Kik költik a legtöbbet politikai hirdetésekre? 

Nemrég indult a választási hirdetésfigyelő projektünk, az első eredményekről beszélgetünk a Lakmusz podcastjában. Ellenségképző narratívák, pénzért hirdetett dezinformáció - és a Megafon által két hónap alatt eltapsolt több mint 100 millió forint.

Habár az Európai Uniós és önkormányzati választásokig még három hónap van hátra, és a kampány hivatalosan el sem kezdődött, már most elárasztják az internetet és a közösségi oldalakat a fizetett politikai hirdetések. Kik a legnagyobb hirdetők és mennyit költenek ellenségképző üzenetek terjesztésére? Hogyan profitálnak a nagy közösségimédia-platformok a választási dezinformáció terjesztéséből?

Podcastunkban a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatóinak és a Lakmusz újságíróinak közös választási projektjéről beszélgettünk László Róberttel, a Political Capital elemzőjével és Zöldi Blankával, a Lakmusz főszerkesztőjével.

  • Mi a választási hirdetésfigyelő projekt?
  • Milyen adatokból és milyen módszerekkel dolgoznak a kutatók?
  • Kik a legnagyobb politikai hirdetők a közösségi platformokon és mennyit költenek?
  • Mik azok az „ellenségképző narratívák”? És kik terjesztik ezeket?
  • Hogyan kerülik meg a „permanens kampány” szereplői a választási törvényt?

Ha felkeltette az érdeklődésedet a téma, iratkozz fel a hírlevelünkre. A választási időszakban rendszeresen e-mailben is összefoglaljuk, kik voltak a legnagyobb reklámozók, melyek voltak a legfontosabb választási üzenetek - és ezek mennyiben fedték a valóságot.

A Political Capital teljes tanulmánya itt érhető el:

A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát

A választási projektről ebben a cikkünkben írtunk:

Év eleje óta több mint 110 millió forintot hirdetett el a Megafon

Hogy kik, mennyiért és milyen üzeneteket hirdetnek azt a heti rendszerességgel frissülő választási oldalunkon tudjátok nyomon követni.

A Lakmusz újságírói a kampányidőszak alatt hétről hétre tényellenőrző cikkeket írnak a legtöbbet hirdetett hamis és félrevezető állításokról. A projekt keretében készült cikkeink itt érhetők el, februárban ezekeket az állításokat ellenőriztük:

A korábbi podcastjainkat meghallgathatod Spotifyon, a Google Podcaston, az Apple Podcaston vagy az omny.fm-en.

Címlapi illusztráció: Szulágyi Réka

Totth Benedek
Műfordító, szerkesztő, író, tizenöt évig dolgozott szabadúszóként a könyvkiadásban. Regényeket, novellákat, színdarabokat fordított (többek közt Cormac McCarthy, Aldous Huxley és Hunter S. Thompson műveit), majd szerkesztőként dolgozott több kiadónál. Az első regénye a Margó-díjas Holtverseny volt, ezt követte 2017-ben Az utolsó utáni háború. Eddig főként irodalmi folyóiratokban publikált, 2023 őszén kezdett újságot írni a Lakmusznál.