“Sehol nem láttam olyan mély gondolkodást, mint ami a magyarok családpolitikai intézkedéseihez fogható lenne”
- jelentette ki Jordan Peterson kanadai sztárpszichológus és az értelmiségi “dark web” egyik prominens képviselője január 22-i bejegyzésében az X-en. A poszt, amelyet a magyar miniszterelnök politikai igazgatója, Orbán Balázs is megosztott, több pontban foglalta össze az e téren elért eredményeket.
I have seen nothing elsewhere to match the depth of thought that the Hungarians have out into their family policies.
— Dr Jordan B Peterson (@jordanbpeterson) January 24, 2024
Women are exempted from income tax 25-100% lifetime as they have children.
This helps equalize the disproportionate burden they have to bear reproductively.… https://t.co/ToK5wa2AiH
Peterson szerint:
mindez pedig kifejezetten Novák Katalinnak és az “Orbán-adminisztrációnak köszönhető.
Valójában azonban:
Jordan B. Peterson kanadai szakpszichológus, egykori egyetemi tanár. Nemzetközi ismertségre 2016-ban tett szert, amikor felszólalt a Torontói Egyetemen kötelezővé tett gendersemleges nyelvhasználat ellen. A politikai korrektség és a “woke”-ság elleni kultúrharc egyik legismertebb képviselőjeként azóta online kurzusokat tart és több bestsellert írt: a 12 szabály az élethez című könyve, illetve annak folytatása, a Túl a renden a 21. Század Kiadó gondozásában magyarul is megjelent. 2019 óta rendszeresen megfordul Budapesten: többször találkozott Orbán Viktorral és Novák Katalinnal, akitől tavalyelőtt – “a klinikai pszichológia területén végzett kiemelkedő tudományos munkája, valamint az alkotói szabadság megvédése és az ifjúság nevelése iránt kivételesen elhivatott és nagy hatású tevékenysége elismeréseként” – a Magyar Érdemrend tisztikeresztjét is átvehette. Ezen túl kétszer adott elő a Brain Bar Budapest rendezvényen, utoljára pedig 2023 májusában turnézott a Papp László Sportarénában vallásossággal fűszerezett életvezetési tanácsaival.
Peterson nem most nyilvánult meg először a magyar családpolitikát érintő kérdésekben: 2023-ban előadást tartott a Budapesti Demográfiai Csúcson, de a YouTube-on is számos olyan videó kering, amelyben az abortusz visszaszorítása terén elért magyar eredményekről vagy a gyermeket vállaló nőknek járó adókedvezményekről beszél.
Peterson a magyar anyák adómentességét más fórumokon is előszeretettel hozza fel pozitív példaként.
Peterson januári posztjának belépő állítása úgy festi le a hazai jöveledemadó-kedvezményeket, mintha azokból – eltérő mértékben, de – minden, Magyarországon gyermeket vállaló nő élete végéig részesülne. Ez azonban korántsem jellemzi az itthoni helyzetet.
Magyarországon ma a személyi jövedelemadó (szja) egységesen 15 százalék, a gyermek(ek)et nevelő családok és nők ennek a mértékét csökkenthetik. A különböző jogcímeken igénybe vehető szja-kedvezményektől NAV honlapján található tájékoztatás.
Az szja-kedvezmények közül a legáltalánosabb a családi kedvezmény. Ez az összevont adóalapot csökkenti, és minél több a gyermek, annál nagyobb adókedvezmény jár:
lesz több a nettó kerese. Ez a kedvezmény azonban nem végtelen ideig jár, csak addig, amíg családi pótlékra is jogosult a kérvényező (a gyermek maximum 20 éves koráig, sajátos nevelési igényű gyermekeknél 23 éves korig.)
Teljes szja-mentességet kizárólag két, speciális helyzetben lévő társadalmi csoport vehet igénybe:
A két jogosultsági kör közt fontos különbség, hogy:
a 30 év alatti anyák kedvezményének van egy felső határa van (2023-ban havonta 74 993 forint adómegtakarítás volt), és csak az anya 30. életévének betöltéséig vehető igénybe.
A 2022-es népszámlálási adatok szerint az első kategóriába a saját gyermeket vállaló nők mindössze 2,7 százaléka tartozik, ami alig több mint 45 ezer nőt jelent (az 1 millió 673 ezerből). A második csoport nagyságrendileg több gyermeket vállaló nőt érinthet: a KSH adatai szerint 2021-ben a nők körülbelül 45 százaléka vállalt 30 éves kora előtt gyermeket.
Forrás: KSH
Ezeket a kedvezményeket ráadásul a jogosultak közül csak azok az anyák tudják érvényesíteni, akik rendelkeznek valamilyen jövedelemmel (bérnek minősülő és más nem önálló tevékenységből származó jövedelemmel, illetve bizonyos önálló tevékenységből származó jövedelemmel).
A mentesség – a családi kedvezménnyel szemben – nem osztható meg vagy ruházható át a házastársra, azokban a családokban sem, ahol az apa az egyetlen kereső.
Az eddigi kedvezményezetteken felül Orbán Viktor 2023 decemberében kilátásba helyezte a háromgyerekes édesanyák adómentességét is, ebben a kérdésben azonban mindezidáig nem született döntés.
Peterson az X-en a terhességmegszakítások kapcsán is méltatta a magyarországi eredményeket. A nemzetközi adatok azonban azt mutatják, hogy kijelentésével ellentétben az abortuszok számának csökkenése nem hungarikum, hanem a világ számos országában megfigyelhető trend. Az amerikai Guttmacher Institute 2022-es statisztikája szerint például Európában az utóbbi harminc évben 64 százalékkal esett vissza a terhességmegszakítások száma, összefüggésben azzal, hogy a nemkívánatos terhességek aránya is 53 százalékkal kevesebb, mint a kilencvenes években.
Magyarországon az európai átlaghoz hasonlóan csökkent meredeken a terhességmegszakítások száma a rendszerváltás óta, vagyis ezek a folyamatok már jóval azelőtt beindultak, hogy 2010-ben Orbán és a Fidesz-kormány hatalomra került.
A KSH több évtizedet felölelő statisztikai adatai azt mutatják, hogy míg a 1990-ben 90 ezer abortuszt hajtottak végre, addig az ezredfordulón már csak 56 ezret, ez a szám pedig 2020-as évekre tovább csökkent. A KSH legfrissebb adatai szerint 2023-ban rekordalacsony, kevesebb mint 20 ezer terhességmegszakítást végeztek.
Az Átlátszó 2022-ben egy részletes cikket közölt a terhességmegszakítások hazai számadatairól, amelyet az Eurostat 2020-as felmérése alapján több európai ország vonatkozó adataival is összehasonlított.
Ezekből a számításokból kiderül, hogy Magyarország két fontos mérőszám, az abortusz ráta és az abortuszok arányát tekintetve sem áll olyan jól.
Az abortusz arány míg az abortuszok számát vetíti ezer élveszületésre egy adott évben: 2019-ben 277 művi terhességmegszakítás jutott minden ezer élveszületésre Magyarországon, ennél magasabb számot csak Bulgáriában regisztráltak.
Peterson személyes YouTube-akadémiáján általánosságban is foglalkozik a házasságok stabilitásával, a cikkben tárgyalt adásban azonban kifejezetten a magyarországi trendekre fókuszál. Az egykori alt-right véleményvezér Magyarországgal kapcsolatban pontos számokat nem mond, csak egy általános visszaesésről beszél, amelyért az Orbán-kormányokat teszi – pozitív értelemben – felelőssé.
A KSH vonatkozó adatai alapján azonban az látszik, hogy bár itthon a válások száma 2010 óta valóban csökkent, 2021-ben ismét emelkedett a válások száma, majd viszonylag kis hibahatáron belül stagnálni kezdett (de továbbra is a 2010-es szin alatt maradva). Míg 2020-ban ezer lakosra mindössze 1,5 válás jutott, addig 2021-ben ez 1,9-re emelkedett, majd a következő évben is csak 1,8-re mérséklődött. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy a házasságkötések száma a koronavírus-járvány időszakában kilőtt: tízezerrel többen házasodtak össze 2021-ben mint az előző vagy a következő évben.
Demográfiai értékelésének zárásaként Peterson a népességszám változására is kitér. Állítása azonban - miszerint Magyarországon a születésszám nem esik tovább - nem tükrözi a valós helyzetet.
A KSH élveszületések számát rögzítő adatsora ugyanis azt mutatja, hogy a Magyarországon a kilencvenes években megindult drámai demográfiai zuhanás még az Orbán-kormányok előtt, az ezredforduló környékén torpant meg valamelyest. A 2006-os és 2008-as relatív csúcspontokat pedig ismét visszaesés követte, amelyen a 2010 óta tartó adminisztráció sem tudott tartósan változtatni.
Sőt, a KSH január 26-án közzétett, 2023-as éves népmozgalmi adataiból az derül ki, hogy tavaly minden korábbinál kevesebb gyerek született Magyarországon. A tavalyi eredmény az az előtti év negatív rekordját is alulmúlta: míg 2021-ben 93 ezer gyerek született, 2022-ben már csak 88 ezer, 2023-ban pedig 85 ezer.
Peterson állításairól általánosságban elmondható, hogy a demográfiai trendeket a családpolitikai intézkedések közvetlen hatásaként mutatja be. Rövid távon azonban nehezen bizonyítható, hogy egy-egy családpolitikai intézkedés milyen mértékben befolyásolja a gyermekvállalási kedvre vagy éppen a válások számára.
Magyar viszonylatban a TÁRKI vállalkozott arra, hogy hosszútávon értékelje egy-egy családpolitikai intézkedés társadalmi hatását. 2022-es Társadalmi Riportjuk egyik tanulmánya például három évtized adatai alapján (az 1980-as évektől 2016-ig) vizsgálta a családpolitikai intézkedések termékenységre gyakorolt hatását: hogy segítették-e a szülővé válást, illetve a harmadik gyermek megszületését.
A szerzők elemzésükben a rendszerváltás utáni családpolitikai beavatkozások közül három esetben tudtak kimutatni valamiféle hatást a hazai gyermekvállalásra: