Szereted Magyarországot? Beszólnál a lipsiknek? - 15 millió forintot költött decemberben a Megafon saját kurzusának hirdetésére 

Az influenszerképző a Facebookon toboroz új digitális szabadságharcosokat” Deák Dánielék mellé. Szőnyegbombázás megy: a Magyarországon élő, 18 és 45 év közöttiek körében hirdettek, és összesen 8-10 milliószor jelentek meg a hírfolyamban.

A karácsonyi ünnepek felé közeledve egyre nehezebb volt úgy végiglapozni a Facebook hírfolyamát, hogy ne kerüljön a szemünk elé legalább egy toborzóvideó a kormánypárti üzeneteket a közösségi médiában felerősítő Megafontól. A központ – legismertebb arcainak közreműködésével – ugyanis december elején összehangolt kampányt indított, amelyben a jövő „profi jobboldali véleményvezéreit”, illetve digitális szabadságharcosait” keresik.

6 infuenszer 6 videója 1 mixben

A jobboldalnak szüksége van rád!”

A 2020 augusztusában alakult Megafon nem először hirdet utánpótlásképzést. Sőt, a digitális tanoda (vagy ahogy saját magukat hívják, politikai akcióközösség) többek között arról is ismert, hogy kapui egész évben nyitva állnak a jelentkezők előtt:

a cég Polgár utcai irodájában készült és a Facebookra feltöltött csoportképei alapján csak tavaly több mint 20 alkalommal tartottak ingyenes, négynapos közösségimédia-képzést, közel 250 jelentkező részvételével.

Nem telik el úgy egy hét, hogy egy-egy újabb konzervatív csapat ne végezne a Megafon képzésén” - olvasható a Megafon Facebook-oldalán. Forrás: Facebook

A mostani felhívás annyiban tér el az egész évben zajló, folyamatos kampányüzemmódtól, hogy december 4-e óta

6 véleményvezér és a Megafon hivatalos oldala közel 20 fizetett posztban, körülbelül 15 millió forintos összegben népszerűsíti a központ jövő évi kurzusait.

(A Meta hirdetéstára az egyes reklámokra fordított keretösszeget tünteti fel, vagyis egy tól-ig értéket. A cikkben a decemberben futó toborzóvideókra szánt hirdetési pénzeket összesítettük. Ezekre összesen minimum 14,650,000, maximum 15,300,000 forintot költött a Megafon, ezt a keretösszeget kerekítettük 15 millióra.)

Utoljára 2022 december elején volt hasonló összehangolt felhívás, ekkor azonban az idei összeg töredékét, körülbelül 610 ezer forintot költöttek a Megafonos csapatbővítés reklámozására.

Bár a Megafon tagadja, hogy cég működését közpénzből is finanszírozzák, a bíróság 2022 januárjában kimondta, hogy megalapozottan lehet erre a következtetésre jutni. A Telex és az Átlátszó cikkei sorra tárták fel, hogy hogyan juthat állami forrás a központhoz - jórészt átláthatatlanul, különböző cégek és alapítványok közbeiktatásával.

Kire lőnek és mivel?

A Meta hirdetéstárából az is kiderül, hogy a Megafon hirdetéseinek célközönsége minden Magyarországon élő, 18 és 45 (esetenként 40) év közötti, Facebook- és/vagy Instagram-fiókkal rendelkező nő és férfi - tehát nem sokat vacakoltak az életkor vagy más demográfiai jellemzők szerinti bontást lehetővé tevő mikrotargetálással.

Az egyenként minimum 175 ezer, maximum 1 millió forinttal megtámogatott videókat csak az különbözteti meg egymástól, hogy más-más influenszer mondja fel, miért érdemes csatlakozni a legmenőbb jobboldali közösséghez”:

  • Deák Dániel szerint például Gyurcsány Ferenc és a balliberális sajtó” miatt van szükség patrióta hangokra az interneten,
  • Apáti Bence az állítólagos baloldali médiafölényt” említi,
  • Bohár Dániel pedig azt, hogy a politika a hagyományos médiából az internetre költözött”.
  • A Kopasz oszt (Filep Dávid) szerint azonban a Facebook még mindig az ellenfélnek lejt”.
  • A Megafon egyik mémoldala, a KonVerzió pedig azokat a jelentkezőket szólítaná meg, akiknek elege van a woke és baloldali propagandából” és amúgy is jobban csinálnák az egészet.

A fenti toborzóvideók a Megafon honlapjára irányítanak, ahol a személyes adatok kitöltésével, valamint önéletrajz és motivációs levél elküldésével lehet jelentkezni a digitális harcossá” történő kiképzésre. A felhívás azt ígéri, hogy négy nap alatt grátisz ellátja a jelentkezőket minden olyan ismerettel, amely a közösségi médián való érvényesüléshez szükséges: beavatja őket az online trendekbe, megtanít szöveget írni, kamera előtt mozogni, videót vágni és követőtábort építeni, valmint segít elsajátítani a politikai gondolkodást” is.

Megvásárolt nyilvánosság

Hogy mennyire lesz számszakilag eredményes a toborzás, az csak a kurzusok után fog kiderülni. Az viszont már most látszik, mekkora nyilvánosságot képes magának vásárolni egy ilyen léptékű kampány.

A Meta saját statisztikája kétféleképpen méri a hirdetések kézbesítését: egyrészt a benyomásokkal” (impression), amely azt mutatja, hány alkalommal jelent meg a hirdetés a képernyőkön, és az “eléréssel” (reach), amely viszont azoknak a felhasználóknak a számát becsüli meg, akik legalább egyszer találkoztak a hirdetéssel a felületen.

A Megafon december elejétől egy hónapon át tartó szőnyegbombázása miatt a hirdetések összesen 8-10 millió alkalommal jelentek meg a hírfolyamban, és mintegy 1,4 millió felhasználóhoz jutottak el.

A kampány a Meta belső mérése szerint leginkább a 25-34, valamint a 35-44 év közötti budapesti férfiakat érte el.

Módosítva 2023.01.03. 14:26-kor: A cikk korábbi verziójában helytelenül a Megafon Perc utcai székhelyét tüntettük fel a fotó helyszíneként, a fénykép azonban valójában a Polgár utcai irodában készült.

Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Online politikai szubkultúrákkal, a populáris kultúra és a politika kapcsolatával, valamint hálózatelemzéssel foglalkozik. Társszerzőként jegyzi a tavaly megjelent Toxikus technokultúrák és digitális politika: Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten (Napvilág, 2021) című könyvet.