„Nyugat-Európában olcsóbb a bevásárlás, mint Magyarországon."
Az állítás a Momentum 2023. őszi plakátkampányának egyik szlogenje volt. Az állítás kiemelt helyet foglalt el a kampányban - erre utal, hogy a kampány indulását bejelentő sajtótájékoztatót egy ilyen plakát előtt állva tartotta meg Kele János, a Momentum országos elnökségének tagja.
A Google felületein, YouTube-on futó reklámokban, például itt, itt és itt.
A plakáton szereplő kijelentés igazságtartalmát nem lehet pontosan vizsgálni, mert a mondat több eleme nem egyértelmű.
A Momentum plakátjából nem derül ki, hogy:
Megkérdeztük a Momentumtól, hogy pontosan milyen adatokra alapozták a plakáton szereplő kijelentést. A párt azt válaszolta, hogy
“a sajtóban megjelent cikkekből és a Momentum tagságának, szimpatizánsainak tapasztalataiból indultunk ki a plakát üzeneteinek megalkotásakor.”
Ahogy írták: “A külföldön élő tagjaink általános tapasztalata, hogy többek közt a vaj is olcsóbb annál, mint amikor Magyarországra látogatnak”. Ennek az állításnak az alátámasztására el is küldtek egy képet, amely egy osztrák boltban készült szeptember közepén:
Kép forrása: Momentum
A Momentum a “sajtóban megjelent cikkek” közül szeretlekmagyarorszag.hu egyikírását linkelte a válaszában, amely a párt szerint “jól összefoglalja, miért olcsóbb Nyugat-Európában bevásárolni, mint Magyarországon”.
Az idézett cikkben két országban (Skóciában és Spanyolországban), tíz termék árát hasonlították össze, olvasóik 2023 februárjában készült fotói alapján. Az így összehasonlított árak szinte minden esetben (a cukor és a virsli kivételével) Magyarországon voltak a legmagasabbak. Azonban cikk azt is megjegyzi, hogy
“A körkép természetesen nem reprezentatív, de tanulságos.”
A fentiekből az látszik, hogy a Momentum kijelentése bizonyos esetekben, egyes konkrét termékek és országok összehasonlítása esetén igaz. Az egyes esetekből kreált politikai szlogen viszont már a fogyasztói árak általános összehasonlítására utal - ez viszont nincs alátámasztva adatokkal.
Címlapi kép forrása: Momentum Facebook