A hírfogyasztók közel fele tájékozódik olyan forrásokból, amiket nem tart hitelesnek

Ebben nincs nagy különbség a kormánypárti és ellenzéki szavazók között. A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián közös kutatásban vizsgálta a hazai hírfogyasztási szokásokat.

A társadalmi polarizáció ellenére a kormánypárti és az ellenzéki szavazók is fogyasztanak olyan hírforrásokat, amelyeket nem tartanak megbízhatónak – állapítja meg a Mérték Médiaelemző Műhely és Medián közös kutatása. Arra már korábbi tanulmányok is rámutattak, hogy a válaszadók pártállása nagy szerepet játszik aa hírforrások kiválasztásában (és ez a tényező továbbra sem vesztett jelentőségéből), a 2023-as felmérés szerint az emberek többsége a saját buborékján kívül is fogyaszt híreket, vagyis nem egyoldalúan csak a kormánypárti vagy csak a független médiumokból tájékozódik.

A Mérték és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2014 óta készít felméréseket a hírfogyasztási, tájékozódási szokásokról. A most megjelent kutatás a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory) projekt keretében, 2023. március 14 és 28. között, 1200 fős országos reprezentatív mintán vizsgálta a magyarok politikai tájékozódási szokásait, preferenciáit és attitűdjeit. Az adatok alapján

  • a közélet iránti érdeklődés nőtt a járvány lecsengése után is,
  • a televízió tovább veszített jelentőségéből, míg a digitális hírfogyasztás dominánssá vált,
  • a kormánypárti szavazók a kormányközeli médiumokat, míg az ellenzéki szavazók a független sajtótermékeket részesítik előnyben, viszont
  • “keresztbe is fogyasztanak” olyan termékeket, amelyeket nem tartanak hitelesnek.

Az idei felmérés újdonsága, hogy közéleti YouTube-csatornák és podcastok fogyasztására is rákérdezett, illetve külön kérdés vonatkozott a közösségi médián való tudatos tájékozódásra.

A tanulmány szerzői szerint a járvány időszakában kezdődő mélyreható változások tartósnak bizonyultak: a közéleti tájékozódásra fordított idő nőtt, a hírigényeket pedig egyre nagyobb mértékben elégítik ki az online és a közösségi hírforrások. Bizonyos mutatók azonban még a korábbi kutatások eredményeihez képest is negatívabb képet mutatnak: a megkérdezettek nagyobb arányban érzékelik a politika közvetlen befolyását médiára, ugyanakkor ez a jelenség a tanulmány szerzői szerint lényegében elfogadottá vált a magyar társadalomban.

A tanulmányból az is kiderült, hogy a média objektivitását a kormánypárti és ellenzéki szavazók egészen másként ítélik meg. Míg az előbbiek 42 százaléka gondolja, hogy a magyar médiából meg lehet ismerni a tényleges valóságot, az utóbbiak csupán 11 százaléka van hasonló véleményen, a fennmaradó többség szerint viszont a magyar sajtó jellemzően elfogultan közvetíti az egyik politikai oldal álláspontját.


Sokan fogyasztanak olyan híreket is, amelyeket nem tartanak hitelesnek

Nem tűnik racionálisnak, az emberek jelentős része mégis tájékozódik olyan hírforrásokból, amelyeket megbízhatatlannak tart – így hangzik a tanulmány egyik fő állítása. Bár a 2022-es országgyűlési választások újabb kétharmados győzelmét sokan a Fidesz médiafölényének tulajdonították, az adatok ismét rávilágítottak arra: a médiafogyasztók többsége nem egyoldalúan tájékozódik, legyen az kormánypárti vagy ellenzéki szavazó.

A közvéleménykutatásnak arra a kérdésre, hogy használnak-e olyan hírforrásokat, amelyeket maguk sem hisznek el, a megkérdezettek 41 százaléka válaszolt igennel. A magatartás univerzális jellegét húzza alá, hogy a válaszadásban a pártállás nem eredményezett nagy különbségeket (kormánypárti szavazók 40 százaléka, ellenzéki szavazók 47 százaléka számolt be a gyakorlatról). Az előzetes várakozásokhoz képest magas szám arról győzte meg a kutatókat, hogy a hírfogyasztás színesebb, mint gondolnánk, és a választók nem feltétlenül záródnak be információs buborékokba.

Az állami televízió az ellenzéki szavazók 2 százalékának hiányozna

A korábbi mintázatoknak megfelelően a mostani tanulmány is arról számolt be, hogy fogyasztási trendeket eltérő irányokban befolyásolja a hírfogyasztók politikai preferenciája. Míg a televízió jelentősége általában csökken (2020-ban még a megkérdezettek 59 százaléka, ma már csak 49 százaléka használja rendszeresen tájékozódásra), a kormánypárti szavazók ehhez a médiatípushoz ragaszkodnak leginkább. A kormánypárti szavazók többsége első helyen az állami televíziót (30 százalék), holtversenyben második helyen (19-19 százalék) pedig a kereskedelmi és hírtelevíziókat követik, míg az internetes hírportálok (18 százalék) a negyedik helyre szorultak.

Az ellenzéki szavazók körében máshogy alakult ez a sorrend: 45 százalékuk választaná az online hírportálokat, ha csak egy hírforrásból tájékozódhatna. Minden más ettől leszakadva következik, az állami televíziót pedig a megkérdezett ellenzéki szavazók mindössze 2 százaléka említette.

A kutatás szerzői szerint az eredmény jól tükrözi a hagyományos médiaágazatokban való kormánypárti befolyást, míg az online tartalomszolgáltatásban nagyobb szórásban lehet független hírforrásokkal is találkozni.

A nem hagyományos hírmédiában tarol a Partizán, a legtöbb adományt is ők kapják

A tanulmány az internetes hírportálok mellett először vizsgálta a YouTube-csatornák és podcastok szerepét a közéleti tájékozódásban. A válaszadókat 7 online közéleti beszélgetős műsorról (Partizán, Friderikusz podcast, Pottyondi Edina, Fókuszcsoport, Megafon influenszerek, Zshowtime és Ultrahang) kérdezték. A szerzők szerint a válogatás szubjektív volt és nem is fért bele minden, például a hagyományos hírmédia YouTube-csatornái és podcastjai kimaradtak az elemzésből. A tanulmány szintén adós marad annak a kifejtésével, hogy miért kezeli együtt és kiket ért pontosan “Megafonos influenszerek” alatt (a megkérdezettek nem feltétlenül lehetnek tisztában azzal, milyen megmondóembereket támogat a kormánypárti intézet, illetve hogy a csatornáik milyen név alatt futnak).

A felsorolt médiacímek között túlsúlyban vannak a független készítők, míg a 7-ből csak 1 kifejezetten kormánypárti és 1 (az Ultrahang) Németh Sándor és a Hit Gyülekezetének érdekkörébe tartozik. A felmérés szerint a tartalommegosztó platformok mezőnyében az idén Magyar Sajtódíjjal kitüntetett Partizán vezet: a teljes népesség 10 százaléka gyakran és további 19 százalék alkalmanként tájékozódik innen. A második helyen a Friderikusz Podcast, a harmadikon a politikai stand-upos Pottyondi Edina YouTube-csatornája végzett.

A tartalomgyártókat a tanulmány a nézettségi mutatók mellett közösségi finanszírozás alapján is összemérte. 2020-ban a teljes népesség tizede fizetett elő közéleti napi vagy hetilapra és 5 százaléka adományozott alkalmilag vagy rendszeresen médiumnak. Az idei felmérés már nem tett különbséget a két támogatási forma között, de még így is a megkérdezettek már csak 11 százaléka fizet valamilyen formában hír jellegű tartalomért. A tanulmány szerint az erős múltbéli beágyazottság és a megszokás miatt az emberek jellemzően a megyei lapokra fizetnek elő (2020-ban még csak 8 százalékuk, 2023-ban már 25). A KESMA-lapok mellett a fizetési hajlandóság a Partizán, a Telex és a HVG fogyasztói körében a legmagasabb.


A tanulmány teljes szövege ezen a linken érhető el.
Címlapi kép: Kiss Bence

A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült. A 30 hónapos projekt keretében a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói a dezinformációk terjedését és az ellene hozott intézkedések hatékonyságát vizsgálják, a francia AFP hírügynökség és a Lakmusz újságírói tényellenőrző munkát folytatnak, az Idea Alapítvány munkatársai a tudatos médiafogyasztással kapcsolatos tréningeket tartanak, a HDMO digitális infrastruktúráját pedig az Epresspack biztosítja. A projekt (az első fázishoz hasonlóan) az Európai Bizottság társfinanszírozásában működik, nyílt pályázaton nyert támogatást. A HDMO-t alkotó konzorcium minden tevékenységében teljes függetlenséget élvez.
Német Szilvi
Újságíró, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Online politikai szubkultúrákkal, a populáris kultúra és a politika kapcsolatával, valamint hálózatelemzéssel foglalkozik. Társszerzőként jegyzi a tavaly megjelent Toxikus technokultúrák és digitális politika: Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten (Napvilág, 2021) című könyvet.