A legújabb Ukrajna-ellenes dezinformációs kampány célja a nyugati média leterhelése

Minden jog fenntartva. A weboldalon található AFP-tartalmak bármilyen felhasználására a https://www.afp.com/en/terms-use oldalon elérhető felhasználási feltételek vonatkoznak. A weboldalon elérhető AFP-tartalmak elérésével és/vagy használatával Ön elfogadja a fent említett felhasználási feltételeket. Az AFP-tartalmak bármilyen felhasználása az Ön kizárólagos és teljes felelősségére történik.

Közel két év telt el azóta, hogy Oroszország kiterjedt támadást indított Ukrajna ellen. Az oroszbarát propaganda pedig továbbra is elárasztja a közösségi médiát és az európai országokat, nem utolsósorban azzal a céllal, hogy aláássa a Kijevnek nyújtott nyugati támogatást. Az Oroszországnak tulajdonított online dezinformáció 2023 szeptembere óta már nem csupán ukránellenes információk terjesztéséből áll, hanem már a nyugati sajtótermékek is közvetlenül is célkeresztbe kerültek. A cél az, hogy rávegyék őket bizonyos információk ellenőrzésére, amint azt az "Antibot4Navalny" kollektíva által elemzett adatok is mutatják. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ez egy jelentős "elterelő manőver" lehet, aminek a célja az újságírók leterhelésre.

Egy nagy francia X-csatorna arról kapott üzenetet a platformon, hogy ellenőrizze le az alábbi hír valódiságát: egy – látszólag a Deutsche Welle által készített – riport szerint egy ukrán művész “lefűrészelte az Eiffel-tornyot”.

“Ilyen riportok minden nap szembejönnek velem az interneten. A hivatalos médiumok meg sem említik ezeket. Most akkor ezt elhiggyem?” – kérdezte egy “Kathe” nevű felhasználó a BFM TV francia televíziótól 2023. december 4-én.

Ám ez nem csak egy ártatlan kérdés volt. Az üzenet egy internetes dezinformációs kampány része volt, amelyért Oroszországot teszik felelőssé. Ez a kampány nem csak arról szól, hogy Ukrajna-ellenes hamis híreket terjesztenek, hanem arról is, hogy nyugati médiumokat terhelnek le azzal, hogy leellenőriztetik velük egyes hírek valódiságát.

Szakértők először szeptemberben találkoztak a jelenséggel. Ahogy mondják: ezzel a “nagyszabású elterelő hadművelettel” az újságírókat célozzák meg.

Úgy tűnik, ez az orosz-ukrán háború része. Csaknem két éve már, hogy Moszkva támadást indított Ukrajna ellen, a konfliktusban tízezrek lelték halálukat.

Pillanatkép a "Käthe" X-fiók posztjáról. A képernyőmentés 2024. január 29-én készült.
Pillanatkép a "Käthe" X-fiókról. A képernyőmentés 2024. január 29-én készült.

Néhány óra leforgása alatt a “Kathe” nevű felhasználó megkeresett más nagy francia médiumokat is, mint a Paris Match, a FranceInfo, a Le Figaro vagy a Le Parisien.

Pillanatkép a "Käthe" X-fiók posztjairól. A fotómontázs 2024. január 29-én készült.

“Kathe” X-csatornáján ezután két hétig nem jelent meg semmi. Majd posztolt egy fotót egy Los Angeles-ben készült graffitiről, amelyen állítólag az látható, hogy az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij hajléktalanként koldul az utcán.

Ezek után egy másik X-felhasználó kért meg üzenetben különböző médiumokat, hogy erősítsék meg a graffiti valódiságát.

Pillanatkép az X-posztról, 2024. január 29-én készült képernyőmentés.

Az “Antibot4Navalny” leleplező csapata olyan információkat adott át az AFP-nek, amikkel azonosítani lehetett több másik olyan fiókot is, amik médiumokat kértek meg arra, hogy ellenőrizzék állítólagos hamis állítás hitelességét.

Az AFP által azonosított fiókokat többnyire régóta nem használták már, és úgy tűnik fel lettek törve.

Ezután ezek a fiókok rendszeresen, esetenként percenként posztoltak, ez annak a jele, hogy a fiókokat visszaélésszerűen használják.

Az AFP vizsgálata alapján azok a fiókok, amelyek hírek ellenőrzését kérték nyugati médiumoktól, nem sokkal később maguk posztolták ezeket a hamis híreket.

Pillanatkép egy X-posztról, 2024. január 29-én készült képernyőmentés.
Pillanatkép egy X-posztról: 2024. január 29-én készült képernyőmentés.
Pillanatkép egy X-posztról: 2024. január 29-én készült képernyőmentés.
Pillanatkép egy X-posztról: 2024. január 29-én készült képernyőmentés.

“A cél a tényellenőrök figyelmének elterelése”

A dezinformációs kampány részeként megjelenő posztok főleg Ukrajnát célozták. A cél az, hogy elültessék a felhasználókban azt a gondolatot, miszerint Európa és az Egyesült Államok már belefáradtak Kijev támogatásába.

Az egyik ilyen poszt például arról szól, hogy egy ukrán lopott a párizsi katakombákból. Egy másik szerint Ukrajna helytelenül használja fel a katonai segítséget. Több posztban pedig módosított vagy teljesen hamis graffitik szerepelnek Zelenszkijről. Más posztokban pedig hamis hirdetéseket látni a New York-i Times Square-en.

Az AFP kutatása alapján a legtöbb ilyen fotót elsőként orosz felhasználók tették közzé, általában a Telegram közösségi platformon, valamint hírblogokon.

Ez a kampány hasonlít egy másik, korábbi akcióhoz, amely “Doppelgänger”- ként vált ismertté. Ez arról szólt, hogy egyesek Ukrajna-ellenes hamis képeket és cikkeket tettek közzé nyugati médiumokat mímelő honlapokon. A francia hírszerzés szerint Oroszország állhat a Doppelgänger-akció mögött is.

David Chavalarias, a francia CNRS tudományos kutatóközpont igazgatója szerint a mostani kampány a “tényellenőrök elterelésére szolgál”. A cél az, hogy “lefoglalják őket olyan, fajsúlyos témákkal, amiknek a hitelességét nehéz igazolni.”

“Ez a kampány egyúttal láthatóvá tehet hamis információkat szélesebb körben is” – tette hozzá Chavalarias.

“Úgy tűnik, az a cél, hogy megragadják a tényellenőrök figyelmét és így akadályozzák őket a munkájukban”– mondta Julien Nocetti, kiberkutató.

A szakértő arról is beszélt: a kampány célja az is, hogy hosszú távú hatást fejtsen ki a háborúval kapcsolatos információk áramlásában. Valószínűleg így tesztelik ugyanis, hogy bizonyos tartalmak hajlamosak-e robbanásszerű elterjedésre az interneten.

Az oroszok folyamatosan tanulnak ezekből és "egy van bizonyos fajta rugalmasság is a különböző módszerek kipróbálásában" – tette hozzá Nocetti.

Egy francia biztonsági forrás arról számolt be az AFP-nek, hogy Oroszország “láthatóságra törekszik. Azt akarják, hogy mindenki róluk beszéljen. Akár pozitív, akár negatív fényben feltüntetve.”

“A narratívák háborúja”

Ugyanazok a robotok, amik a “Doppelgänger”-akcióban részt vettek, a “Matrjoska”-kampány részeként Ukrajna-ellenes tartalmakat posztolnak.

A Recorded Future nevű amerikai kiberbiztonsági vállalat fenyegetettség-elemző részlege, az Insikt csoport 2023. decemberi jelentésében arról írt: a “Doppelgänger”-akció még év végén is tartott a közösségi médiában. A jelentés szerint az akcióban legalább 800 számítógépes robotot használtak a hamis hírek terjesztésére, ukrán médiumok nevében.

A német sajtó 2024. január végén arról számolt be, hogy Németország egy nagyszabású, “Oroszország mellett kiálló dezinformációs kampányt” leplezett le. A kampányban több ezer hamis X-fiókot használtak fel arra, hogy Ukrajna-ellenes tartalmat tegyenek közzé német sajtótermékek arculatával.

“A világ országai közül továbbra is Ukrajnát használják fel a legtöbbször a manipulált információkban, nem véletlenül” – jelentette ki Josep Borrell, az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője egy két héttel ezelőtti sajtótájékoztatón. Az eseményen a dezinformációról és a külföldi befolyásról volt szó.

"'A narratívák háborúját' vívjuk" – tette hozzá. "A biztonságot már nem csak a fegyverkezés veszélyezteti, hanem a hamis információk áramlása is."

Szerzői jog © AFP 2017–2024. Minden jog fenntartva.
Szerző
Théo MARIE-COURTOIS / Juliette MANSOUR / AFP Franciaország