Alig több mint három hónap múlva, június 9-én tartják a 2024-es EP- és önkormányzati választást Magyarországon. Mivel permanens kampányban élünk, a politikai tartalmú hirdetéseket szinte lehetetlen kikerülni a közösségi médiában, a választás napjához közeledve pedig várhatóan még inkább át fogják venni a hatalmat a politikai tartalmak a különböző közösségimédiás hírfolyamaink felett.
Kik hirdetnek és mennyiért? Milyen üzenetek terjesztéséért fizetnek?
Mától mindezt a heti rendszerességgel frissülő választási oldalunkon lehet követni.
Ezen az oldalon nyomon követjük, elemezzük és ellenőrizzük a 2024-es választási kampány során népszerűsített, fizetett tartalmakat, és feltárjuk, hogy ezeket kik finanszírozzák. Ezen túlmenően – elsőként Magyarországon – arra is kísérletet teszünk, hogy megmutassuk, mennyi pénzt keresnek az egyes közösségimédia-platformok a hamis és félrevezető információk reklámozásával.
A projekt három szervezet együttműködésében valósul meg: a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, valamint a Lakmusz újságírói dolgoznak együtt.
Mi várható az elkövetkező három hónapban?
A költéseket bemutató, interaktív táblázatok hetente (hétfőnként) frissülnek, itt lehet nyomon követni:
A Mérték Médiaelemző Műhely kvalitatív kutatást végez a Megafon hirdetéseiről, illetve a kampányban megjelenő narratívák hatását vizsgálja, ezekről a későbbiekben jelennek meg elemzések.
A Political Capital (PC) ezentúl kéthetente csütörtökönként tesz közzé elemzéseket a megjelenő reklámokról. A ma megjelent elemzés teljes szövege itt érhető el.
A 2024. februárban induló elemzéssorozat a Facebookon és a Google-ön futó politikai témájú hirdetések vizsgálatán alapul. Ennek során figyelemmel kísérjük a hirdetésekre fordított költéseket, a hirdetőket, valamint a hirdetett tartalmakban alkalmazott ellenségképző narratívákat. A hirdetésekre költött összegeket 2024 elejétől mutatjuk be heti bontásban, a narratívaelemzéshez pedig a február 4-17. közötti két hét aktív hirdetéseit vizsgáltuk. Az adatokat a június 9-ei európai parlamenti és önkormányzati választásokig hátralévő időszakban folyamatosan frissíteni fogjuk, az adatokból kirajzolódó folyamatokról pedig kéthetente készítünk elemzéseket.
Célunk, hogy a hirdetési költések monitorozásával és az ellenségképző narratívák elemzésével kézzelfoghatóvá tegyük, mitől is válik a politikai közbeszéd egyre megosztóbbá és a társadalom egyre törzsiesebbé 2024 Magyarországán.
A részletes módszertani leírások mellett az ellenségképző kifejezések listájával és látványos, interaktív infografikákkal segítjük az összetett elemzés befogadását.
A Lakmusz újságírói a kampányidőszak alatt hétről hétre tényellenőrző cikkeket írnak a pénzért reklámozott hamis és félrevezető állításokról. A projekt keretében készült cikkeink itt érhetők el, februárban ezekeket az állításokat ellenőriztük:
Címlapi kép forrása: Megafon Facebook