Szerző: Solti Hanna
Július 22-e óta olvasható különböző internetes felületeken az az állítás, hogy
a Világgazdasági Fórum megszüntetné a magánszemélyek gépkocsi-tulajdonjogát és felszámolná a magántulajdont.
A cikkek képernyőfotóit és linkjeit több mint ezer alkalommal osztották meg Facebookon, sok ezerszer Twitteren, és több tízezerszer kedvelték Instagramon. A körülbelül 25 milliós havi olvasottságú Breitbart News írása az egyik legkorábbi, amely azt mondja:
„a Világgazdasági Fórum a „pazarló” magángépjármű-tulajdon megszüntetését szorgalmazza” és “a WEF szerint létfontosságú a magántulajdon felszámolása az autóktól a magánotthonokon át a várostervezési alapokig”. A kijelentést már aznap átvette a Demokrata online felülete “Világgazdasági Fórum: Ne legyenek autók magántulajdonban - Az autók közhasználatba bocsátása után következhetnek majd a magánotthonok is” címmel.
Az elméletek forrása a WEF július 18-i cikke, amelyben 3 körforgásos gazdasági módszert ajánl a fémek iránti globális kereslet csökkentésére. A cikk többek közt valóban érvel az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások mellett, de
egyetlen pontban sem javasolja gépjárműtulajdon, vagy bármilyen más jellegű magántulajdon teljes megszüntetését.
A Világgazdasági Fórum cikke ehelyett arról szól, hogyan maradhatnának minél tovább a gazdasági körforgásban a már forgalomban lévő fémek, amelyekből a laptopok, mobiltelefonok és autók akkumulátorai készülnek.
A WEF ennek érdekében három javaslatot tesz:
Az utolsó pontra a WEF több példát is említ: például Angliában egy átlagos autót vagy furgont az idő mindössze négy százalékában használnak. Habár szinte mindenkinek van saját telefonja, az emberek harminckilenc százalékának a munkahelye is biztosít mobilt és laptopot.
“Mindez pedig egyáltalán nem erőforrás-hatékony” - állítja a WEF cikke. Emellett azt ajánlja, hogy a kihasználatlan használati tárgyakat, felszereléseket osszuk meg másokkal, ezáltal csökkenthető a nyersanyag-felhasználás. Példaként hozza a különböző autómegosztó platformokat, amelyeken keresztül egy-egy órára is lehet járműveket bérelni.
A cikk ezen kívül sehol sem tesz említést magángépjárművekről. Magánlakásokról pedig egyáltalán nem ír.
Emellett több átvételben is azt állítják, hogy a WEF a “pazarló” magánautó-tulajdonlás megszüntetésére szólít fel. Az eredeti forrásban ebben a kontextusban azonban nem is szerepel a “pazarló” kifejezés, a WEF cikkére utaló írások ezt mégis idézőjelbe teszik, mintha szó szerint megjelenne a cikkben.
A Világgazdasági Fórum a több megosztás, kevesebb vásárlás elvére buzdít, és kimondja, hogy fontosnak tartja, hogy a tulajdonlás helyett inkább a használaton legyen a fókuszunk - ez azonban nem jelenti azt, hogy a magántulajdont akarnák vagy terveznék felszámolni.
A hamis állításokkal a Reuters is foglalkozott, akik megszólaltatták a WEF kommunikációs igazgatóját is: Trevor Chueu azt mondta, valóban fenntarthatóbb szemléletre szeretnék ösztönözni az embereket, de ez sem konkrét támogatással, sem tiltással nem jár.
A Covid-világjárvány kezdete óta számos megalapozatlan hír terjed a Világgazdasági Fórum “Great Reset”-jéről: ez az a gazdaságélénkítési terv, amelyet a WEF a járvány okozta válsághelyzetre dolgozott ki, és a fenntarthatóságra fókuszál.
A legnépszerűbb Great Reset-ellenes narratívák szerint a világjárványt egy titkos csoport hozta létre a globális gazdaság irányítása érdekében, a korlátozásokat is szándékosan, a gazdasági összeomlás előidézésére tervezték, és a globális elit a magántulajdon megszüntetésére tesz kísérletet, miközben a Covid-vakcinákkal rabszolgasorba kényszeríti az emberiséget.
Ilyen, több ponton cáfolt híreket rendszeresen tesznek közzé amerikai szélsőjobboldali és konzervatív közszereplők, Magyarországon pedig többek közt a Mi Hazánk politikusai és támogatói (köztük Toroczkai László, Csott Károly, a Mozgalmár.hu nevű oldal) posztolnak az “Új Világrend”-ről.
Címlapi kép: SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP