Momentum: „Nyugat-Európában olcsóbb a bevásárlás, mint Magyarországon"

Mi az állítás?

„Nyugat-Európában olcsóbb a bevásárlás, mint Magyarországon."

Ki mondta és mikor?

Az állítás a Momentum 2023. őszi plakátkampányának egyik szlogenje volt. Az állítás kiemelt helyet foglalt el a kampányban - erre utal, hogy a kampány indulását bejelentő sajtótájékoztatót egy ilyen plakát előtt állva tartotta meg Kele János, a Momentum országos elnökségének tagja.

Milyen hirdetésekben szerepelt az állítás?

A Google felületein, YouTube-on futó reklámokban, például itt, itt és itt.

Mire jutottunk az állítás ellenőrzésekor?

A plakáton szereplő kijelentés igazságtartalmát nem lehet pontosan vizsgálni, mert a mondat több eleme nem egyértelmű.

Bővebben?

A Momentum plakátjából nem derül ki, hogy:

  • Mely nyugat-európai országokkal hasonlítja össze Magyarországot?
  • Mit jelent egy “bevásárlás”, pontosan milyen termékek árait vetjük össze?
  • Milyen módszertannal végezzük az összehasonlítást? Pusztán a termékek árait hasonlítjuk össze vagy azt, hogy az adott országok átlagos bérszínvonalához képest mennyibe kerülnek?

Megkérdeztük a Momentumtól, hogy pontosan milyen adatokra alapozták a plakáton szereplő kijelentést. A párt azt válaszolta, hogy

“a sajtóban megjelent cikkekből és a Momentum tagságának, szimpatizánsainak tapasztalataiból indultunk ki a plakát üzeneteinek megalkotásakor.”

Ahogy írták: “A külföldön élő tagjaink általános tapasztalata, hogy többek közt a vaj is olcsóbb annál, mint amikor Magyarországra látogatnak”. Ennek az állításnak az alátámasztására el is küldtek egy képet, amely egy osztrák boltban készült szeptember közepén:

Kép forrása: Momentum

A Momentum a “sajtóban megjelent cikkek” közül szeretlekmagyarorszag.hu egyikírását linkelte a válaszában, amely a párt szerint “jól összefoglalja, miért olcsóbb Nyugat-Európában bevásárolni, mint Magyarországon”.

Az idézett cikkben két országban (Skóciában és Spanyolországban), tíz termék árát hasonlították össze, olvasóik 2023 februárjában készült fotói alapján. Az így összehasonlított árak szinte minden esetben (a cukor és a virsli kivételével) Magyarországon voltak a legmagasabbak. Azonban cikk azt is megjegyzi, hogy

“A körkép természetesen nem reprezentatív, de tanulságos.”

A fentiekből az látszik, hogy a Momentum kijelentése bizonyos esetekben, egyes konkrét termékek és országok összehasonlítása esetén igaz. Az egyes esetekből kreált politikai szlogen viszont már a fogyasztói árak általános összehasonlítására utal - ez viszont nincs alátámasztva adatokkal.

Címlapi kép forrása: Momentum Facebook

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.
Lakmusz