Elon Musk X közösségi oldala segít pénzre váltani a háborús dezinformációt

Minden jog fenntartva. A weboldalon található AFP-tartalmak bármilyen felhasználására a https://www.afp.com/en/terms-use oldalon elérhető felhasználási feltételek vonatkoznak. A weboldalon elérhető AFP-tartalmak elérésével és/vagy használatával Ön elfogadja a fent említett felhasználási feltételeket. Az AFP-tartalmak bármilyen felhasználása az Ön kizárólagos és teljes felelősségére történik.

A Közel-Kelettel kapcsolatos hamis és megtévesztő tartalmak terjesztésével keresnek influenszerek pénzt az X közösségi oldalon. A kutatók szerint ennek a fő oka, hogy az oldal vitatott működési elvei az elérést részesítik előnyben és nem a tartalom pontosságát.

2022-ben nagy port kavart, amikor Elon Musk megszerezte a Twittert. A ma már X névre hallgató platformon az átvétel óta több ezer korábban a szabályok megsértése miatt blokkolt fiókot állítottak vissza, valamint fizetőssé tették az oldal a felhasználók hitelesítésére szolgáló rendszerét, ami a kritikus hangok szerint az összeesküvés-elmélet hívőknek kedvez.

Emellett az X-en immár a platform hirdetéseinek bevételeiből is részesülhetnek az igazolt felhasználók, akik gyakran gyűlölködő és hamis posztokat osztanak meg, hogy így profitáljanak a platformból.

“A cinikus fizetős felhasználók, akiknek csak a vita a célja, direkt szítanak indulatokat az olvasóik között pusztán azért, hogy a posztokra kapott reakciók révén nagyobb legyen az elérésük, és több pénzt kereshessenek Musk platformján” – mondta Imran Ahmed, a Center for Countering Digital Hate (Központ a Digitális Gyűlölet Ellen) vezérigazgatója az AFP-nek.

Az X-en olyan hamis állítások egész garmadájával lehet találkozni, amik az Izrael és a palesztin fegyveres csoport, a Hamász között kirobbant háborúról szólnak. A valótlanságokat részben neves amerikai influenszerek terjesztik, mint például Jackson Hinkle, aki a múlt hónapban egy videóról tévesen azt állította, hogy az látható rajta, amint Irán amerikai katonai bázisokat bombáz Irakban.

Az gyújtó hangvételű poszt akkoriban került ki, amikor sokan az amiatti aggodalmuknak adtak hangot, hogy tovább terjedhet a háború a Közel-Keleten.

Pillanatkép egy X-posztról, 2024. január 17-én készült képernyőmentés

Az AFP tényellenőrzői egy fordított képkereséssel megtalálták az eredeti videót, ami valójában egy, az iraki Kurdisztán régió elleni támadást ábrázolt.

Egy másik, az AFP által leleplezett provokatív bejegyzésben Hinkle tévesen azt állította, hogy Jemen, a palesztinok melletti kiállás jegyében, hadat üzent Izraelnek.

2023. októberében a Jemen nagy részét ellenőrzésük alatt tartó húszi lázadók drónokat és ballisztikus rakétákat lőttek ki Izraelre. Ám hivatalosan sem a fegyveres csoport, sem a nemzetközileg elismert jemeni kormány nem üzent hadat Izraelnek.

"Feje tetejére állított platform"

Hinkle több tízezer dollárt gyűjtött már össze közösségi finanszírozással. Emellett pedig “fizetős tartalmakat” kínál az előfizetőinek az X-en havonta 3 dollárért (mintegy 1000 forintért).

A felhívása így szól: “Támogatásoddal folytatni tudom a Háttérhatalom leleplezését, miután kitiltottak és megvonták a kifizetéseimet YouTube-on, Twitchen, PayPalen és Venmón.”

Az AFP megkereste Hinkle-t, akinek hamis posztjait több millióan olvassák. A férfi nem árulta el, mennyi bevétele származik az X-ből. Ehelyett kritikával illette a hírügynökség ukrajnai és közel-keleti háborúról szóló tudósításait.

A CCDH durva becslése szerint Hinkle az előfizetői révén legalább 3000 dollárt (több mint egymillió forintot) kereshet havonta. Ezt az összeget a kizárólag előfizetőknek szánt posztjai elérési statisztikáiból számolták ki.

Tavaly augusztusban Hinkle az X-en arról írt, hogy 1693 dollárt (600 ezer forintot) keresett hirdetésekből. Emellett pedig arra panaszkodott, hogy a platform a nála kisebb elérésű felhasználóknak több kifizetést ad.

Az AFP korábban már többször is megcáfolta Sulaiman Ahmed, Nagy-Britanniában élő tartalomkészítő és Anastasia Maria Loupis, dán orvos félrevezető háborúvalkapcsolatos posztjait is. Mindkét influenszer haszonélvezője a kis kék pipa és az X előfizetői programja által nyújtotta előnyöknek.

Az AFP megkeresésére egyikőjük sem reagált.

A CCDH vezérigazgatója, Imran Ahmed az AFP-nek azt mondta, hogy Elon Musk “egy olyan teljesen feje tetejére állított platformot hozott létre, ahol a meghatározó források csak küzdelmek árán jutnak el az olvasókhoz a zajban. A hazugok és a gyűlöletkeltők eközben pedig piedesztálra vannak állítva, bevételhez juttatva saját magukat és a platformot is.”

Az X nem válaszolt az AFP megkeresésére.

A szakértők szerint a közösségi megjegyzések rendszere nem elég a dezinformáció ellen

Azok a legalább 500 követővel rendelkező felhasználók részesedhetnek a hirdetési bevételekből, akik havi 8 dollárért (7239 forintért) előfizetnek az X prémium szolgáltatására.

Tavaly Musk azt mondta, a Közösségi Megjegyzésekkel ellátott posztok révén viszont “nem lehet jogosulttá válni a hirdetési bevételekre.” Utóbbi az oldal azon funkciójára utal, ahol a felhasználók kontextust vagy cáfolatot fűzhetnek egy poszthoz.

"Az alap ötlet az, hogy a lehető legnagyobb/legpontosabb tényszerűségre ösztönözzük a felhasználóinkat, a szenzációhajhászással szemben" – írta Musk az X-en.

De Jack Brewster, a NewsGuard médiafigyelő munkatársa az AFP-nek azt mondta, hogy “a félretájékoztatást előremozdító, virálisan terjedő posztokat gyakran nem látják el Közösségi Megjegyzéssel.”

A NewsGuard októberben 250 X-posztot vizsgált meg. Ezek voltak a legnépszerűbb olyan bejegyzések, amik az Izrael–Hamász-háborúval kapcsolatos tíz legkiemelkedőbb, valótlan vagy megalapozatlan narratíva valamelyikét tartalmazták.

A kutatás szerint a 250 poszt csupán mintegy 32 százalékát látták el Közösségi Megjegyzéssel.

A következő hónapban a NewsGuard 86 olyan hirdetést talált, amik nagy cégekhez – köztük világmárkákhoz, kormányzati és non-profit szervezetek – tartoztak, és olyan virális bejegyzések mellett jelentek meg, amik "hamis vagy kirívóan félrevezető állításokat tettek a Hamász-Izrael háborúról".

Többek között az FBI egy reklámja Hinkle egy olyan posztja alatt jelent meg, amiben az influenszer hamisan azt állította egy videóról, hogy azon egy izraeli harci helikoptert látni, amint a saját polgárait lövi.

A NewsGuard szerint a videón ezzel szemben Gaza fölött elszálló izraeli katonai repülőgépek láthatók. Hozzátéve, hogy az 1,7 millió megtekintés fölött járó videónál a hirdetés megjelenésekor nem szerepelt Közösségi Megjegyzés.

A Közösségi Megjegyzések rendszerével jelenleg lehetetlen minden posztot ellenőrizni, mondta el az AFP-nek Jacob Shapiro, a Princeton Egyetem professzora, aki tanácsadóként vett részt a program elindításában, mielőtt Elon Musk megvásárolta a platformot.

"Azt elvárni, hogy önkéntes munkával le lehet leplezni a félrevezető tartalmakat, hogy így védekezzünk az ellen, hogy az emberek pénzre tudják váltani az adott anyagot, irreális elvárásokat tükröz azzal kapcsolatban, hogy mire is képes ez az eszköz."

Szerzői jog © AFP 2017–2024. Minden jog fenntartva.
Szerző
Daniel FUNKE / Anuj CHOPRA / AFP Egyesült Államok