Valóban a szocialisták emelték utoljára a családi pótlék összegét, az Orbán-kormány inkább adókedvezményt és hitelt ad

Az ellenzék előszeretettel dörgöli a kormány orra alá, hogy 16 éve nem emelkedett a családi pótlék összege. A kormány ezt azzal indokolja, hogy a munkaalapú társadalomban és családpolitikában hisz. De működik mindez?

Utoljára mi, MSZP-sek emeltük a családi pótlék összegét! A családi pótlék is egy olyan fontos támogatás, ami segíti a gyermekvállaló családokat, ugyanakkor csak akkor tudja betölteni szerepét, ha megőrizzük értékállóságát” - ezt a szöveget hirdette a Magyar Szocialista Párt (MSZP) a Facebookon és az Instagramon tavaly december 13-20. között. A hirdetésre 15-20 ezer forintot költött a párt, és 30-35 ezerszer jelent meg a felhasználók hírfolyamában.

A családi pótlék emelése kedvelt témája az ellenzéknek. Ez abból is látszik, hogy az MSZP mellett tavaly ősszel több más ellenzéki párt is kampányolt ezzel a közösségi médiában. Balassa Péter, a Jobbik-Konzervatívok országgyűlési képviselője még szeptember elején szólította fel arra a kormányt posztjával, hogy duplázza meg a családi pótlék összegét. November elején a párbeszédes Szabó Tímea, november közepén pedig a Bács-Kiskun megyei DK is fizetett hirdetésben foglalkozott a témával.

Forrás: Facebook Ad Library

A szocialisták arra vonatkozó állítása, hogy ők emelték meg utoljára a családi pótlék összegét, igaz.

A Magyar Államkincstár (MÁK) honlapja szerint a családi pótlék összege 2009. január elseje óta változatlan. Valójában már egy évvel korábban (a második Gyurcsány-kormány idején), 2008. január 1-jétől emelték az összeget a jelenleg is érvényben lévő szintre: egy gyermek esetén havi 12200 forintra.

A havonta kapható családi pótlék összege függ a gyermekek számától (több gyermek esetén a családi pótlék gyermekenkénti összege is magasabb), és az egyedülálló szülők vagy tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő szülők is valamivel magasabb összegben részesülnek.

Forrás: Magyar Államkincstár

Alanyi jogon jár, csak egyre kevesebbet ér

A családi pótlék Magyarországon először 1912-ben jelent meg, akkor még csak a közalkalmazottak számára volt elérhető, és mindössze hétezer gyermeket érintett. A jogosultság többszöri kiterjesztése után, 1979-re vált széleskörűvé, 1990-ben már „minden megfelelő korú gyermekre” érvényes lett - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összefoglalójában.

A KSH adataiból látszik, hogy a családi pótlék egy családra jutó havi átlaga 1995 és 2005 szolidan ugyan, de folyamatosan emelkedett, majd 2005-ről 2006-ra történt egy nagy ugrás. Utána 2008-ig még történt némi óvatos növekedés, azóta viszont az egy családra jutó havi átlagos összeg gyakorlatilag változatlan. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a családtámogatások kiadásai KSH-táblázatban is.

Már ebben a cikkben megjegyzi a hivatal, hogy a családi pótlék az évek során vesztett az értékéből:

„A legátfogóbb családvédelmi juttatás, a családi pótlék azonban egyre kevesebbet ér: míg 1990-ben a családi pótlék egy családra jutó átlagos összege 26%-a volt a bruttó átlagbérnek, 2005-ben csak 8%-a.”

A 2008 óta változatlan összegű családi pótlék - az árak drágulása miatt - mára tovább vesztett az értékéből.

2022-re a családi pótlék egy családra jutó átlagos összege már csak 2,36%-a volt a bruttó átlagbérnek.

A családi pótlékot gyakran nevezik a „legátfogóbb családvédelmi juttatásnak”, mivel mindenkinek alanyi jogon jár a gyermek születésétől 16 éves koráig (bizonyos esetekben még tovább). Két részből áll: a nevelési ellátásból, amely a gyermek tankötelessé válásáig jár, és az iskoláztatási támogatásból, amely a tankötelezettség (16 éves kor) alatt jár. Ha a gyermek 16 éves kora után is köznevelési intézményben vagy szakképző intézményben tanul, 20 éves koráig kaphatja a szülő a családi pótlékot, sajátos nevelési igényű gyermekeknél 23 éves korig.

A családi pótlékot csakis abban az esetben lehet szüneteltetni, ha

  • a gyermek bizonyos óraszámot igazolatlanul hiányzik az óvodából vagy az iskolából,
  • 18. életévét betöltötte és 3 hónapig vagy tovább rendszeres keresete van,
  • jogerősen bűnösnek találta a bíróság szándékos bűncselekmény elkövetése miatt.

A Fidesz másban hisz

„A gyermekesek ma már sokkal kevésbé vannak kitéve a szegénységi kockázatoknak, mint korábban. Egy dologról azonban nem tudunk lemondani, az pedig az, hogy munkához kössük a támogatást” – ezt Novák Katalin 2020-ban, akkor még családokért felelős tárca nélküli miniszterként mondta a Mandinernek adott interjújában. Novák Katalin nincs egyedül ezzel az állásponttal, a Fideszben sokszor sokan hangoztatják, hogy a munkaalapú társadalomban hisznek, és hogy a családtámogatásokat is a jövedelemhez kell kötni.

Erről beszélt például tavaly januárban Hornung Ágnes, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára is:

Miután a munkaalapú társadalomban hiszünk, a támogatások a munkajövedelmek irányából érkeznek a családok felé – a legjobb példa erre a családi adókedvezmény.”

Vagy maga Orbán Viktor is: „Marad a családpolitika, marad a munkaalapú gazdaság (…). Marad a családok támogatása és minden évben lesznek újabb családsegítő döntések. Mint például a legutóbb bevezetett, 30 év alatti nőket érintő adómentesség.”

Munka, család, támogatás

A családi pótlék mellett valóban számos támogatás igénybe vehető. Különböző feltételek mellett megilleti az anyát (vagy apát, gyámot, örökbefogadó szülőt)

Ezek azonban már régóta léteznek, nem a Fidesz találta ki őket, legfeljebb a nevük változott az elmúlt években.

Az Orbán-kormányok munkaalapú társadalom-munkaalapú családtámogatás rendszerének eredménye viszont a gyermeket nevelő családok és nők személyi jövedelemadó-kedvezményei.

A családi adókedvezményt már ugyan 1988-ban bevezették, ám akkor még csak azoknak a családoknak járt, akiknek legalább három gyermekük volt. 1995-ben a Bokros-csomag eltörölte ezt az intézkedést, majd 1999 januárjával az első Orbán-kormány visszahozta azt. 2011-től annyi változás történt, hogy a gyermeket nevelő családok a családi adókedvezménnyel a személyi jövedelemadójukat csökkenthetik.

Minél több a gyermek, annál nagyobb adókedvezmény jár:

  • egy gyermek után havonta 10 ezer forinttal,
  • két gyermek után havonta 20 ezer forinttal (gyermekenként),
  • három gyermek után havonta 33 ezer forinttal (gyermekenként)

lesz több a nettó kereset.

Néhány éve ugyan a kétgyermekes szülőknek járó kedvezmény a gyermekenkénti 10 ezer forintról 20 ezer forintra nőtt, ám

az egy és három gyermek után járó adókedvezmény összege 2011 óta, vagyis 13 éve nem változott.

Forrás: https://2010-2014.kormany.hu/hu/gyik/tajekoztato-a-csaladi-adozasrol

Azt, hogy a négy vagy több gyermeket nevelő nőknek nem kell személyi jövedelemadót fizetnie, 2020 januárjában vezette be a kormány, 2023 januárjában pedig követte a 30 év alatti anyák adókedvezménye.

Az adókedvezmények mellett a kormány másik aduásza a kedvezményes hitel: a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK) és a babaváró hitel.

A CSOK 2015. július 1-jétől érhető el, azóta számtalan változáson ment keresztül a konstrukció, idén januártól 15, 30, vagy 50 milliós, államilag kamattámogatott lakáshitel áll rendelkezésre. A hitelt csak házaspárok vehetik igénybe, akiknek egy, kettő, vagy három gyermeket kell vállalniuk (ettől függ a törlesztési határidő és a felvehető összeg mértéke), a második és harmadik újonnan születő vagy örökbefogadott gyermek után pedig az állam 10-10 millió forintot enged el.

Idén már itt is van életkori megkötés, de csak a házaspár női tagjára vonatkozóan: csak akkor vehetik fel a hitelt, ha a nő a hitelkérelem időpontjában még nincs 41 éves.

A babaváró hitelt 2019 márciusában vezette be a kormány, eddig 10 millió volt a maximális összeg, amit 2024. január elsejével 11-re emeltek. A CSOK-tól abban különbözik, hogy ez a hitel szabad felhasználású (vagyis nem csak lakásra, házra költhető), de itt is van határidő (5 éven belül meg kell születnie a gyermeknek), illetve itt is elenged bizonyos összeget az állam, ha két vagy három gyermek születik. Ezt a hitelt is csak házasok vehetik fel, itt eddig is megvolt a nőknél a 41 éves korhatár, amit 2024-ben 30-ra szállítottak le.

Az életkori határ leszállítása a hitelfelvételeknél és a 30 év alatti nők adókedvezménye mind abba az irányba mutat, amit a kormány előszeretettel hangsúlyoz: szüljék meg az első gyermeküket a nők minél hamarabb, hogy

„minden vágyott gyermek megszülethessen.”

De működik mindez?

Az Orbán-kormány büszke a családpolitikájára, 2023-ban már az ötödik Demográfiai Csúcsot rendezték meg, ahol harcot hirdettek a „demográfiai jégkorszak” ellen. Ehhez képest a családtámogatásokra költött összegek tekintetében Magyarország csupán a középmezőnyben helyezkedik el az Európai Unióban. Az Eurostat adatai szerint 2020-ban Magyarország a GDP 2 százalékát költötte családtámogatásokra, csupán egy tized százalékkal többet, mint a régió más országai, például Csehország, Románia, Szlovénia vagy Szlovákia.

A KSH adatai szerint 2010 óta jelentősen nem változik az egy évben született gyermekek száma: 13 éve 88 ezer és 93 ezer között mozog ez a szám. Bár a 2023-as teljes évre vonatkozóan még nincsenek pontos adatok, a statisztikákból az látszik, hogy 2023 januárja és novembere között 78579 gyermek született, ami 2480-nal kevesebb 2022 azonos időszakánál.

Forrás: KSH

Rövid távon nehezen bizonyítható, hogy egy-egy családpolitikai intézkedés mennyiben befolyásolja a gyermekvállalást. A TÁRKI 2022-es Társadalmi Riportjának egyik tanulmánya három évtized adatai alapján (az 1980-as évektől 2016-ig) vizsgálta a családpolitikai intézkedések termékenységre gyakorolt hatását: hogy segítették-e a szülővé válást, illetve a harmadik gyermek megszületését.

A szerzők elemzésükben a rendszerváltás utáni családpolitikai beavatkozások közül három esetben tudtak kimutatni valamiféle hatást a hazai gyermekvállalásra:

  • az 1995-ben bevezetett Bokros-csomag negatívan hatott a gyermekvállalásra: felerősítette a szülővé válás esélyének csökkenését és az elhalasztás valószínűségét,
  • a gyet 1993-as bevezetése némileg,
  • az adókedvezmény bevezetése pedig erőteljesebben növelte meg a nagycsaláddá válás, a harmadik gyermek vállalásának esélyét.

Címlapi kép: Gyerekek alszanak egy budapesti óvodában 2023. szeptember 11-én. Fotó: Kőhalmi Péter/AFP

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer euróstámogatást nyerta European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF)nyílt pályázatán.Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.
Fülöp Zsófia
A Szegedi Tudományegyetemen filozófiát, az ELTE-n kommunikációt és esztétikát tanult. Újságírással egyetemi tanulmányai alatt kezdett foglalkozni, majd 2013 és 2022 között a Magyar Narancs újságírójaként dolgozott, ahol főként egészségügyről, szociális ügyekről és marginalizált csoportokról írt. 2018 októbere és 2019 májusa között Brüsszelben volt gyakornok, az Európai Parlament webkommunikációs osztályán cikkeket írt és közösségi médiával foglalkozott, majd visszatért az újságíráshoz. 2022 őszétől az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Institute ösztöndíjasaként a magyarországi romák médiareprezentációját és a kisebbségi média lehetőségeit kutatta. A Lakmusz csapatához 2023 májusában csatlakozott.