Így nézd meg, kik és miért találnak meg pont téged a politikai hirdetéseikkel

Ahogy közeledik a választás napja, elkerülhetetlenül belefutunk minden sarkon valamilyen politikai hirdetésbe. De nem csak az utcákat árasztják el a plakátok. A közösségi médiában gyakorlatilag korlátlanul ömlenek ránk a különféle politikai hirdetések. Ráadásul sokszor olyanok is, amelyekről nem is feltétlenül tudjuk, hogy kihez köthetők és miért pont minket céloznak meg.

A Who Targets Me ezen szeretne változtatni. A projektet 2017-ben indította Sam Jeffers és Louis Knight-Webb, akik a brit választások során felhasznált Facebook-hirdetéseket vizsgálták. Azóta világszerte több országban elemezték a választási kampányok idején futó hirdetéseket.

A Who Targets Me a 2022-es magyar választás kampányidőszakában a Lakmusszal, a 444-gyel, a TASZ-szal és a Civil Liberties Union for Europe-pal működik együtt. 

Hogy működik?

A Who Targets Me egy böngésző kiegészítő, amely anonim módon gyűjti az információkat arról, hogy miközben a közösségi médiát böngésszük, milyen politikai hirdetésekbe futunk bele, ki és miért céloz meg ezekkel minket. Ezekből pedig elemzést is készít számunkra.

Ilyen eredményeket kaphatunk például: 


 

Bár a Facebookon futó politikai hirdetésekről elérhető némi információ a Facebook Ad Libraryn is, a Who Targets Me segítségével ennél részletesebb adatokat is megtudhatunk. Például azt, hogy az egyes politikai hirdetők milyen célközönséget lőttek be a hirdetéseiknek - tehát mi alapján találtak meg minket a reklámok. A lakóhelyünk? Az érdeklődési körünk? Az életkorunk? Ezt minden egyes hirdetés esetén nyomon követhetjük az applikáció segítségével.
 


 

 

Ehhez elég telepíteni a kiegészítőt, várni néhány napot, közben internetezni úgy, ahogy szoktunk. Pár nap múlva, ha elég adat gyűlt össze, a Who Targets Me összegzi majd nekünk, hogy egy adott időszakban hányan és milyen hirdetésekket találtak meg minket.

Ha Chrome böngésződ van, itt tudod telepíteni. Ha a Firefoxot használod, akkor pedig itt.

A Who Targets Me applikációját az elmúlt 5 évben világszerte több mint 30 ezer felhasználó töltötte le, jelen van több mint 100 országban és 20 nyelven is elérhető. 2017 óta 10 választási kampány figyelésében vettek részt, Európában, a Közel-keleten, Észak- és Dél-Amerikában. A projekt szeretne ahhoz hozzájárulni, hogy az egyes közösségi médiaplatformok átláthatóbban és érthetőbben kommunikáljanak a felületeiken megjelenő politikai hirdetésekről, az erre fordított összegekről és arról, hogy hogyan érik el a felhasználókat ezek a hirdetések. Emellett fontosnak tartják, hogy a választási kampányhirdetésekre is átláthatóbb szabályok vonatkozzanak, különös tekintettel a digitális platformokon megjelenő hirdetésekre és azok adatkezelési szabályzataira.

A 444.hu az elmúlt hónapokban is követte a politikai reklámköltéseket a Facebookon: 

Ez csak néhány cikk az elmúlt másfél hónapból, amely a témával foglalkozik. A választás közeledtével pedig tervezünk még hasonlókat a Who Targets Me projekt összesített adatainak felhasználásával is.

Töltsétek le az appot, és figyeljétek ti is, hogy ki, mivel talál meg benneteket. Emellett természetesen minden visszajelzésnek nagyon örülünk, és várjuk a szerk@lakmusz.hu email címre a meglátásaitokat!

Címlapi kép: Who Targets Me
Diószegi-Horváth Nóra
A Vasárnapi Híreknél kezdett újságot írni 2010-ben. 2015-ben csatlakozott a Mércéhez, ahol 2017-től főszerkesztő-helyettesként, 2020-től pedig főszerkesztőként dolgozott. Éveken át menetkísérő koordinátorként segítette a Budapest Pride szervezését, 2016 környékén pedig a Tanítanék mozgalom aktivistája volt.