össze az időszak legnagyobb költségvetésű mozifilmjeit, a nézőszámokat, a közvetett és közvetlen állami támogatást, illetve ennek inflációval korrigált összegét.
Táblázatunkból látszik, hogy a filmet moziban megtekintő nézők számát és a filmre adott állami támogatás mértékét összehasonlítva a Semmelweis és a Kincsem állami támogatása bizonyult a legjobb befektetésnek.
A legbőkezűbben támogatott filmek közül ezekre volt a leginkább kíváncsi a közönség, az egy mozijegyre jutó állami támogatás összege reálértéken ezeknél a filmeknél a legalacsonyabb. A Most vagy soha! esetében ez a szám még korántsem végleges, a filmet ugyanis még most is vetítik a mozikban. A Filmforgalmazók Egyesületének legfrissebb adatai alapján 2024. április 2-ig 123,021-en látták.
A 2013 után készült legdrágább filmek közül az azonos időszak legnézettebb filmjeinek Top 5-ös listájára egyelőre a Kincsem és a Semmelweis került fel.
Ha ezen a listán is megnézzük az egy mozijegyre jutó állami támogatás összegét, láthatjuk, hogy költség/népszerűség arányban a BUÉK és a Valami Amerika 3. című vígjátékok teljesítettek a legjobban.
Az említett filmeken kívül két további alkotást találtunk, amelyek felkerülhetnének a legdrágább magyar filmek toplistájára. A 2002-ben bemutatott Hídember költségvetése a sajtóinformációk alapján 1,5 és 2,2 milliárd között lehetett, de a pontos összeg és az állami támogatás mértéke nem ismert. Egyes információk szerint a teljes összeg, máshol 1 milliárd forint szerepel .
Kertész Imre Sorstalanság című regényének 2005-ös filmadaptációja 2,5-2,7 milliárdból készült, a költségvetéshez 920 millióval járult hozzá az állam. Ez a film, ahogy a Napszállta is, nemzetközi koprodukcióban készült. Mai áron, inflációval korrigálva a Hídember 2,4-3,6 milliárd körüli költségvetésből készülhetett, míg a Sorstalanságot mai árakon számolva 3,8-4,1 milliárdból lehetne leforgatni.
A hatalmas költségvetés azonban nem jár automatikusan magas nézőszámmal. A Filmforgalmazók Egyesületének összesítése alapján a Kincsemre 456 666-an, a Sorstalanságra 449 724-en, a Hídemberre pedig 294 427-en váltottak jegyet.
A rendszerváltás óta mindmáig legnézettebb magyar játékfilm Kern András A miniszter félrelép című alkotása, erre 662 000-en váltottak jegyet. Ezt követi a Valami Amerika (529 187) és a Szabadság, szerelem (523 280). Ezen kívül még két filmet néztek meg félmilliónál többen a mozikban: a Honfoglalást és a Csinibabát. Ebből az időszakból nem állnak rendelkezésre a filmek költségvetésével kapcsolatos hivatalos adatok.
Kis pénz, nagy díjak
Az utóbbi évek két talán legnagyobb filmszakmai sikere a Saul fia (2015) Oscar-díja és a Testről és lélekről (2017) Arany Medve-díja. Ennek a két filmnek a támogatása nagyságrendekkel elmarad a rekorderektől. A Saul fia 311 millió forint közvetlen és 90 millió közvetett, a Testről és lélekről 420 millió közvetlen és 137 millió közvetett állami támogatásban részesült. Nemes Jeles László Holokauszt-filmjét 267 ezren, Enyedi Ildikó filmjét 138 ezren látták a mozikban.
Mérlegen a korhűség
Az RTL Klub költségvetést firtató kérdésére a Most vagy soha!kreatív producere azt mondta, azért kellett ez a rengeteg pénz, hogy „minden stimmeljen, minden korhű legyen”. Arról, hogy a korhűség és a történelmi hitelesség mennyire „stimmel”, Hermann Róbert Széchenyi-díjas történész, a korszak szakértője nyilatkozott az index.hu-nak. A történész szerint olyan “blődségeket” is, mint a gyalogsági egyenruhában nyargaló osztrák lovas katonák, vagy amikor igazoltatják Petőfiéket, jóllehet 1848-ban még nem létezett személyi azonosító okmány. De a fegyverek korhűségét sem sikerült maradéktalanul megoldani: a merényletre készülő osztrák titkos ügynök olyan puskát próbál szakszerűtlenül megtölteni, amilyet akkoriban még nem használtak az osztrák hadseregben.
Rákay az RTL-nek azt is elmondta, hogy a Most vagy soha! költségvetésébe belefért, hogy felépítsenek „egy díszletvárost 3 milliárdból, ami a magyar állam tulajdona, és amit a Disney fog kibérleni.” A költségekhez képest elenyészőnek ígérkező jegybevételek mellett ez valamennyit visszahozhat a filmbe fektetett adóforintokból.
A cikk elkészítésében közreműködött: Neuberger Eszter és Szántó Dániel
Címlapi illusztráció: Szulágyi Réka
A szerzőről

Totth Benedek
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Magyar Péter jogosan mutogat Deutsch Tamásra, amikor azzal támadják, hogy keveset jár be az Európai Parlamentbe?

Magyar Péter szerint nagyobb a magyar háborús infláció, mint az ukrán, de a friss adatok mást mutatnak
