Így lendült újra támadásba Magyar Péter ellen a Megafon és a kormánymédia

Egy hét alatt több mint 40 millió forintot költött a politikus elleni reklámokra a Megafon, Varga Judit frizbis interjúját pedig a közpénzből működő hirado.hu is hirdette a Facebookon, több mint 600 ezer forintért.

Szerzők: Teczár Szilárd, Zöldi Blanka

Sűrű volt a húsvét előtti időszak a közéletben:

  • Magyar Péter egy héttel ezelőtt, március 26-án reggel hozta nyilvánosságra azt a hangfelvételt, amelyen volt felesége, Varga Judit igazságügyi miniszterként arról beszél, hogy Rogán Antalék kihúzathattak bizonyos részleteket a Völner-Schadl korrupciós ügy nyomozati irataiból.
  • A felvétel megjelenésére Varga Judit egy Facebook-poszttal reagált, amelyben arról írt, hogy Magyar Péter házasságuk alatt lelkileg és fizikailag is bántalmazta őt (és a felvett beszélgetés során is megfélemlített állapotban volt). Másnap, március 27-én este 8-tól pedig minderről közel kétórás interjút is adott Hajdú Péter Frizbi című műsorában.

A történések nyomán erőteljes kampány kezdődött a közösségi médiában: a Megafon tagjai újraindították a Magyar Péter lejáratását célzó videóikat, míg a közmédia és kormánypárti médiumok Varga Judit Frizbi-interjúját népszerűsítették pénzért.

A megjelent reklámokat ebben a táblázatban gyűjtöttük össze.

Magyar Péter vs. Megafon

Röviddel azután, hogy Magyar Péter február közepén kitette első, a NER-rel szemben kritikus hangú posztját a Facebookra, arról is írt: fel van rá készülve, hogy a döntése miatt támadni kezdi majd a “propagandagépezet”.

Februárban a Lakmuszon végigkövettük, hogyan kezdődött el ez a kampány: ebben aktívan részt vett a Megafon is, amelynek a finanszírozása - átláthatatlan módon, de bírósági ítélet szerint is kijelenthetően - részben közpénzből történik. A “influenszerek” pár nap alatt több mint 7 millió forintot költöttek a Magyar Pétterrel foglalkozó videókra. Ez azonban nem tartott sokáig: február 17-e után egyáltalán nem költöttek a megafonosok ilyen reklámokra, hanem témát váltottak: a harmadik világháborúval való riogatásra költöttek a legtöbbet.

A Magyarról szóló megafonos hirdetések második hulláma múlt héten érkezett - és sokkal nagyobb összeget költöttek rá, mint a februári körben.

Összesítésünk szerint március 24. és 31. között

harminc különböző megafonos videót hirdettek, összesen több mint 42 millió forintért.

Bohár Dániel volt a legaktívabb a témában, ő összesen 7 különböző videót hirdetett Magyar Péterről, több mint 10 millió forintért. Ezeket a videókat olyan posztokkal kísérte, mint például: "🤢Magyar Péter egy örökösen frusztrált nőbántalmazó!, 🤢Magyar Péter nadrágszíjjal is bántalmazta Varga Juditot!"

Deák Dániel és Korondy Tamás külön linkelte (és reklámozta) Varga Judit teljes interjúját is, amelyet a Frizbinek adott.

Varga Judit interjúját a közmédia is hirdeti

Néhány kormányközeli médiatermék facebookos hirdetési aktivitását is megvizsgáltuk. Az Origo, a Magyar Nemzet, a Hír TV, a Tények és a közmédia oldala, a hirado.hu összesen több mint 4 millió forintot költött a Varga Judit bántalmazásáról szóló tartalmak hirdetésére.

A hirdetett cikkek a Frizbi-interjúban elhangzottakat vagy a Varga Judit Facebook-bejegyzéseiben leírtakat foglalják össze. Emellett a Magyar Nemzet, a Hír TV és az Origo rövid videókat is gyártott a témában, a hirado.hu pedig a Hajdú Péter műsorából kivágott részeket népszerűsítette fizetett hirdetésben.

A közmédia közpénzből működő oldala március 28. és április 2. között 615 ezer forintot költött a Varga Judit bántalmazásához kapcsolódó hirdetésekre, ebből 450 ezret három, a Frizbiből kivágott jelenet hirdetésére.

A három rövid videót lényegében egy az egyben vették át Hajdú Péter műsorából, a közmédia “hozzáadott értéke” annyiban merült ki, hogy a videók alá beillesztették a hirado.hu logóját. Érdekesség, hogy az első videós posztot március 27-én 21:37-kor tették ki, amikor még be sem fejeződött a Frizbi este 8-kor kezdődő, 1 óra 45 perces különkiadása.

Címlapi kép: Szulágyi Réka

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

Lakmusz