Szerző: Barczikai Fanni
Választási hirdetésfigyelőnkben heti rendszerességgel követjük, hogy ki mennyit költ politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein. Év eleje óta március második hetében fordult elő először, hogy a legtöbbet Orbán Viktor miniszterelnök költötte politikai reklámra. Ráadásul a költési ranglista első tíz helyét mind a Fideszhez kötődő szereplők foglalták el.
A mezőnyt hatalmas fölénnyel Orbán Viktor nyerte, a hivatalos Facebook oldalára fordított majdnem 10 millió forinttal, ami több mint kétszeresét teszi ki a második helyre befutó Bohár Dániel, és a harmadik helyen végzett Ibolya Csenge hirdetési összegének. Mindketten 4-4 millió forintot költöttek üzeneteinek terjesztésére.
Március második hetében a pártok, politikusok közötti összesítésben is a Fideszhez kötődő szereplők költöttek a legtöbbet: összesen 13,7 millió forintot (több mint kétszer annyit, mint március első hetében).
Ennek egy jó része a március nyolcadikai Orbán-Trump találkozó népszerűsítésére ment el: 4 különböző hirdetett poszt is megjelent a témában Orbán Viktor oldalán, többek között az elnökjelölt híres mottóját is megjelent “Make Europe Great Again” módosítással. Bár a miniszterelnök kommunikációjában nem megy odáig, hogy a harmadik világháborút vizionálja, a béke fontosságának hangsúlyozása az ukrán-orosz háború kitörése óta a kampánya központjában áll, a fizetett hirdetésekben pedig Orbán márciusban Trumpot kötötte össze a béke reményével.
Az egyik hirdetett Facebook-videó. Erre összesen 2 millió forintot költöttek.
A megafonos influenszerek azonban összességében még a kormánypártnál is többet, együttesen 23,8 milliót költöttek politikai hirdetésekre a héten. Ezzel év eleje óta már majdnem 150 millió forintot költöttek egységes üzeneteik terjesztésére, az év top költője pedig továbbra is Bohár Dániel, aki január óta 28 millió forintot reklámozott el.
A Megafon hirdetett posztjaiban a harmadik világháború eljövetele volt a fő téma, a ellenség szerepébe pedig a baloldal és Magyar Péter helyett ismételten “a háborúpárti globalisták” kerültek. Ennek a “brüsszelitákhoz” köthető elitnek egyedüli név szerint említett tagja visszatérően Ursula von der Leyen, azonban viszonylag új szereplőként a héten Emmanuel Macron is külön showt kapott.
A harmadik világháború jóslatához olyan poszt címek kapcsolódtak, mint a “Nem akarod, hogy az otthonodat rommá bombázzák?!” és a “Bármilyen hihetetlenül hangzik, de háborúra készül a német kormány”.
A Fidesz és a Megafon költéseivel egyik ellenzéki párt sem tudott versenyezni. Facebookon csak a DK és a Momentum költött 1 millió forint feletti összeget (1,5 illetve 1,1 millió forintot), a többi párt költése félmillió forint környékén vagy az alatt maradt. A kormánnyal ellentétben a DK nem akarta olyan könnyen elengedni a kegyelmi botrányt és alternatív gyermekvédelmi javaslatait hirdette Facebook oldalán, míg Donáth Anna a debreceni akkumulátorgyárak és a környezetszennyezés elleni fellépést népszerűsítette fizetett hirdetésein keresztül. Az MSZP a Google-hirdetésekre koncentrált, ezen a felületen 1,2 millió forintot költött, elsősorban Tüttő Kata budapesti főpolgármester-helyettes hirdetéseire.
Az MSZP által finanszírozott Google-hirdetések
Partnerünk, a Political Capital kéthetente csütörtökönként a költések bemutatásán túl részletes elemzését is közzétesz a hirdetésekben felbukkanó narratívákról. Korábbi elemzéseik itt olvashatók: