Most akkor ki akadályozza, hogy 800 ezres fizetése legyen a tanároknak?
2023. május 26. 11:58
Ezt a cikket 2023
májusában írtuk.
A benne lévő
információk azóta elavulhattak.
A kormány közel 800 milliárd forintot fordítana a pedagógusok béremelésére, nagyrészt EU-s forrásból. Egyszer azt mondják, már minden akadály elhárult az uniós finanszírozás elől, máskor azt, hogy az ellenzék akadályozza a fizetésemelést. Megnéztük, mi van a hivatalos dokumentumokban.
Az elmúlt hetekben a diáktüntetések hatására ismét előtérbe került az a kérdés, mikor hívhatja le a kormány a pedagógusok béremelésére szánt uniós forrásokat.
Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára már május elején kijelentette, hogy „Magyarország az Európai Uniónak tett minden eredeti vállalását teljesítette, így már nincs akadálya az uniós forrásokhoz való hozzáférésnek és annak, hogy a magyar pedagógus-béremelés megvalósuljon”.
A Fidesz viszont május 19-i közleményében azt írta, a baloldali politikusok akadályozzák, hogy Magyarország megkapja az uniós forrásokat, és a pedagógusok havi 800 ezer forintot kereshessenek.
A tanári béremelés és az EU-s források ügyét a Lakmuszon tavaly októberben vizsgáltuk. Akkor megállapítottuk, hogy a béremelésre szánt EU-s pénz nem kapcsolódik közvetlenül az úgynevezett jogállamisági mechanizmushoz vagy a magyar helyreállítási terv jóváhagyásához. (Mivel a béremelést nem a helyreállítási tervbe, hanem a kohéziós politika egyik operatív programjába, az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Pluszba írta bele a kormány. Az EFOP+-t pedig nem érinti a jogállamisági mechanizmus.)
Az EFOP+ pénzeinek lehívását októberben az akadályozta, hogy az Európai Bizottság még nem hagyta jóvá a programot, ahogy a többi magyar operatív programot sem.
Azóta változott a helyzet, decemberben elfogadták az operatív programokat. A jóváhagyás ellenére azonban a Bizottság azt állapította meg, hogy nem teljesül az összes feltétel, ami a kifizetések megindulásához szükséges lenne.
Az elérhető hivatalos dokumentumok szerint a béremelés uniós finanszírozásnak feltétele:
- a bírói függetlenséggel kapcsolatos problémák megoldása;
- illetve az, hogy a kormány megfelelő oktatási stratégiát fogadjon el, és hogy törvénybe foglalja a tanári fizetések emelésének kereteit.
Mekkora béremelésről van szó?
A tervezett pedagógus béremelés részleteiről a palyazat.gov.hu oldalra feltöltött, „Elfogadott EFOP Plusz” nevű dokumentumból lehet tájékozódni.
Az operatív programból kiderül, hogy az általános tanári béremelésre összesen 1,72 milliárd eurónyi uniós támogatást tervez lehívni a kormány. Ehhez jön még 55 millió euró a hátrányos helyzetű településeken tanító, vagy hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó pedagógusok pluszjuttatásaira.
A nemzeti társfinanszírozással együtt a “pedagógus életpályamodell” költségei meghaladják a 2,1 milliárd eurót, ami egy nyilvános kormányzati prezentáció szerint 788,43 milliárd forintnak felel meg.
A béremelésnek legalább 140 ezer pedagógust kell érintenie, ezen felül legalább 20 ezer, hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó pedagógusra nézve vállalta a kormány, hogy a béremelés után a fizetésük 12,5 százalékkal magasabb lesz, mint az azonos képzettséggel és tapasztalattal rendelkező többi pedagógusé.
Köztes értékként 2023-ban a diplomás átlagbér 64,7 százalékát, 2024-ben 71,8 százalékát kell elérni a béremeléssel. Összehasonlításképp: a KSH adatai szerint a pedagógus átlagbér 2022-ben a diplomás átlagbér 59,6 százaléka volt.
Azt is vállalta a kormány, hogy a pályakezdők 2025-ös béremelése 10 százalékkal magasabb lesz, mint a többi pedagógusé.
Ezen felül a pedagógusképzésbe jelentkező, illetve a pályakezdőként elhelyezkedő hallgatók számának 2022-höz viszonyítva 5 százalékkal emelkednie kell a 2027-2029 közötti időszakra. Továbbá azon pedagógusok arányát, akik a pályakezdést követő harmadik évet követően is a pályán maradnak, a jelenlegi 55 százalékról 65 százalékra kell emelni.
A kifizetés első feltétele: igazságügyi reform
Az Európai Bizottság 2022. december 22-én jóváhagyta a magyar EFOP+ programot, azonban a jóváhagyásról szóló végrehajtási határozatba beleírták, hogy a Bizottság értékelése szerint Magyarország nem teljesít több úgynevezett feljogosító feltételt. Amíg a feljogosító feltételek nem teljesülnek, a kifizetések sem indulhatnak meg azon programelemeknél, amelyek a nem teljesült feltételekhez kapcsolódnak.
Az egyik „horizontális”, azaz minden programelemet érintő feljogosító feltétel az EU Alapjogi Chartájának hatékony alkalmazását és végrehajtását várja el. Ez a Bizottság decemberi értékelése szerint nem teljesült Magyarországon, elsősorban a bírói függetlenséggel kapcsolatos hiányosságok miatt.
A Bizottság ugyanazokkal a kifogásokkal élt az operatív programok értékelésekor, mint a magyar helyreállítási tervnél, és ugyanazokat az elvárásokat fogalmazta meg a bírói függetlenség erősítéséről, amelyekről a helyreállítási terv „szupermérföldköveiről” szóló cikkünkben már írtunk.
A hiányosságok orvoslása érdekében többek közt elvárják az Országos Bírói Tanács jogköreinek megerősítését és a bírói függetlenség erősítését a Kúrián, illetve annak a lehetőségnek a megszüntetését, hogy a volt alkotmánybírók pályázat nélkül kúriai bíróvá válhassanak.
A magyar parlament május 3-án fogadta el a fenti problémákra reagáló igazságügyi törvénycsomagot, amit május 10-én ki is hirdettek a Magyar Közlönyben.
Előzőleg, április 27-én Varga Judit igazságügyi miniszter arról posztolt, hogy a jogérvényesülésért felelős uniós biztos (Didier Reynders) tájékoztatása alapján nyújtották be a törvénycsomagot, és hogy „sikerült teljesítenünk, amit vállaltunk”. Reynders azonban a nyilvánosság előtt csak arról számolt be április 24-én, hogy „jól haladtak” a technikai szintű tárgyalások a Bizottság és a magyar kormány között.
Maga a törvénycsomag június 1-jén lép hatályba, a kormány valószínűleg ekkor értesíti majd a Bizottságot, hogy sikerült teljesítenie a feljogosító feltételt. A hatályos pénzügyi szabályok szerint a Bizottságnak innentől számítva három hónapja lesz az értékelésre, és ha egyetért azzal, hogy a magyar törvénycsomag teljesíti a feljogosító feltételt, akkor ez az akadály elhárul az uniós források – és a pedagógus-béremelés – kifizetése elől.
A Bizottság véleményét egyelőre nem ismerjük, mindenesetre három magyar civil szervezet – a Magyar Helsinki Bizottság, az Amnesty International Magyarország és az Eötvös Károly Intézet – közös értékelése szerint az elfogadott igazságügyi reform néhány uniós elvárást csak részben teljesít.
Érdemes megjegyezni, hogy a Bizottság végrehajtási határozata alapján az Alapjogi Chartára vonatkozó feljogosító feltételnek a homoszexualitás és a transzneműség „népszerűsítését, megjelenítését” korlátozó magyar „gyermekvédelmi törvény” is ellentmond, ez azonban a pedagógus-béremelést nem veszélyezteti.
A gyermekvédelmi törvényt a Bizottság nem általában, hanem csak bizonyos programelemekhez kapcsolódva kritizálta az EFOP+ programnál. Konkrétan azon projekteknél, amelyek „tanárok képzéséhez és gyermekvédelmi intézkedésekhez, például a szülők és a nevelőszülői hálózatokban dolgozók oktatásához és képzéséhez, illetve a mentális és pszichológiai támogató szolgáltatások nyújtásához” járulnak hozzá.
Második feltétel: oktatási és képzési stratégia
A horizontális feljogosító feltételek mellett léteznek „tematikus” feljogosító feltételek is. Ezek úgynevezett egyedi célkitűzésekhez kapcsolódnak, és a nem teljesítésük csak azoknál a programelemeknél blokkolja a kifizetéseket, amelyek az adott egyedi célkitűzéshez járulnak hozzá.
A Bizottság decemberi végrehajtási határozata szerint Magyarországon öt tematikus feljogosító feltétel nem teljesült, mert nem voltak érvényben megfelelő nemzeti szakpolitikai stratégiák
- a nemek közötti egyenlőségről,
- az oktatási és képzési rendszer minden szintjéről,
- a társadalmi befogadásról és a szegénység csökkentéséről,
- a romák befogadásáról,
- az egészségügyről és a tartós ápolás-gondozásról.
Már a magyar kormány is azt írta a nyilvánosságra hozott EFOP+ programban, hogy a fenti stratégiákra vonatkozó feljogosító feltételek nem teljesültek, a Bizottság csak „tudomásul vette” a kormány értékelését.
Az oktatási stratégiának tartalmaznia kell többek között a szegregációtól mentes oktatásra vonatkozó intézkedéseket és pályakövetési mechanizmusokat. Hogy ezen kívül még milyen elvárásokat támaszt az uniós jog a stratégiával kapcsolatban, azt ebben a dokumentumban foglaltuk össze.
Sem a nyilvánosságra hozott EFOP+ programból, sem a Bizottság végrehajtási határozatából nem derül ki, decemberben miért értékelték úgy, hogy a magyar oktatási szakpolitikai stratégiák nem teljesítik a feljogosító feltételt.
A Belügyminisztérium nem válaszolt a Lakmusznak arra a kérdésre, hogy jelenleg már teljesítettnek tekintik-e a feltételt, és hogy tájékoztatták-e erről a Bizottságot.
Az eljárási szabályok egyébként ugyanazok a tematikus feljogosító feltételeknél, mint a horizontálisaknál. Ha a kormány úgy ítéli meg, hogy az oktatási stratégia már megfelel a feltételnek, tájékoztatja erről a Bizottságot, a Bizottságnak pedig három hónapja van az értékelésre.
Harmadik feltétel: megvalósulás
A feljogosító feltételek teljesítése mellett a béremelés uniós finanszírozásához szükséges az is, hogy a béremelés úgy valósuljon meg, ahogy az az elfogadott EFOP+ programban szerepel, tehát hogy a kormány tényleg arra költse a pénzt, amire kapta.
A második, 172 millió eurós részlet pedig akkor érkezhet meg, ha a béremelés után a pedagógusok átlagbére 2023. január 1-től visszamenőlegesen eléri a diplomás átlagbér 64,7 százalékát.
A későbbi kifizetéseket további feltételekhez köti a Bizottság, ezek például a pedagógusbérek és a diplomás átlagbér arányára vonatkoznak, illetve arra, hogy nőjön a tartósan pályán maradó pedagógusok aránya. Az is lényeges, hogy 2023-ban, 2024-ben és 2025-ben legalább 140 ezer pedagógust érintsen a béremelés. Ha nem így lesz, a kapott összeget arányosan csökkenteni kell.
És hogy jön ehhez a státusztörvény?
A két pedagógus szakszervezet, a PSZ és a PDSZ közös közleményében felvetette, hogy a kormány által jelenleg előkészített pedagógus státusztörvény bevezetése is veszélyeztetheti a béremelésre szánt uniós források megérkezését.
A szakszervezetek szerint erre az EFOP+ úgynevezett monitoring bizottságának április 26-i alakuló ülésén az Európai Bizottság egy tisztviselője is figyelmeztette a kormányt. A monitoring bizottság alakuló üléséről jegyzőkönyvet még nem tettek közzé, sőt Nagy Erzsébet, a PDSZ választmányi tagja arról tájékoztatta a Lakmuszt, hogy még a jegyzőkönyv tervezetét sem kapták meg.
Az Európai Bizottság kérdésünkre nem kívánta kommentálni a státusztörvény tervezetét.
Az EFOP+ programban valóban szerepel egy olyan kitétel, hogy
„a kormány és a parlament nem fog egyoldalúan bevezetni a pedagógusok munkaterheit növelő, a meglévő szakmai autonómiát korlátozó vagy a szakma vonzerejét csökkentő szabályokat. Ilyen intézkedésre kizárólag a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel folytatott érdemi társadalmi párbeszéd alapján, különösen a szerzett jogok tekintetében konszenzusra törekedve kerülhet sor”.
Azonban a „Bizottság általi megtérítésre jogosító teljesítendő feltételek/elérendő eredmények” részben ez a vállalás ebben a formában már nem jelenik meg, csak az, hogy a béremelésről szóló törvényi szabályozást kell „a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel érdemi párbeszédet folytatva” előkészíteni.
A szakszervezetek arra is utaltak, hogy a státusztörvény azért veszélyezteti az uniós pénzeket, mert kevésbé vonzó lesz tőle a pedagóguspálya, és ezért nem fogja elérni a 140 ezret a béremelésben részesülő pedagógusok száma.
Ha ez megtörténne, akkor a béremelésre szánt forrásokat arányosan csökkentené a Bizottság, de a teljes kerettől önmagában a 140 ezres létszámtól való elmaradás miatt nem esne el Magyarország.
(Nyitókép: Németh Dániel/444)
A szerzőről

Teczár Szilárd
2025 márciusától a Lakmusz főszerkesztője. 2022 októberében csatlakozott a Lakmuszhoz, előtte 10 évig a Magyar Narancs újságírója volt. A European University Institute Global Executive Master programjának hallgatója.
Kövess minket
Ne maradj le egy anyagunkról sem, kövess minket máshol is!
Ajánlott cikkeink

Orbán belbiztonsági főtanácsadója nehezen értelmezhető számokkal bizonygatta az M1-en, hogy elakadt az EU migrációs csomagja

Orbán az ukránozás közben túlzó kijelentést tett az európai országok adósságáról
