Mennyivel „erősebb” a gyermekvédelmi rendszer ma, mint 2010-ben?

Hiányosságokra és túlterheltségre utaló számokat is találtunk a statisztikák között, amelyek megmutatják, hogyan alakult a magyar gyermekvédelmi rendszer állapota a Fidesz-kormányok alatt, míg a gyerekek érdekeinek előtérbe helyezésével büszkélkedtek.

„Magyarországon a gyermekek érdeke az első, így a Kormány számára kiemelten fontos feladat a gyermekvédelem, nagy hangsúlyt fektet a gyermekvédelmi rendszer megfelelő működtetésére” – mondta el Rétvári Bence február végén a Parlamentben. Néhány nappal később Orbán Viktor, szintén a Parlamentben arról beszélt, hogy:

„A gyermekvédelmi rendszer ma sokkal erősebb, mint amilyen 2010-ben volt.”

Mióta a 444 megírta, hogy Novák Katalin köztársasági elnök 2023 áprilisában kegyelmet adott a bicskei gyermekotthon pedofil exigazgatóját fedező bűntársnak, K. Endrének, emiatt pedig később aztán Novák le is mondott, a gyermekvédelem a közérdeklődés és a közbeszéd középpontjába került. A fideszes politikusok azóta is arról beszélnek, hogy a baloldallal (vagyis „Gyurcsányékkal”) szemben a Fidesz mennyi mindent tett a gyermekvédelem megerősítéséért, és a gyermekbántalmazás visszaszorításáért. Rétvári Bence parlamenti felszólalásában például a 2018 februárjában bevezetett kríziskezelő szolgáltatást, vagy a Gyermekvédő Hívószám 2017. januári bevezetését említette.

A Megafon pedig nagyjából 5 millió forintért hirdette videóit, amelyek arról szóltak, hogy az ellenzék nem szavazta meg a gyermekvédelminek nevezett törvényt. Ebből félrevezetően azt a következtetést vonták le, hogy a baloldali politikusok a pedofília elleni szigorúbb fellépést is elutasítják.

A gyermekvédelemmel foglalkozó szakemberek és civil szervezetek, mint amilyen a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány is, azonban évek óta arról beszélnek, hogy a rendszeren bőven lenne mit javítani. Az általuk beazonosított problémák visszaköszönnek a gyermekvédelmi rendszerről elérhető statisztikákban is.

Ebben a cikkünkben olyan adatokat és statisztikákat mutatunk, amelyekkel jól leírható a gyermekvédelmi rendszer jelenlegi állapota és változásai. Ehhez tanulmányokat, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2016 óta minden évben megjelenő Gyermekjogi jelentéseit, illetve a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az Eurostat vonatkozó számsorait böngésztük át, különös tekintettel az elmúlt 10 évre. Az adatok értelmezésében Balogh Karolina, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa, és Rácz Andrea, az ELTE Társadalomtudományi Karának docense volt a segítségünkre.

Fontos megjegyezni, hogy az adatgyűjtéssel még a gyermekvédelemmel foglalkozó kutatóknak sincs könnyű dolga. Bár a KSH sok adatot gyűjt a rendszer működéséről, a benne élőkről és dolgozókról, ezek között a számsorok között sokszor nehéz összefüggést találni, esetleg hiányosak. A KSH az adatok (például az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program [OSAP] keretén belül gyűjtött adatok) jelentős részét a honlapján nem is publikálja, csupán adatigénylésre adja ki. Így a cikkben elsődleges források helyett gyakran kényszerültünk a kikért adatokat nyilvánosságra hozó kutatásokra hivatkozni.

Mi az, hogy gyermekvédelem?

A gyermekvédelmi rendszer felépítését a legjobban az 1997-es, a „gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról” szóló törvény írja le. A jogszabály szerint a gyermekek védelme

  • a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítését,
  • veszélyeztetettségének megelőzését és megszüntetését,
  • és ha ez nem sikerül, a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyerek helyettesítő védelmének biztosítását jelenti.

A gyakorlatban a rendszer a következőképpen működik:

1. A gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai (például a védőnő, a házi gyermekorvos, vagy az óvodai, iskolai pedagógusok) jeleznek az állam által működtetett család- és gyermekjóléti szolgálatnak, ha úgy látják, a gyerek „testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődése” valamilyen okból veszélybe kerülhetett (például mert elhanyagolás, bántalmazás jelei láthatók rajta).

2. Ekkor a család- és gyermekjóléti szolgálat munkatársa, egy családsegítő felkeresi a családot, és ha a veszélyeztetettség beigazolódik, huzamosabb ideig fennáll, és azt a család nem tudja, vagy nem akarja megszüntetni, a családsegítő javasolhatja a gyerek védelembe vételét. Ez már hatósági intézkedés, amely a KSH adatai szerint történhet:

  • környezeti okból,
  • a szülőnek felróható magatartási okból,
  • a gyereknek felróható magatartási okból (ide tartozik a bűncselekmény elkövetése, 2010-től a szabálysértés elkövetése, 2013-tól pedig az 50 tanórát meghaladó igazolatlan hiányzás is),
  • a gyereket ért bántalmazás miatt.

Ekkor a gyerek még a családban marad, de a gyámhatóság előír nekik feladatokat, a gyermekvédelmi szakemberek felügyelik azok teljesülését, az állam pedig elvben „pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal” segíti a családot a krízis megoldásában.

Eddig nevezzük a rendszert gyermekvédelmi alapellátásnak.

3. A családból akkor emelhetik ki a gyereket, ha a szülők egyáltalán nem együttműködőek, vagy a segítség ellenére sem tudják megoldani a fennálló súlyosabb problémákat. Ez azonban nem végleges döntés, a cél az, hogy a gyerek előbb-utóbb visszakerüljön a családba. Ha ideiglenesen emelik ki a családból, akkor kerülhet rokonhoz, nevelőszülőkhöz vagy gyermekotthonba, de a törvényes képviselői továbbra is a szülei maradnak. Ha azonban nevelésbe vétel történik, akkor a nevelőszülőknél vagy a gyermekotthonban nevelkedő gyerek törvényes képviselője a szülő helyett egy kijelölt gyám lesz.

A rendszernek ezt a részét nevezzük gyermekvédelmi szakellátásnak.

Pénzben is meglátszik, hogy annyira fontos?

Mielőtt jobban belemerülünk a rendszer állapotát leíró adatokba, nézzük, mit lehet tudni arról, mennyit költ a kormány gyermekvédelemre.

Röviden: nagyon nehéz megmondani, az elérhető adatok ugyanis nem kifejezetten a gyermekvédelmi alap- és szakellátásra fordított kiadásokat mutatják.

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szerint Magyarországon még sosem készült gyermekjogi és gyermekjóléti szempontú költségvetési tervezés, vagyis „gyerekköltségvetés”. Ezért a gyermekvédelemmel foglalkozó szakemberek saját számításokat végeznek, méghozzá a költségvetési törvény alapján.

A Hintalovon 2022-es jelentésében először közölt összesített adatokat, számításaik szerint

2022-re 2593,96 milliárd forintnyi gyerekeket érintő kiadás szerepelt a majdnem 26 ezer milliárdos költségvetésben.

Forrás: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány

Ennek a pénznek azonban a legnagyobb részét a közneveléssel (és KLIK-kel) kapcsolatos kiadásokat is magában foglaló kulturális és sporttámogatás teszi ki. Ezután jönnek a szociális és egészségügyi kiadások, amelyek magukban foglalják a gyermekvédelmi rendszerrel összefüggő kiadási sorokat is, áll a jelentésben.

Az Eurostat tesz még közzé adatok arról, hogy az adott országok a GDP-jük hány százalékát költik a családdal és gyerekekkel kapcsolatos kiadásokra. A legfrissebb, 2020-ra vonatkozó adatokból az látszik, hogy

Magyarország a GDP 2 százalékát költötte erre a területre, és ezzel az uniós tagállamok között a középmezőnyben, de a 2,5 százalékos uniós átlag alatt van.

A szűkebb régió országai közül Lengyelország és Horvátország előzi meg.

Forrás: Eurostat

Ha pedig az elmúlt évek adatait hasonlítjuk össze az uniós átlaggal, akkor azt kapjuk, hogy 2011-től 2019-ig tartó csökkenés után kezdett el a GDP-arányos ráfordítás emelkedni. Az uniós átlag viszont szintén emelkedésnek indult, ezért továbbra sem sikerül azt meghaladni.

Forrás: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány

A KSH adataiból egészen a kétezres évek elejéig vissza lehet követni a szociális védelem társadalmi juttatásai közül a családdal és gyerekekkel kapcsolatos kiadásokat, amelyek - legalábbis GDP-arányosan - 2009 óta folyamatosan csökkennek. 2009-ben a kormány a GDP 2,9 százalékát költötte erre a területre, 2021-ben ez a szám már csak 1,8 százalék volt.

A gyermekvédelmi rendszer állapotáról már sokkal pontosabb képet nyújtanak a statisztikák. A következőkben öt jellemző trendet mutatunk be erről a területről.

1. Egyre több védelembe vett gyerek

A veszélyeztetett és védelembe vett gyerekek számára vonatkozó adatoknál rögtön látszik is az az adathozzáférési probléma, amiről cikkünk elején írtunk. A veszélyeztetett kiskorúakra vonatkozó adatokat ugyanis a KSH csak 2015-ig közölte, 2016. január 1-től a gyermekvédelmi rendszerben történt átalakítások miatt ugyan továbbra is gyűjti azokat, de már nem publikálja a honlapján. Kérésre viszont továbbra is kiadja, így az adatokat kikérő Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány éves jelentései alapján tudjuk közölni őket.

A Hintalovon legfrissebb, 2023-ban megjelent, de a 2022-es évre vonatkozó jelentése szerint:

2021. december 31-én 110 750 gyereket tartottak nyilván veszélyeztetettként.

A legtöbben közülük Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, Budapesten illetve Pest megyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében éltek.

Forrás: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány

Ugyanebben az évben (a KSH adatai a december 31-i állapotot tükrözik) 27229 gyereket vettek védelembe, ebből a szülő magatartása miatt közel 12 ezer, a gyerek magatartása miatt majdnem 10 ezer esetben. Ugyanez a szám a gyerek bántalmazása miatt 389 volt.

Az elmúlt 10 év adataiból látható, hogy a védelembe vett gyerekek száma 2013 és 2018 között folyamatosan emelkedett, azóta évi 27-28 ezer körül ingadozik.

2. Szinte folyamatosan növekszik a szakellátásban nevelkedők száma

Arra vonatkozó statisztikai adat nincs, hogy a védelembe vétel hány esetben szűnik meg azért, mert az intézkedés nem éri el a célját, és a gyereket szakellátásba kell helyezni. Abból viszont le lehet szűrni a tendenciákat, ha megnézzük, hogy egy adott évben hány gyerek kerül be a gyermekvédelmi szakellátásba. A KSH adataiból az látszik, hogy az elmúlt években ez a szám a védelembe vett gyerekek 27-28 ezres számához képest 6 ezer körül mozgott.

Kirívó a 2015-ös év, amikor több mint 10 ezer gyerek került be a szakellátásba, miközben a 2014. és 2015. december 31-i adatok szerint a védelembe vett gyerekek száma 23 ezer körül mozgott.

Ráadásul 2019 óta a legtöbb újonnan bekerülő gyerek 0-2 éves korú.

Ezekben az esetekben általánosságban elmondható, hogy a gyermekvédelmi alapellátásnak nem sikerült az, ami a rendszer alapvető célja lenne: vagyis a krízis megoldásával a családjukban tartani a gyerekeket.

2010 óta szinte folyamatosan növekszik a szakellátásban nevelkedő összes gyerek száma, egyedül 2019-ben és 2020-ban volt némi csökkenés megfigyelhető.

Ugyanez a tendencia a kiskorúak esetén: 2022-ben 21 175 18 éven aluli élt a szakellátás rendszerében, a KSH 2023-as, előzetes adatai alapján pedig a növekedés tovább folytatódik, a tavalyi évben már 21 428 kiskorút tartottak számon a szakellátásban.

Legutoljára az 1990-es évek közepén, egészen pontosan 1996-ban volt ilyen magas a szakellátásban nevelkedő kiskorúak száma - hívta fel a figyelmet Balogh Karolina. Akkoriban azonban sokkal több gyerek is született egy évben Magyarországon, tehát a csökkenő gyerekszám mellett egyre többen kerülnek a szakellátásba. Ahogy az a KSH adataiból is látszik:

  • 1996-ban 21 711 kiskorú volt a gyermekvédelmi szakellátásban, az ezer azonos korúra jutó arányszámuk 9,5 volt (abban az évben 105 272 gyerek született),
  • 2022-ben pedig 21 175 kiskorú volt a rendszerben, az ezer azonos korúra jutó arányszámuk pedig 12,4 volt (88 491 gyerek született).
Az utógondozottak (azok a gyermekotthonban vagy nevelőszülőnél nevelkedők, akik betöltik a 18. évüket és kérelmezik, hogy továbbra is maradjanak a gyermekvédelmi ellátásban) számának alakulása más tendenciát mutat: a számuk 2013-2014 környékén kezdett csökkenni, 2021 óta azonban újra növekszik. Az utógondozás, ha megfelelően végzik, fontos eszköz lehet a gyámság alól kikerülő fiatalok elkallódásának megelőzésében is.

3. Nincs elég nevelőszülő

A második Orbán-kormány idején a gyermekvédelmi törvény 2013-as módosításával (161/M. paragrafus) az állam vállalta, hogy 2016. december 31-ig minden családjából kiemelt 12 éven aluli gyereket nevelőszülőnél helyez el, „kivéve, ha a gyermek tartósan beteg, súlyosan fogyatékos, a testvéreket nem lehet együttesen a befogadó szülőnél elhelyezni vagy más okból szükséges az intézményes elhelyezés biztosítása”.

Ennek a vállalásnak a kormány 2021 végéig sem tudott eleget tenni: „2022-ben több mint 1500 12 évesnél fiatalabb gyermek élt gyermek- vagy lakásotthonban, még a 3 éves kor alatti, szakellátásban élő gyermekek közül is 332-en gyermekotthonban éltek, közülük 151 0-12 hónapos csecsemő volt” – írja a Hintalovon 2022-es gyermekjogi jelentése (a KSH egyik, megint csak igényléssel hozzáférhető OSAP adatgyűjtésére hivatkozva).

A gyermekotthonokban élők száma pedig, ami 2016 óta lassan, de biztosan csökkent, 2022-ben újra emelkedésnek indult.

Ez az emelkedés az adatok alapján leginkább a szakellátásban lévők számának növekedésével magyarázható, a nevelőszülőknél nevelkedő gyerekek száma ugyanis 2010 óta folyamatosan nőtt (egészen 2022-ig, amikor is kissé csökkent, azt azonban nem tudni, hogy ez a tendencia folytatódik-e majd, mert 2023-as adatok még nem állnak rendelkezésre).

A nevelőszülőnél való elhelyezés valószínűsége egyébként „az életkor előrehaladtával csökken” - jegyzi meg a gyermekvédelmi rendszerrel foglalkozó könyvében Rácz Andrea, aki a 2017-es adatokat vizsgálva azt találta, hogy a 3 év alattiak 83 százaléka került nevelőszülőkhöz, a 14-17 éves gyerekeknek viszont csak 42 százaléka él ebben az elhelyezési formában.

A nevelőszülők száma nem igazán tud lépést tartani a szakellátásba kerülő gyerekek növekvő számával.

2010 óta mindössze nagyjából 500 fővel emelkedett, az elmúlt években hol nőtt egy kicsit, hol csökkent. 2022-ben 5 909 nevelőszülő dolgozott a gyermekvédelemben, ilyen sokan még sosem voltak a rendszerben. Ez azonban még mindig nem elég, az SOS Gyermekfalvak tavaly októberi közleménye szerint 2 ezer nevelőszülő hiányzik a rendszerből ahhoz, hogy legalább minden 12 éven aluli gyerek családban nőhessen fel.

A legtöbb nevelőszülő a KSH adatai alapján 2022-ben két vagy három szakellátásban résztvevő gyereket nevelt egyszerre, a Hintalovon legfrissebb jelentéséből pedig egyéb jellemzőket is megtudhatunk róluk: átlagos életkoruk 2022-ben 52 év volt, és több mint a harmaduk az 51-60 éves korosztályba tartozott. A területi megoszlás nem egyenletes: a nevelőszülők csupán 2,7 százaléka él Budapesten, több mint fele pedig falun vagy községben. Balogh Karolina ehhez hozzátette: Kelet-Magyarországon sokkal több nevelőszülő van, mint a nyugati országrészekben.

A rendszeren belül különösen nagy hiány van speciális nevelőszülőből.

Vagyis olyan nevelőszülőkből, akik alkalmasak lennének gondoskodni „súlyos pszichés vagy súlyos disszociális tüneteket mutató, vagy pszichoaktív szert használó” gyerekekről. Belőlük 2022-ben mindössze 11 volt (ráadásul 15 fölé az elmúlt kilenc évben mindössze egyszer, 2021-ben ment a számuk, akkor 41 fő volt).

4. Nyeregben az egyházak

A nevelőszülői hálózatoknál (és kisebb mértékben a gyermekotthonoknál is) egyértelműen megfigyelhető az egyház térnyerése. A Hintalovon 2021-es jelentéséből kiderül, hogy 2010-től meredeken emelkedett az egyházi fenntartású nevelőszülői hálózatoknál elhelyezett gyerekek száma: míg 2010-ben a nevelőszülőknél elhelyezett gyerekek 7 százaléka került egyházi fenntartásban lévő hálózathoz, addig 2019-ben ez a szám már nagyjából 50 százalék volt. A grafikonon 2019 után még nagyobb emelkedés látszik.

Forrás: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány

Az egyházi térnyerés a gyermekotthonoknál is meglátszik: 2006-ban az 1 százalékot sem érte el az egyházi fenntartású intézmények aránya, addig tíz évvel ezelőtt már megközelítette a 20 százalékot, tavaly pedig elérte a 60 százalékot, írja a Hintalovon. A Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató a legnagyobb játékos a pályán: 2021 januárja óta 13 megyében van jelen, és több mint 7 ezer, családjából kiemelt gyerek és fiatal felnőtt számára nyújt ellátást.

Az egyház gyermekvédelmi szerepvállalása nem kizárólag Magyarországon jellemző. A szakemberek véleménye megoszlik azzal kapcsolatban, hogy az egyház térnyerése jót tesz-e a gyermekvédelemnek, vagy sem. Ahogy a 444.hu írta 2021-es hosszú cikkében, mivel az egyház többletfinanszírozást kap az államtól, így az is lehet, hogy több pénzt fordítanak a gyermekekre; a hvg.hu-nak nyilatkozó Szilvási Léna, az SOS Gyermekfalvak minőségirányítási igazgatója viszont arról beszélt, hogy nem optimális, ha kevés nagy fenntartó alá kerülnek az intézmények és a nevelőszülői hálózatok, a minőségre ugyanis jobb hatással lenne a versenyhelyzet. Az Abcug korábbi, az egyház gyermekvédelmi térnyeréséről írt cikke alapján ráadásul egyáltalán nem egyértelmű, hogy az egyházi fenntartású intézményekben és nevelőszülői hálózatokban maximálisan tiszteletben tartják-e a gyerekek lelkiismereti és vallásszabadságát, és nem várják-e el tőlük, hogy imádkozzanak vagy templomba járjanak.

5. Szakemberhiány és magas fluktuáció

A gyermekvédelemben dolgozó szakemberek számáról is igen keveset tudunk, a Hintalovon 2021-es jelentésében is csupán 2020-as adatok szerepeltek, mert frissebb nem állt a rendelkezésükre. A KSH adatgyűjtése alapján

a gyermekotthonokban és lakásotthonokban engedélyezett 3 649 álláshely több mint 10 százaléka (394) volt betöltetlen.

A helyzet „ennél is aggasztóbb” a speciális ellátást nyújtó intézmények esetében (ahol például a súlyos pszichés vagy súlyos disszociális tüneteket mutató, pszichoaktív szert használó gyerekeknek nyújtanak gondoskodást). Itt 644 álláshely közül 164, vagyis minden negyedik státusz maradt betöltetlenül 2020-ban - írják a jelentésben.

Az adatok hiánya miatt hosszabb időtávon itt nem tudtunk összehasonlítást végezni. A Hintalovon egy évvel korábbi, 2020-as jelentésében találunk még számokat a gyermekotthonokban és a lakásotthonokban betöltetlenül maradt álláshelyek alakulásáról. Ott azt írják: 2019-ben „a fenntartó által engedélyezett 3677 állásból 501 maradt betöltetlenül, ami jelentős növekedés 2018-hoz képest (356 üres álláshely).” Majd megjegyzik, hogy

„egyre nagyobb teher nehezedik az intézmények dolgozóira, ami fokozhatja a területen egyébként is jellemző magas fluktuációt. Mindez negatívan befolyásolja a családjukból kiemelt gyermekek ellátását és védelmét.”

Címlapi kép: Afgán fiatal a fóti Károlyi István Gyermekközpont kísérő nélküli kiskorúak gyermekotthonában 2015. szeptember 11-én. Forrás: Bodnár Boglárka/MTI

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

Fülöp Zsófia
A Szegedi Tudományegyetemen filozófiát, az ELTE-n kommunikációt és esztétikát tanult. Újságírással egyetemi tanulmányai alatt kezdett foglalkozni, majd 2013 és 2022 között a Magyar Narancs újságírójaként dolgozott, ahol főként egészségügyről, szociális ügyekről és marginalizált csoportokról írt. 2018 októbere és 2019 májusa között Brüsszelben volt gyakornok, az Európai Parlament webkommunikációs osztályán cikkeket írt és közösségi médiával foglalkozott, majd visszatért az újságíráshoz. 2022 őszétől az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Institute ösztöndíjasaként a magyarországi romák médiareprezentációját és a kisebbségi média lehetőségeit kutatta. A Lakmusz csapatához 2023 májusában csatlakozott.