„Történelmi léptékű” tanárbéremelés: mit jelent valójában az átlag 32,2 százalék?

Elmagyarázzuk, miért történhetett, hogy a pedagógusok a januári bérpapírjakon nagyon más számokkal találkozhattak, mint amit a kormányzati sikerkommunikációból hallani lehetett.

Orbán Viktor december 21-én jelentette be, hogy 3 éves bérfejlesztési programot indítanak a pedagógusoknak, miután az Európai Bizottság engedélyezte Magyarországnak az ehhez felhasználni kívánt uniós felzárkóztatási pénzek lehívását. Ez az a béremelés, amelyet a kormány retorikája szerint “Brüsszel” és a baloldal miatt nem kaphattak meg korábban a tanárok. Arról, hogy valójában kin múlott a a pedagógusok béremelése, ebben a cikkben írtunk részletesen.

A tavaly év végi kormányinfón a miniszterelnök közölte, hogy 2024. január elsejétől átlagosan 32,2 százalékkal emelkedik a pedagógusok bére. December 29-én a Belügyminisztérium kiadott egy dokumentumot, január 18-án pedig megjelent az a kormányrendelet, amely már pontosabb számokat közölt arról, hogy mire számíthatnak a pedagógusok, amikor megkapják idén februárban a fizetésüket.

A közösségi médiában be is indult a kormánypárti sikerkommunikáció:

  • a Fidesz a Facebookon arról posztolt, hogy „a mostani a valaha volt legnagyobb fizetésemelés a magyar pedagógusok körében”,
  • Szentkirályi Alexandra a TikTok-on számolgatott,
  • a megafonos Deák Dániel 1,6-1,7 millió forintból hirdette azt a videóját, amelyben a „történelmi léptékű béremelés” mellett arról beszél, hogy ennek ellenére a baloldal további tüntetéseket szervez,
  • a hirado.hu Rétvári Bence államtitkárt idézi az óriási mértékű béremelésről, amely cikk aztán szintén fizetett hirdetésben jött velünk szembe a Facebookon,
  • Sopron fideszes polgármestere, és a Fidesz Fejér megyei országgyűlési képviselője is több fizetett hirdetésben foglalkozott a témával.

Forrás: Facebook Ad Library

Január végén azonban, amikor a tanárok kézhez kapták a bérpapírjukat, nagyon eltérő számokkal találkozhattak. Arról olvashattunk újságcikkekben, hogy vannak pedagógusok, akik érthetetlenül alacsony emelést kaptak, és vannak olyanok is, akik többet, mint amire számítottak. A nekünk nyilatkozó tanárok is különböző tapasztalatokról számoltak be.

Ebben a cikkben annak járunk utána, hogy

  • mi okozhatja az ellentmondást a kormányzati kommunikáció és a tanárok beszámolói között,
  • mit tudunk arról, kinek mennyi emelés jár,
  • nemzetközi viszonylatban hol állnak a magyar tanárbérek.

Mennyi az annyi?

A január 18-i Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint a közoktatásban dolgozó tanárok bruttó bére a béremelés után

  • Pedagógus I. fokozat esetén 538 000 Ft-tól 1 065 000 Ft-ig,
  • Pedagógus II. fokozat esetén 555 000 Ft-tól 1 135 000 Ft-ig,
  • Mesterpedagógus minősítés esetén 630 000 Ft-tól 1 365 000 Ft-ig,
  • Kutatótanár minősítés esetén pedig 750 000 Ft-tól 1 470 000 Ft-ig terjedhet.

Ez a szakszervezetek előzetes számításai szerint

  • a Pedagógus I. fokozatba tartozó tanároknak 31,2 százalékos,
  • a Pedagógus II. fokozatba tartozóknak 29,1 százalékos,
  • a Mesterpedagógus fokozatba tartozóknak 21,2 százalékos,
  • a Kutatótanár fokozatba tartozóknak 19 százalékos

emelést jelent a béremelés előtti bérek alsó határához képest.

Ezt a megemelt alsó határt januártól minden pedagógusnak el kell érnie, de ezen túl bizonyos szempontok szerint extra illetményemelés is jár. Mesterfokozat esetén 2 százalékos, egyes kiemelt tantárgyak (matematika, kémia, biológia, fizika, földrajz, természettudomány, digitális kultúra) tanítása esetén további 4 százalékos illetményemelést garantál a rendelet. Ha pedig a pedagógusnak három munkában töltött éven át nem emelkedne a fizetése, akkor három évente automatikusan 2,5 százalékos illetményemelést ír elő a szabályozás.

A rendelet indoklása is tartalmazza azt, amiről a kormány már korábban beszélt: az intézkedés a kormány által vállalt “átlagosan 32,2 százalékosra tervezett” béremelés megvalósítása érdekében történik, amellyel elérhetőnek látják, hogy a pedagógusok átlagbére 2024-ben elérje a diplomás átlagbér 71,8 százalékát. (Az előzetes kalkulációk szerint a diplomás átlagbér bruttó 936 513 forint lesz 2024-ben, a 71,8 százalék eléréséhez a pedagógus átlagbérnek legalább 672 416 forintra kell emelkednie - így kalkulált a Belügyminisztérium ebben a béremelést előkészítő dokumentumban.)

Rétvári Bence január végén elmondta, hogy erre az átlag 32,2 százalékos béremelésre 340 milliárd forintot fordít a kormány.

A Belügyminisztérium a december 29-i dokumentumában azt is megjegyzi, hogy

„Annak érdekében, hogy az átlagos 32,2 százalékos béremelés megvalósuljon, a fenti új alsó sávhatárok mellett további intézkedés is szükséges.”

Itt több lehetőséget is ad a minisztérium a munkáltató kezébe: az figyelembe veheti többek között a szakmai gyakorlati időt, az iskolai végzettséget, az idegennyelv-ismeretet, az önkéntesen vállalt többletfeladatokat, az elismeréseket, a tanított tárgyak számát vagy azt, hogy az adott munkakör mennyire betölthető. Ezek az extra emelések azonban csak lehetőségek a fenntartó kezében, nincsenek a rendeletben rögzítve, nem “járnak”.

A kormány számításai szerint a béremelés összesen 140 ezer közoktatásban dolgozó pedagógust érint, beleértve az óvodapedagógusokat is. De a január 23-i Magyar Közlönyből az is kiderült, hogy a más fenntartó alá tartozó, szakképzésben dolgozó oktatóknak is jár a béremelés. A határozat szerint januártól a szakképzésben minden oktató bruttó havi bérének el kell érnie az 581 600 forintot. Két nappal később a kormány kiadott egy közleményt, mely szerint a szakképzésben oktatók bére is "átlag" 32,2 százalékkal emelkedik idén januártól.

Azt tehát nem állította a kormány, hogy minden pedagógus 32,2 százalékos emelésben részesül, a rendelet indoklásában is átlagos béremelésről beszéltek.

Bérszínvonal vagy bértömeg?

A 32,2 százalékos átlagos béremelés azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a béremeléssel érintett pedagógusok fizetése átlagosan 32,2 százalékkal emelkedne. Nem egyéni bérszínvonal-emelésről van ugyanis szó, hanem 32,2 százalékos bértömegemelésről - erről Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke beszélt a 24.hu-nak adott interjújában.

A bértömeg a bruttó béreket és a munkáltatói járulékot (13 százalék szociális hozzájárulási adó) is tartalmazza. Ezt fogalmazza meg a rendelet úgy, hogy „az intézmény fenntartója a fenntartásában lévő intézmények között az egyes intézményekben foglalkoztatott pedagógusok után kifizetett személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulék, továbbá szociális hozzájárulási adó arányában adja át a fenntartott intézményeinek.”

Gosztonyi elmondta, hogy ebből a 32,2 százalékos bértömegemelésből nemcsak a bérek fokozatonkénti legalacsonyabb szintre emelését kell kigazdálkodni, hanem a mesterfokozatokért járó plusz 2 százalékot; a hiányszakmában dolgozók plusz 4 százalékát; a 20 százalékos esélyegyenlőségi illetményt, amely olyan helyen tanítóknak jár, ahol a 10 százalékot meghaladja a hátrányos, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya; valamint a minimálisnál többet keresők béremelését. Gosztonyi szerint, ha ezek után még marad a pénzből, azt tudja a munkáltató szétosztani a kötelezőn felüli béremelésekre.

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja szerint viszont, ha mindezt beleszámoljuk, a kormány részéről félrevezető 32,2 százalékos béremelésről beszélni. A Lakmusznak elmondta, a PDSZ-nél akkor tekintik megvalósultnak a 32,2 százalékos béremelést,

“ha átlagban kijön ez a szám. Ez az emelkedés egyelőre csak a gyakornokoknál látszik, de még véglegesítenünk kell a számainkat, és azt is meg kell várnunk, hogy a kormányhoz megérkezzenek az országos adatok"

Ez körülbelül február közepére várható, tette hozzá.

Óriási különbségek

Arról, hogy a kormány tervezeteiben, majd a Magyar Közlönyben megjelent részletszabályokban lefektetett keretekhez képest a béremelések hogyan valósultak meg a gyakorlatban, kik és milyen szempontokat vettek figyelembe a béremelésről való döntésnél, igen keveset tudunk.

A pedagógusok január végén kapták kézhez a béremelésükről szóló papírokat, és rögtön kiütközött, hogy változó mértékben emelték a bérüket. A hvg.hu arról írt, hogy volt, aki csupán 3 százalékot, volt, aki 42 százalékot kapott. A Népszavának egy állami iskola igazgatója azt nyilatkozta, hogy még ők, igazgatók sem kaptak előzetes tájékoztatást arról, hogy alakul a pedagógusok bére, azt a tankerületekben dolgozták ki, holott a törvény szerint az igazgatókat is be kellett volna vonni a tervezés folyamatába.

Ezt megerősítette a Lakmusznak is az a két pedagógus, akikkel a béremelés kapcsán beszéltünk: mindketten elmondták, hogy az igazgatók csupán postások voltak, nem volt semmiféle előzetes tudásuk arról, mennyi lesz a kollégák bére januártól. Egyikük szakképzésben tanít Budapesten, 34 év munkaviszonnyal a háta mögött 34 százalékos emelést kapott. Azt mondja, a pályakezdők bérét még többel emelték (mivel a szakképzésben egy pedagógusnak sem lehet kevesebb a bére, mint 581 680 forint), és az emelésben szerepet játszott az oktatók minősítése. De azt, hogy a fenntartónál pontosan hogyan zajlott a pénzek szétosztása, sem ők, sem az iskola igazgatója nem tudja.

Másikuk középiskolai tanár Kelet-Magyarországon, szintén 34 éve tanít, ő 21,2 százalékos emelést kapott, és a mesterfokozatért járó plusz 2 százalékot, így a kategóriájának járó minimumösszeget kapja.

Ez a PDSZ szerint általános élménye a pedagógusoknak. A PDSZ január végén kezdte el felmérni, hogy hányan kaptak a fokozatukhoz tartozó minimumot, hányan kevesebbet és hányan többet. Nagy Erzsébet elmondta, hogy a 140 ezer érintett közül eddig nagyjából 2 ezer pedagógus töltötte ki a kérdőívüket, ebből 63 százalék mondta azt, hogy az emeléssel a fokozatának járó minimumot kapta.

Konfliktusforrások a rendszerben

A PDSZ szerint egyébként a béremelést követően a kezdő pedagógusok és a már több éve a pályán lévők között könnyen alakulhat ki bérfeszültség, hiszen például a gyakornokok és a Pedagógus I. fokozat között jelenleg mindössze 10 ezer forint a különbség. Emellett más konfliktusforrások is kódolva vannak a rendszerben:

  • a PDSZ-hez érkezett visszajelzések alapján eddig az látszik, az óvodapedagógusok csupán a fokozatukhoz kapcsolódó minimumot kapták,
  • a nevelés-oktatást közvetlenül segítők és technikai dolgozóknak (például könyvtárosok, rendszergazdák) nem jár a béremelés, holott sokan közülük felsőfokú végzettséggel rendelkeznek,
  • a kormány által megállapított keresett szakok plusz 4 százalékot jelentenek, de hiány nemcsak matematika szakos tanárból, hanem például idegennyelvi szakosokból is van, mondja a szakszervezet. Ráadásul azok a tanítók, akik például fizikából vagy kémiából szereztek többletkrediteket és taníthatják ezeket a tárgyakat, nem kapják meg a plusz 4 százalékot, csak a szaktanárok.

Azokat a nyugdíj előtt állókat, akik már felmentési idejüket töltik, nem sorolták át automatikusan az új pedagógustörvény (státusztörvény) szerinti jogviszonyba, így a béremelés sem vonatkozott rájuk. Ezt a szakszervezetek az egyeztetések során szóvá is tették. Végül február 6-án a Belügyminisztérium közölte: orvosolják a problémát, amit a PDSZ a szakszervezeti egyeztetések fontos eredményének tart. A miniszter előírta a munkáltatóknak, hogy a szóban forgó 389 pedagógusnak is biztosítsák a fokozatuknak megfelelő új minimumösszeget, de legalább 10 százalékos emelést.

Nemzetközi viszonylatban

Addig, amíg nem látunk pontos számokat és adatokat arról, hogy a pedagógusok mekkora emelést kaptak, nem tudjuk egyértelműen megmondani, hogy megtörtént-e az átlag 32,2 százalékos emelés, és a pedagógus átlagbér eléri-e a diplomás átlagbér 71,8 százalékát.

Az viszont látszik az elmúlt évek uniós adataiból, hogy EU-s szinten nagyon le vagyunk maradva a tanárbéreket illetően. A legrosszabb a kezdő tanárok helyzete. Az Euronews tavaly nyári összeállításából kiderül, hogy 2020/2021-ben az uniós tagállamok közül Bulgáriában volt a legalacsonyabb a kezdő tanárok éves bruttó átlagbére. De az Európai Bizottság által alapított, az EU-tagállamok oktatási rendszereit összehasonlító Eurydice hálózat adataiból dolgozó összeállítás szerint Bulgária után Lengyelország és Románia következik,

Magyarország pedig az unióban a negyedik legrosszabb helyen áll ebből a szempontból.

Forrás: Euronews/Eurydice

Az OECD friss, 2022-es adatokkal dolgozó felmérésében a középiskolai tanárok és iskolaigazgatók átlagbérét hasonlították össze a diplomás munkavállalók keresetével. (Az adatok a 25-64 éves korosztályra, és a teljes munkaidőben dolgozókra vonatkoznak.) Az összehasonlításból látszik, hogy Magyarország a maga 62 százalékával sereghajtó: az összehasonlításban szereplő országok közül mi teljesítünk a legrosszabbul, a régió más országai is mind megelőznek minket.

Forrás: OECD

Ha megnézzük, hol állnánk akkor, ha a pedagógusbérek elérnék a diplomás átlagbér 71,8 százalékát, akkor sem ugranánk nagyot előre, mindössze egy helyet, megelőzve az Egyesült Államokat. Feltéve, hogy ott nem emelkednek időközben a bérek.

Címlapi kép: A státusztörvény parlamenti vitanapjára szervezett tüntetést a Kossuth téren a Tanítanék Mozgalom és az Egységes Diákfront. Fotó: Németh Dániel/444

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer euróstámogatást nyerta European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF)nyílt pályázatán.Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.
Fülöp Zsófia
A Szegedi Tudományegyetemen filozófiát, az ELTE-n kommunikációt és esztétikát tanult. Újságírással egyetemi tanulmányai alatt kezdett foglalkozni, majd 2013 és 2022 között a Magyar Narancs újságírójaként dolgozott, ahol főként egészségügyről, szociális ügyekről és marginalizált csoportokról írt. 2018 októbere és 2019 májusa között Brüsszelben volt gyakornok, az Európai Parlament webkommunikációs osztályán cikkeket írt és közösségi médiával foglalkozott, majd visszatért az újságíráshoz. 2022 őszétől az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Institute ösztöndíjasaként a magyarországi romák médiareprezentációját és a kisebbségi média lehetőségeit kutatta. A Lakmusz csapatához 2023 májusában csatlakozott.