Szlovéniában és Romániában is olcsóbb lett a tankolás az árstop kivezetése után, mint nálunk

Megnéztük, tényleg az alacsonyabbak között marad-e az üzemanyag magyar ára Európában, ahogyan azt Gulyás Gergely miniszter állítja.

 

A kormány üzemanyagellátási problémák miatt véget vet a benzinárstopnak, azaz nem lehet ezentúl a piaci árnál olcsóbban üzemanyagot vásárolni, jelentette be kedden késő este rendkívüli kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter, oldalán Hernádi Zsolttal, a Mol Nyrt. vezérigazgatójával.

 

A sajtótájékoztatón Hernádi tájékoztatott az aktuális, piaci üzemanyagárakról:

 
  • A 95-ös oktánszámú benzinnek literenként 641 forint,
  • a gázolajnak literenként 699 forint
 

lesz az “irányadó ára” mostantól a MOL-kutakon(persze az árazás benzinkúttól függően ettől eltérő lehet).

 

“Csak halkan mondom, hogy ugyan lényegesen megdrágul a dízelár is és a benzinár is, de még így is az alsó egyharmadban leszünk az árakat tekintve Európában”

 

- segített gyorsan értelmezni az új árakat Gulyás Gergely.
 


Ennek apropóján

  • megnéztük, hogy mennyi az üzemanyag átlagára az Európai Unió országaiban, és hogyan viszonyul ezekhez a Mol által frissen bejelentett új, 641, illetve 699 forintos benzin- és dízelár,
  • illetve megnéztük, hogy az újonnan bejelentett magyar piaci ár az üzemanyagra kivetett adóterhek nélkül hogy viszonyul most más országok adó nélküli áraihoz.
 

A nemzetközi üzemanyagárakat uniós szinten heti átlagár alapján hasonlítják össze, amit a tagállamokban illetékes energiahatóságok (Magyarországon a Magyar Energetikai- és Közműszabályozási Hivatal - MEKH) számolnak ki az országban működő benzinkutakon jellemző árak átlagolásával. A hetente, hétfőnként beküldött átlagárakat aztán az Európai Bizottság nemzeti valutában és euróban is közzéteszi az Olajjelentésben (Weekly Oil Bulletin). 
 

Címlapi kép: Mol-kútnál várakozó autók Budapesten, 2022. december 6-án / Fotó: Kisbenedek Attila/AFP


A Magyarországon eddig érvényben lévő 480 forintos hatósági ár azonban torzította ezt a statisztikát, hiszen az átlagszámításban összekeveredett a piaci árakkal.

 

Most azonban, hogy mindenki piaci áron vásárolhat csak üzemanyagot, megszűnt ez a torzító hatás. A frissen bejelentett piaci árak összevetése az európai átlagárakkal megmutatja, a fogyasztók - mindegy, hogy cégek vagy magánszemélyek -, milyen árakkal találkoznak a kutakon.

 

A jelenleg elérhető legfrissebb Olajjelentés még a november 28-án kiszámolt, december 5-ig érvényes heti átlagárak összehasonlítását tartalmazza. Ezekkel vethetők össze a Mol által bejelentett új dízel- illetve benzinárak.

A grafikonon látható, hogy Magyarországon uniós összehasonlításban a MOL új piaci árai Gulyás állításával összhangban valóban az alacsonyabbak között vannak, ugyanakkor drágábbak, mint a közép-kelet-európai régió több másik országában. A benzin például olcsóbb Szlovéniában, Romániában, Lengyelországban és Bulgáriában. A gázolaj pedig Csehországban, Szlovéniában, Lengyelországban és Bulgáriában.

 

Az az ár, amivel a fogyasztók a benzinkutaknál szembesülnek, bruttó ár, tehát tartalmazza a benzinre és a gázolajra, valamint a forgalmazásukra kivetett adók összegét is.

 

Magyarországon ez

 
  • a benzin esetében most literenként 120 forintban, a gázolaj esetében 110,35 forintban meghatározott jövedéki adót,
  • és a jövedéki adóval megnövelt összegre rakódó 27 százalékos általános forgalmi adót
 

jelenti.

 

Ezeket levonva a 641 és a 699 forintos árból kiderül, hogy a benzin és a gázolaj, mint termékek ára adók nélkül Magyarországon most 384,72 és 440,04 forint.

 

Ezeket az árakat euróra átváltva, és összehasonlítva az üzemanyagpiaci szempontból hasonló adottságokkal rendelkező országokéval az látszik, hogy

 
  • az adó nélküli magyar benzinár ebben a régiós összehasonlításban csak a lengyelnél olcsóbb,
  • viszont magasabb, mint Romániában, Horvátországban, Szlovéniában, Szlovákiában, Bulgáriában, Ausztriában és Csehországban.
 

A gázolaj ára pedig Horvátországgal van nagyjából egy színvonalon, olcsóbb, mint Lengyelországban és Romániában, de magasabb, mint Ausztriában, Bulgáriában, Szlovéniában, Szlovákiában és Csehországban.
 



Mindez annak fényében igazán érdekes, hogy Szlovákia mellett Magyarország az az ország, amelyik kivételt kapott az orosz nyersolajat érintő uniós szankciók alól, így olcsóbb nyersanyagból finomíthat üzemanyagot. Ez alapján az itt előállított üzemanyagnak jóval olcsóbbnak kellene lennie, mint azokban az országokban, amik nem támaszkodhatnak az orosz olajra. Ehhez képest azt látjuk, hogy ez a benzin esetében egyáltalán nem, a gázolaj esetében pedig korlátozottan jelenik meg a kutak által meghatározott árakban.

Neuberger Eszter
Közel tíz éve dolgozik újságíróként, ezalatt megfordult már a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 szerkesztőségeiben. A tényellenőrző munka előtt leggyakrabban oktatási, egészségügyi és szociális témájú cikkeket publikált.