Valóban az Európai Parlament laza vagyonnyilatkozati szabályzatát másolja Kocsis Máté törvényjavaslata

Ha megszavazzák, jóval kevesebbet tudhatunk meg képviselőink és családtagjaik vagyoni helyzetéről, mint a jelenlegi, korántsem tökéletes rendszerben. 

 

“Bevezetjük Magyarországon az Európai Parlament vagyonnyilatkozati rendszerét, amely lényegében megegyezik a német szabályokkal is.”

 

- jelentette be Facebook-oldalán szerda reggel Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője. A bejegyzésben később azt állította, a magyar jogba “szóról-szóra” ugyanazokat a szabályokat építik be, amiket az EP-ben, illetve Németországban használnak, hogy “legalább ezen a területen” elkerüljék a nemzetközi vitákat.

 

 

A bejelentésről született sajtóhírek már kiemelték, hogy a Kocsis által benyújtott törvényjavaslat elfogadása komoly lazítást jelent az eddigi szabályozáshoz képest. A képviselőknek

 
  • nem kéne konkrét összeget feltüntetni a jövedelmük bevallásakor, elég lenne a jövedelmi sávot megadniuk,
  • nem kéne nyilvánosságra hozniuk, milyen ingatlanok tulajdonosai,
  • és a családtagjaik vagyonbevallását sem lenne kötelező leadniuk többé.
 

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, valóban “szóról-szóra” megegyezik-e az Európai Parlament képviselőire vonatkozó, a kormánymédiában áprilisban még “a korrupció melegágyának” nevezett vagyonbevallási szabályokkal a magyar javaslat, és hogy viszonyul mindehhez a német szabályozás.

 

Röviden: az Európai Parlament képviselőire vonatkozó érvényes vagyonnyilatkozati szabályozás tényleg nagyon hasonló ahhoz, amit Kocsisék a magyar országgyűlés elé visznek, a két rendszer között csak apró különbségeket találtunk. Hasonló a német szabályozás is, azt viszont egy konzervatív képviselőket érintő korrupciós botrány miatt épp nemrég szigorították.


Árnyalatnyi különbségek

 

A bevezetni kívánt magyar képviselői vagyonnyilatkozati sablont a törvényjavaslat 17. oldalától olvasható 1. mellékletben találjuk.

 

Ez pedig az Európai Parlamentben használatos nyilatkozat formanyomtatványa, Járóka Lívia fideszes EP-képviselő példáján.

 

A két dokumentum még a formázást tekintve is nagyon hasonló, és bár a tartalmuk szinte azonos, Kocsis abban enyhén túlzott, hogy a követelmények szóról szóra egyeznek.

 
  • Mind a magyar, mind az EU-s képviselőknek kell nyilatkozniuk arról, hogy a mandátumuk felvétele előtti három évben milyen foglalkozást végeztek. A magyar szabály külön kiemeli, hogy az állami, önkormányzati és gazdasági tisztségről is nyilatkozni kell, és arról is, ha bármilyen egyéb szervezetben tagságot vállalt - EU-szinten ezzel szemben csak azokat a szervezeteket kell feltüntetni, ahol testületi vagy bizottsági tag volt. (Az alábbi szövegrészleteken a magyar törvényjavaslat, alatta pedig az EU-s szabályozás látható.)
 

 

 
  • Az EP-képviselőnek azt kell bevallania, ha mandátuma van egy másik parlamentben. Ez a pont a magyar szabályozásban nem szerepel, az Országgyűlési törvény (Ogytv.) szerint ugyanis a képviselői mandátummal összeférhetetlen “minden más állami tisztség”.
 
  • A harmadik különbség a két szöveg között, hogy a mandátuma mellett betöltött tisztségek közül a magyar parlamenti képviselőnek elég a gazdasági területre koncentrálnia, a gazdasági társaságokban meglévő érdekeltségei mellett bevallva azt is, ha bizalmi vagyonkezelési jogviszonyban áll valakivel. Az uniós szabályozás ezzel szemben azt is elvárja, hogy a képviselők nem kormányzati szervezetekben, egyesületekben vagy más, jogszabályban létrehozott szervek testületeiben vagy bizottságaiban vállalt tagságukról  is nyilatkozzanak. (Az alábbi szövegrészleteken a magyar törvényjavaslat, alatta pedig az EU-s szabályozás látható.)
 

 

 

A német szabályozást épp most szigorították

 

A német rendszer, Kocsis állításának megfelelően, annyiban valóban hasonló az uniós átláthatósági szabályokhoz, hogy kevésbé a képviselők vagyonára, mint inkább a képviselői munka mellett betöltött tisztségeire és a parlamenti munkával párhuzamosan végzett gazdasági tevékenységeire kíváncsi.

 

A képviselői törvény (Abgeordnetengesetz) szerint a képviselők kötelesek tájékoztatni a német törvényhozás, a Bundestag elnökét a parlamenti tisztségük mellett

 
  • cégek vagy intézmények számára végzett (fizetett) munkájukról,
 
  • gazdasági társaságokban meglévő tulajdonrészükről,
 
  • klubokban, egyesületekben, alapítványokban betöltött tisztségeikről.
 

A törvényen azonban épp tavaly, 2021 októberében szigorítottak, egy maszkbeszerzéssel kapcsolatos, a keresztény-konzervatív CDU és CSU pártok politikusait érintő korrupciós botrány következményeképp.

 

A szigorítás értelmében a képviselőknek már nem sávosan, hanem a jövedelem pontos összegét megadva kell bevallaniuk, ha a képviselői mellett végzett munkából több mint havi 1000 vagy évi 3000 euró jövedelmük keletkezik. 200 eurós érték felett pedig bevalláskötelesek a képviselőknek adott nem pénzbeli juttatások, ajándékok is.

 

2021-es újítás még, hogy cégtulajdon részüket nem csak 25, hanem már 5 százalékos részesedés felett is be kell jelenteniük. Tilos továbbá pénzt vagy más javadalmazást elfogadniuk lobbitevékenységért, tanácsadásért, vagy parlamenti munkájukkal kapcsolatos szerepléseikért, előadásaikért. Adományokat sem kaphatnak.

 

A fentiekről a mandátumuk felvételétől számított három hónapon belül kell számot adniuk a Bundestag tagjainak, a bevallások pedig itt lennének elérhetők. A 2021. októberi  törvénymódisítás hatályba lépése óta azonban “még nem tisztázódott véglegesen az egyes bejelentési és közzétételi kötelezettségek köre”, ezért a friss bevallások feltöltése “elhúzódhat egy ideig” - közlik magyarázatképpen a linkelt tájékoztató oldalon.

 

A régióban nem volt kiemelkedően szigorú

 

A magyar kormány évek óta azzal védekezett a politikai korrupcióval kapcsolatos nemzetközi kritikákra, hogy a magyar képviselőkre vonatkoznak Európa egyik legszigorúbb vagyonnyilatkozati, összeférhetetlenségi szabályai. Orbán Viktor is erről beszélt 2018-ban, a Sargentini-jelentés nyilvános vitája után tartott sajtókonferencián.

 

 

Régiós összehasonlításban azonban nem kiemelkedően szigorú a magyar rendszer.  A TrasparenCEE 2017-ben készített összehasonlító elemzése alapján a jelenleg is érvényes magyar vagyonnyilatkozati rendszer csak annyiban szigorúbb a régió 19 másik országában használthoz képest, hogy a képviselőknek a politikai pártoktól kapott jövedelmükről és a birtokukban lévő műkincsekről, műgyűjteményekről is számot kell adniuk.

 

Azokat a követelményeket, amelyeket az új javaslat alapján elengedni készül a kormány, a legtöbb régiós országban most is alkalmazzák a képviselőkkel szemben. Családtagjairól jelenleg egyedül Csehországban nem szükséges semmilyen adatot megadni a képviselőknek. Az ingatlanvagyon bevallása pedig mindenütt kötelező.

 

Mit kell tartalmaznia a képviselők vagyonnyilatkozatainak? Piktogramok balról jobbra: Pénzbeli vagyon, ingatlanvagyon, ingóságok, jövedelem, tényleges tulajdon, tisztség nem állami szervezetekben, szervezetekben való tagság, támogatások, gyűjtemények, politikai párttól vagy az országgyűléstől származó egyéb juttatások  Infografika: TransparenCEE 

Magyarországon működő korrupcióellenes szervezetek, mint a K-Monitor vagy a Transparency International már több javaslatot tettek a vagyonnyilatkozati rendszer hatékonyabbá tételére: a gépi kitöltés kötelezővé tételén és a bevallás körüli mulasztások, vétségek szigorúbb büntetésén túl további adatok nyilvánosságra hozatalát szorgalmazták. Ehelyett az új szabályozás most épp a másik irányba, kevesebb információ közlése felé mozdulhat el.

Címlapi kép: Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetõje napirend elõtt szólal fel az Országgyûlés plenáris ülésén 2020. március 23-án. Fotó: MTI/Kovács Tamás
Neuberger Eszter
Közel tíz éve dolgozik újságíróként, ezalatt megfordult már a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 szerkesztőségeiben. A tényellenőrző munka előtt leggyakrabban oktatási, egészségügyi és szociális témájú cikkeket publikált.