Előrehozott országgyűlési választásokat tartottak szombaton a szomszédos Szlovákiában. A legtöbb szavazatot, az összes leadott voks 23,37 százalékát a Robert Fico ex-miniszterelnök pártja, a Smer (Irány) szerezte. Ezzel egy olyan párt próbálkozhat most a kormányalakítással, amely a kampányában lényegében ugyanazt a “békepárti” politikát hirdette, amit a régióban Orbán Viktor képvisel. Kormányra kerülésük esetén az Ukrajnának küldött fegyverszállítmányok leállítását és Ukrajna NATO-csatlakozásának blokkolását ígérték, illetve az azonnali tűzszünetet sürgették. Ezek egytől egyig Oroszország érdekeinek kedvező tervek.
Augusztusban, a kampány finisében Veronika Hincová Frankovska, a szlovák demagog.sk tényellenőrző portál vezetője beszélt arról a Lakmusznak, hogyan érkezett meg az orosz dezinformáció a Smer és a szélsőjobboldali Republika párt politikusain keresztül a választási kampányba.
Most pedig a Reset nevű, tech kutatókat, elemzőket és szakpolitikai tanácsadókat tömörítő kutatócsoport publikált gyorsjelentést arról, milyen dezinformációs tevékenységet figyeltek meg a választási kampányban az országban használatos nagy közösségi oldalakon, és mi volt erre a platformok válasza.
A deepfake, azaz ultrarealisztikus médiatartalmak manipulációs célú előállítása évek óta létező technológia. Mégis, a mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével az elmúlt néhány évben vált csak igazán széles körben használt dezinformációs technikává. Semmi meglepő nincs benne, hogy a szlovák választási kampányban is bevetették.
A deepfake jelenségéről korábban dr. Veszelszki Ágnessel beszélgettünk a Lakmusz podcastjában.
A Reset kutatása négy olyan mesterséges intelligencia felhasználásával készült deepfake videót is beazonosított a közösségi médiában a választási kampány finisében, amelyekkel a jelenlegi köztársasági elnök, Zuzana Čaputová pártját, a Progresszív Szlovákiát (PS) igyekeztek besározni.
A Bloomberg kérdésére a Facebookot, az Instagramot és a Whatsappot is tulajdonló Meta azt nyilatkozta, hogy a céggel együttműködő tényellenőrző szervezetek kampányidőszakban is végzik a munkájukat.
Azonban a Facebooknak végzett munkájuk során nem nyúlhatnak politikusok vagy politikai pártok tartalmaihoz,
a platform ugyanis nem szeretné akadályozni, hogy az egyes politikai üzenetek eljussanak a közönségükhöz és “nyilvános vita és ellenőrzés tárgyává váljanak”.
A Reset 121 olyan szlovák nyelvű közösségi média oldal tevékenységét figyelte a kampányidőszakban, amelyek vagy közvetlenül kapcsolódnak a Kremlhez, vagy rendszeresen terjesztenek a Kreml dezinformációs narratíváival megegyező tartalmakat a legnagyobb platformokon: a Facebookon, az X-en, az Instagramon, a YouTube-on, a Telegramon és a TikTokon.
A legfontosabb narratívák a következők:
Az érdekesebb példák közül válogattunk.
Címlapon: Szavazóhelyiség Szlovákiában az előrehozott országgyűlési választások napján, 2023. szeptember 30-án. Fotó: VLADIMIR SIMICEK / AFP
A Casus Belli nevű pszeudo-hírportál rendszeresen terjeszt Oroszország érdekeinek megfelelő üzeneteket. A kampányban azt a politikai narratívát igyekeztek felhangosítani, miszerint Szlovákia jelenlegi vezetése (elsősorban a progresszív köztársasági elnök, Čaputová) csak egy báb az Egyesült Államok kezében, közvetlenül a Fehér Házból kapja az utasításait. Hiába van bírósági ítélet róla, hogy Ľuboš Blaha, a Smer egyik képviselője alaptalanul rágalmazta Čaputovát, amikor elsőként ilyesmit állított a köztársasági elnökről, a Casus Belli simán megosztott egy felvételt, amelyen Gyimesi György, az Egyszerű Emberek és Független Személyiségek párt (OĽaNO) magyar politikusa beszél egy interjúban erről.
Magyarországon kívül tíz európai országban, köztük Szlovákiában is aktív a News Front nevű, krími központból működő, ukránellenes propagandát terjesztő lapcsalád, amelyről érintőlegesen a Szent István Légiója nevű oroszbarát alakulat működését bemutató cikkünkben írtunk. Szlovákiában a választási kampány alatt többek között azt a hamis információt terjesztették, hogy a szlovákok többsége ellenzi az ország NATO-tagságát.
De nemcsak hasonló aktorok, hanem hasonló tartalmak is megjelentek a szlovák választási kampányban Kreml-barát oldalon, mint amilyenekkel Magyarországon már találkozhattunk.
Érdekes példa Tomáš Špaček, a parlamentbe végül nem jutott Republika párt jelöltje, aki nemrégiben Moszkvába látogatott, ahonnan rövid TikTok videók egész sorát szállította arról, hogy az orosz lakosság szinte semmit nem érez az ország ellen bevezetett nyugati szankciókból. Ezek a videók tartalmukban kísértetiesen hasonlítanak annak a Szovjetúnióban született, magyarul beszélő nőnek a tartalmaira, akinek a tiktokos munkásságával a Lakmuszon már többször foglalkoztunk.
@tomas_spacek_republika V Rusku nie je problém kúpiť napr. Coca Colu alebo iný západný tovar. To, čo Vám hovorí mainstream o prázdnych regáloch a nedostatku tovaru je lož. #tomasspacek ♬ Russian folk music! Fun Cossack Songs - ISAo
A háború kezdete óta vissza-visszatérő dezinformációs narratíva Volodimir Zelenszkij ukrán elnök pocskondiázása. Nincs ez másként Szlovákiában sem. Amellett, hogy a különböző Kreml-barát oldalakon továbbra is rendszeresen szokás Zelenszkijt drogosnak vagy bohócnak nevezni, téma volt ezeken a felületeken az elmúlt hónapokban Zelenszkij állítólagos ingatlanbirodalma. A cseh Demagog utánanézett, mi igaz abból a hírből, hogy az elnök anyósa millió dolláros villát vásárolt volna Egyiptomban, de más tényellenőrző oldalakon is megjelentek már az ingatlanmágnás ukrán elnök narratíváról szóló tényellenőrzések.