A Political Capital elemzése szerint a Megafon február 25. és március 17. között visszafogta az előző időszak rekordmagas költéseit és „mindössze” 10,5 millió költött szponzorált üzenetekre a közösségi médiás platformokon. Ezzel pillanatnyilag át is rendezte a hirdetési mezőnyt, a top 10 hirdetőből azonban még így is 7 felület a kormány üzeneteit sulykolja.
Az aktuális trend ellenére azonban a pártok legalább egy ligával a Megafon alatt játszanak, ha az összesített hirdetési költéseket nézzük.
Az év elejétől ugyanis a Megafon összesen 125 millió forintot költött Facebook-hirdetésekre, míg a Fidesz 27 millió forintot.
A Fidesz költése pedig majdnem annyit tesz ki, mint az őt követő négy ellenzéki párt (a Momentum, a DK, az LMP és az MSZP költései) együttvéve.
Bár a Political Capital elemzése szerint a kormánypárt kezd visszatérni a hagyományos kampánytémákra, a fizetett hirdetéseik közel egynegyede még így is ellenségképző narratívával élt, és a kegyelmi ügyhöz kapcsolódott.
A következmények nélküli, hataloméhes és erőszakos baloldalról szóló üzenetekre 23,1 millió forintot (az összes hirdetési összeg közel 60%-át) költötték, míg a dollárbaloldalról, dollármédiáról szóló narratívára 11,5 millió forintot (az összes költés közel 30%-át).
Az ellenzéki szereplők viszont csak 1,7 millió forintot (a teljes költés 4%-át) fordították a kegyelmi üggyel kapcsolatos, kormánykritikus narratívák promotálására a Facebookon.
Ide tartozik az „orbáni pedofilhálózat" vagy Rogán Antal szerepének felemlegetése, amelyet a DK és kisebb részben a Momentum az ellenzéki tüntetések óta ismételget.
A Political Capital ugyanakkor kiemeli, hogy a Magyar Péter lejáratását célzó üzenetek február 17. után teljesen eltűntek az ellenzéki szereplők lejáratására szakosodott Megafon hirdetései közül. Ez arra enged következtetni, hogy a pártalapítást fontolgató Magyar ismertségének kedveztek a Megafon támadásai, a vizsgált időszakban tehát a a kormányzati spin doctorok inkább az elhallgatás taktikáját választották.
A Political Capital elemzése itt olvasható teljes terjedelmében.
Címlapi kép: Németh Dániel