A karácsonyi ünnepek felé közeledve egyre nehezebb volt úgy végiglapozni a Facebook hírfolyamát, hogy ne kerüljön a szemünk elé legalább egy toborzóvideó a kormánypárti üzeneteket a közösségi médiában felerősítő Megafontól. A központ – legismertebb arcainak közreműködésével – ugyanis december elején összehangolt kampányt indított, amelyben a jövő „profi jobboldali véleményvezéreit”, illetve „digitális szabadságharcosait” keresik.
6 infuenszer 6 videója 1 mixben
A 2020 augusztusában alakult Megafon nem először hirdet utánpótlásképzést. Sőt, a digitális tanoda (vagy ahogy saját magukat hívják, politikai akcióközösség) többek között arról is ismert, hogy kapui egész évben nyitva állnak a jelentkezők előtt:
a cég Polgár utcai irodájában készült és a Facebookra feltöltött csoportképei alapján csak tavaly több mint 20 alkalommal tartottak ingyenes, négynapos közösségimédia-képzést, közel 250 jelentkező részvételével.
“Nem telik el úgy egy hét, hogy egy-egy újabb konzervatív csapat ne végezne a Megafon képzésén” - olvasható a Megafon Facebook-oldalán. Forrás: Facebook
A mostani felhívás annyiban tér el az egész évben zajló, folyamatos kampányüzemmódtól, hogy december 4-e óta
6 véleményvezér és a Megafon hivatalos oldala közel 20 fizetett posztban, körülbelül 15 millió forintos összegben népszerűsíti a központ jövő évi kurzusait.
(A Meta hirdetéstára az egyes reklámokra fordított keretösszeget tünteti fel, vagyis egy tól-ig értéket. A cikkben a decemberben futó toborzóvideókra szánt hirdetési pénzeket összesítettük. Ezekre összesen minimum 14,650,000, maximum 15,300,000 forintot költött a Megafon, ezt a keretösszeget kerekítettük 15 millióra.)
Utoljára 2022 december elején volt hasonló összehangolt felhívás, ekkor azonban az idei összeg töredékét, körülbelül 610 ezer forintot költöttek a Megafonos csapatbővítés reklámozására.
Bár a Megafon tagadja, hogy cég működését közpénzből is finanszírozzák, a bíróság 2022 januárjában kimondta, hogy megalapozottan lehet erre a következtetésre jutni. A Telex és az Átlátszó cikkei sorra tárták fel, hogy hogyan juthat állami forrás a központhoz - jórészt átláthatatlanul, különböző cégek és alapítványok közbeiktatásával.
A Meta hirdetéstárából az is kiderül, hogy a Megafon hirdetéseinek célközönsége minden Magyarországon élő, 18 és 45 (esetenként 40) év közötti, Facebook- és/vagy Instagram-fiókkal rendelkező nő és férfi - tehát nem sokat vacakoltak az életkor vagy más demográfiai jellemzők szerinti bontást lehetővé tevő mikrotargetálással.
Az egyenként minimum 175 ezer, maximum 1 millió forinttal megtámogatott videókat csak az különbözteti meg egymástól, hogy más-más influenszer mondja fel, miért érdemes csatlakozni a „legmenőbb jobboldali közösséghez”:
A Megafon egyik mémoldala, a KonVerzió pedig azokat a jelentkezőket szólítaná meg, akiknek elege van a „woke és baloldali propagandából” és amúgy is jobban csinálnák az egészet.
A fenti toborzóvideók a Megafon honlapjára irányítanak, ahol a személyes adatok kitöltésével, valamint önéletrajz és motivációs levél elküldésével lehet jelentkezni a „digitális harcossá” történő kiképzésre. A felhívás azt ígéri, hogy négy nap alatt grátisz ellátja a jelentkezőket minden olyan ismerettel, amely a közösségi médián való érvényesüléshez szükséges: beavatja őket az online trendekbe, megtanít szöveget írni, kamera előtt mozogni, videót vágni és követőtábort építeni, valmint segít elsajátítani a „politikai gondolkodást” is.
Hogy mennyire lesz számszakilag eredményes a toborzás, az csak a kurzusok után fog kiderülni. Az viszont már most látszik, mekkora nyilvánosságot képes magának vásárolni egy ilyen léptékű kampány.
A Meta saját statisztikája kétféleképpen méri a hirdetések kézbesítését: egyrészt a „benyomásokkal” (impression), amely azt mutatja, hány alkalommal jelent meg a hirdetés a képernyőkön, és az “eléréssel” (reach), amely viszont azoknak a felhasználóknak a számát becsüli meg, akik legalább egyszer találkoztak a hirdetéssel a felületen.
A Megafon december elejétől egy hónapon át tartó szőnyegbombázása miatt a hirdetések összesen 8-10 millió alkalommal jelentek meg a hírfolyamban, és mintegy 1,4 millió felhasználóhoz jutottak el.
A kampány a Meta belső mérése szerint leginkább a 25-34, valamint a 35-44 év közötti budapesti férfiakat érte el.
Módosítva 2023.01.03. 14:26-kor: A cikk korábbi verziójában helytelenül a Megafon Perc utcai székhelyét tüntettük fel a fotó helyszíneként, a fénykép azonban valójában a Polgár utcai irodában készült.