„Brüsszel el akarja törölni a rezsitámogatást"
A 2023 őszén indított, „Szuverenitásunk védelméről" című nemzeti konzultációban szerepel az állítás, a konzultáció első kérdésében.
A Nemzeti Konzultációt és annak kérdéseit számos politikus hirdette Facebookon, többek köztNyitrai Zsolt, Zsigmond Barna Pál, Farkas Sándor, Pogácsás Tibor. Orbán Viktor pedig a YouTube-on futó reklámban buzdít a nemzeti konzultáción való részvételre.
A nemzeti konzultáció első három kérédéséről szóló, általunk azonosított fizetett politikai hirdetéseit ebben a táblázatban gyűjtöttük össze.
Bár az igaz, hogy mindhárom intézkedéssel kapcsolatban fogalmaztak már meg kritikákat uniós szinten, a vonatkozó uniós ajánlások nem kötelezőek, és azokat a magyar kormány is jóváhagyta.
Először kezdjük azzal, hogy pontosan mire vonatkozik az első három kérdés „Brüsszel el akarja törölni” illetve „meg akarja szüntetni” fordulata. Az egyes állítások kifejtésnél a konzultációs ív csak homályos fogódzókat nyújt azzal kapcsolatban, milyen forrásokból következtet az EU-tól származó vélt fenyegetésre. A rezsitámogatás esetén az Európai Bizottságot nevezik meg, és az intézmény egyik állítólagos állásfoglalásából idézik.
Valójában a téma az úgynevezett országspecifikus ajánlásokban merül fel.
A legutóbbi országspecifikus ajánlásokat 2023 júniusában fogadták el, a Magyarországra vonatkozó ajánlások teljes szövege itt olvasható.
A fent részletezett döntéshozatali folyamatból tehát látszik, hogy bár az országspecifikus ajánlások tervezetét a Bizottság munkatársai készítik, az ajánlások kiadásáról a tagállamok közösen döntenek. A konzultáció állításai tehát olyan ajánlásokra vonatkoznak, amelyeket - ha nem is értett velük egyet - a magyar kormány is jóváhagyott és elfogadott.
Ráadásul az országspecifikus ajánlások csak javaslatok, végrehajtásuk nem kötelező, és nem jár semmiféle szankcióval, ha egy tagország úgy dönt, nem kíván eleget tenni a benne foglaltaknak.
A nemzeti konzultáció állításaival ellentétben tehát szó sincs arról, hogy „Brüsszel” egy nemzeti kormány feje fölött átnyúlva hozna ezekben a témákban kötelező jellegű döntéseket.
Mindezek mellett az igaz, hogy a rezsicsökkentés kérdésére valóban kitértek az országspecifikus ajánlások, és egyéb uniós dokumentumok és elemzések is részletezték, hogy milyen negatív hatásokat gyakorol a gazdaságra.
A konzultációs ív első kérdése „Brüsszel” rezsitámogatással kapcsolatos terveivel foglalkozik. Ez a téma a 2017-es nemzeti konzultációban is terítékre került, a konzultációs ív készítői gyakorlatilag a hat évvel ezelőtti kérdést fogalmazták át és egészítették ki. A 2017-es konzultáció állításait, az Európai Bizottság akkor tételesen cáfolta.
„Brüsszel” rezsieltörlésre vonatkozó állítólagos terveit a 2023-as országspecifikus ajánlásokból vehették, ugyanis a dokumentum 18. oldalán valóban szerepel az “energiatámogatási intézkedéseket fokozatosan meg kell szüntetni” szövegrészlet. A teljes bekezdés így hangzik:
„Ugyanakkor a fennmaradó (a Bizottság jelenlegi becslése szerint 2023-ban a GDP 1,2 százalékának megfelelő) energiatámogatási intézkedéseket fokozatosan meg kell szüntetni, az energiapiaci fejleményekhez igazodva és a legkevésbé célzott intézkedésekkel kezdve, az ebből eredő megtakarításokat pedig a költségvetési hiány csökkentésére kell felhasználni.”
Az EU tehát valóban tett ajánlást energiatámogatási intézkedések fokozatos megszüntetésére, és részletezte ennek feltételeit is - mindezt pedig azért, hogy az elszállt költségvetési hiányt csökkentse a kormány.
Ráadásul nem „Brüsszel”, hanem maga a kormány törölte már el konzultációban védelmezett rezsicsökkentés egy részét. A kormány tavaly augusztusban kivezette az átlagfogyasztás feletti részre vonatkozó kedvezményes árszabást. És miközben a konzultációban a rezsivédelemről és „Brüsszel” beavatkozásáról kérdezi az állampolgárokat, a magyar kormány már korábban felvette a célkitűzései közé a villamosenergia támogatási rendszerének jövőbeni átalakítását, és vállalásokat tett a Bizottság felé a rezsicsökkentés átalakításával kapcsolatban is.
A rezsicsökkentés eltörlésére vonatkozó kérdést azzal egészítették ki, hogy Brüsszel egy olyan intézkedést akar kikényszeríteni, amely „havonta átlagosan 181 ezer forinttal csökkenti a magyar családok energiaszámláit.” Ez azonban félrevezető, hiszen ez a spórolt összeg csak úgy jön ki, ha a földgáznak a holland gáztőzsdén 2022 augusztusában jegyzett árát (230 euró/MWh), illetve a hatósági – a kormánykommunikációban „rezsicsökkentett” – áron megvásárolható maximális gázmennyiséget (144 m3) vesszük a fogyasztás alapjául. Arra azonban 2022 szeptembere óta nem volt példa, hogy a gáz ára ilyen magas legyen (akkor rövid időre a 300 euró/MWh-t is meghaladta). Október végén, a konzultáció bejelentésének idején 50 euró körül, vagyis jóval alacsonyabb a 2022-es árnál.