Miért nem állítható a másnaposság elleni italról, hogy jó másnaposság ellen?

A GVH a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalta a Regenera üdítőital gyártóját. Az ital dobozáról időközben lekerült az „anti hangover” felirat, és a szlogen is megváltozott: „Gondolj a másnapra!” helyett immár „Gondolj a holnapra!”.

„A REGENERA segítségével egyszerre lehetsz a party ördöge és reggel az egyetemi előadók ásza. Lefekvés előtt egy REGENERA és fitten ébredsz, fájdalmak nélkül.”

„Te is észrevetted magadon, hogy egy bizonyos kor után már egyre nehezebben viseled a másnaposságot? Akkor a REGENERA neked is segítségedre lehet.”

Többek között ezekkel az állításokkal népszerűsítették a regenera.hu és a regenerahungary.hu honlapokon a Regenera revitalizáló és másnaposság elleni italt (revital & anti hangover drink) 2021 áprilisában.

A márka Facebook-oldala ma már teljesen más üzeneteket közvetít. Egy szeptember 19-i poszt például sport utáni revitalizációhoz ajánlja a terméket, aminek a dobozáról is eltűnt az „anti hangover” felirat.

A Facebook-oldal tanúsága szerint az üdítőital szlogenje jelenleg a „Gondolj a holnapra!”, míg korábban a Regenera TV2-n futó televíziós hirdetésében az a szöveg hangzott el, hogy „Csodák márpedig vannak! Regenera. Gondolj a másnapra!”

A kommunikáció áthangolása minden bizonnyal annak köszönhető, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) februárban vizsgálatot indított a Regenera gyártója és forgalmazója ellen, szeptember 15-én pedig elmarasztalta a két érintett céget, az SSHS Group Kft.-t és Regenera Hungary Kft.-t.

A cégek „alaptalanul állították a termék másnaposság elleni hatását, ezzel megtévesztették a fogyasztókat” – írta a GVH a döntést ismertető közleményében.

Ebben a cikkben a versenyhivatal határozata alapján azt vizsgáljuk meg, miért volt szabályellenes azt állítani, hogy a Regenera használ a másnaposság ellen.

Nem volt fent a listán

A GVH leírása szerint az SSHS Group 2020 szeptembere óta gyártja és forgalmazza a „Regenera revital & anti hangover drink” elnevezésű italt, a Regenera Hungary pedig 2021. július 10-től 2022. június 1-ig forgalmazta a terméket.

A két cég közül csak az SSHS Group bonyolított le jelentősebb forgalmat. 2021-ben 96 millió, 2022-ben 111 millió forint nettó árbevétele volt, bár az nem derül ki a GVH döntésének nyilvános részéből, hogy ebből mennyi származott konkrétan a Regenera értékesítéséből.

A fent említett, az üdítőital honlapján szereplő és a TV2-s reklámban elhangzó állítások mellett a GVH számos egyéb „egészségre vonatkozó állítást” kifogásolt a termék marketingkommunikációjában.

Ilyen egészségre vonatkozó állítás önmagában a termék dobozán szereplő „anti hangover” felirat, de a gyártó például azt is állította a Regeneráról, hogy „összetevői segíthetik a szervezetbe bekerülő alkohol lebontását”.

A termék kifogásolt csomagolása Forrás: GVH

Azt, hogy az élelmiszerekkel kapcsolatban milyen egészségre vonatkozó állítások tehetők, egy 2006-os uniós rendelet szabályozza.

Kizárólag olyan egészségre vonatkozó állítás megengedett, ami

Ha egy élelmiszeripari vállalkozó a fenti listákon nem szereplő egészségügyi állítással kívánja reklámozni a termékét (vagy annak valamelyik összetevőjét), akkor engedélyezés iránti kérelmet kell benyújtania, és az EFSA tudományos szakvéleménye alapján a Bizottság felveheti a jegyzékre az új állítást.

A Regenerának másnaposság elleni hatást tulajdonító állításokkal az egyik probléma az volt a GVH szerint, hogy nem részletezték, a termék melyik összetevőjének lenne ilyen hatása. A másik pedig az, hogy egyik összetevővel kapcsolatban sem szerepel másnaposság elleni vagy az alkohol lebontását segítő hatás az uniós listákon.

A Regenera több összetevőjének vannak a bizottsági listán is szereplő, igazolt egészségügyi hatásai (például a B2, a B3, a B5, a B6, a B12 és a C vitaminról is jogszerűen lehet állítani, hogy hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez), de kifejezetten a másnapossággal kapcsolatban nem található a listán engedélyezett állítás.

Bár az SSHS Group a GVH előtt hivatkozott bizonyos (a határozatban pontosan meg nem nevezett) tudományos cikkekre, a GVH szerint ezek nem voltak alkalmasak az egészségügyi állítások alátámasztására.

Ráadásul az uniós eljárásrend világosan előírja, hogy új egészségügyi állítások igazolására csak az engedélyezési kérelem beadása után, az EFSA és a Bizottság előtt van lehetőség.

A Regenerának másnaposság elleni hatást tulajdonító állítások – beleértve a dobozon szereplő „anti hangover” feliratot - tehát jogszabályellenesek voltak, így a GVH további vizsgálat nélkül megállapította, hogy azokkal az ital gyártója és forgalmazója megtévesztette a fogyasztókat.

Ugyanezeknek az egészségügyi állításokra vonatkozó szabályoknak a megsértése volt az egyik oka annak, hogy a GVH májusban megbírságolta a Norbi Update termékek forgalmazóját. A Norbi Update kommunikációjával ugyanakkor egyéb problémák is voltak, például betegség megelőzésére, kezelésére, gyógyítására utaló állításokat is tettek a termékeikről, illetve az összetételükkel kapcsolatban is megtévesztették a fogyasztókat.

Figyelmeztetés

A Regenera-ügyben a GVH nem szabott ki pénzbírságot, csak figyelmeztette az SSHS Groupot és a Regenera Hungary-t, mivel mindkét cég kkv-nak számít, és ez volt az első versenyjogi jogsértésük.

A versenyhivatal továbbá kötelezte a cégeket, hogy „alakítsák ki a versenyjogi előírásoknak való megfelelést és a jogsértés megelőzését biztosító saját belső eljárásrendjüket”, és erről 60 napon belül számoljanak be a GVH-nak.

A Regenerát jelenleg is forgalmazó SSHS Groupnak a GVH megtiltotta a jogsértés folytatását, ami azt jelenti, hogy „köteles felhagyni a másnaposság elleni hatásra utaló kereskedelmi kommunikációk - beleértve a termék csomagolásán szereplő anti hangover feliratot is – alkalmazásával”.

Ennek teljesüléséről is 60 napon belül kell beszámolni.

A GVH határozatából kiderül, hogy az SSHS Group már a versenyhivatali eljárás februári megindítása után elkezdett finomítani a kommunikációján, és a Regenera másnaposság elleni hatása helyett egyre inkább az ital „revitalizáló” jellegét hangsúlyozta.

Cikkünk írásakor a regenera.hu és a regenerahungary.hu weboldal nem volt elérhető. A márka Facebook-oldalának friss bejegyzéseiből, mint láttuk, eltűntek a másnaposság elleni hatásra utaló kommunikációs elemek, és a Facebook-oldalon látható új csomagoláson sem szerepel már az „anti hangover” felirat.

Egyes webshopokban (itt és itt) ugyanakkor szeptember 20-án még elérhető volt a termék a régi dobozzal és a másnaposságra utaló felirattal.

(Címlapi kép: Botos Tamás/444)

Teczár Szilárd
2012-ben diplomázott az ELTE-n média és kommunikáció szakon, ugyanebben az évben jelent meg az első cikke a Magyar Narancsban. 2013 és 2022 között a hetilap állandó szerzője volt, belpolitikáról és európai uniós témákról írt. Főként ezekkel a témákkal foglalkozik a Lakmusz újságírójaként is, 2022 októberében csatlakozott a csapathoz