Havonta több ezer, akár több tízezer forintot is elköltenek az emberek különböző étrend-kiegészítőkre, többek közt multivitaminokra, immunerősítő termékekre, gyógynövénykivonatokra, stresszcsökkentő tablettákra, fogyasztó hatású kapszulákra. De keresettek a különféle “szépségfokozó” termékek is, amelyek a reklámok szerint enyhítik a hajhullást, erősítik a körmöt vagy épp feszesítik a bőrt.
Óriási ez a piac: 2004 óta több mint 27 ezer étrend-kiegészítőt hoztak forgalomba Magyarországon - azonban érdemes óvatosan válogatni ezek között.
Megjelenhetnek ugyanis olyan termékek, amelyek
A Lakmusz indulása óta igyekszünk olvasóinkat segíteni abban, hogyan kerülhetik el az egészségükre vagy pénztárcájukra káros átveréseket és csalásokat. A tavaly indított cikksorozatunkban azt mutatjuk be, hogyan érdemes eligazodni az étrend-kiegészítők egyre bővülő piacán: hogyan működik ezeknek a termékeknek az ellenőrzése, milyen típusú visszaélések fordulnak elő, és hogyan lehet a leghatékonyabban kivédeni ezeket.
Első cikkünkben utánajártunk, milyen szabályozás vonatkozik az étrend-kiegészítők piacára, ki, hogyan és milyen hatékonysággal ellenőrzi ezeknek a szabályoknak a betartását, és mi történik, ha ezen az ellenőrzésen fennakad egy termék.
A legfontosabb tanulság, hogy attól, hogy egy étrend-kiegészítő forgalomban van, nem számíthatunk arra, hogy a piacra dobás előtt bármilyen hatóság mélyrehatóan vizsgálta volna, hogy hatásos, biztonságos-e.
Nézzük röviden, hogy működik a folyamat:
1. Regisztráció: Ha egy terméket forgalomba akarnak hozni, 2017 óta - az EU-s szabályoknak megfelelően - Magyarországon is elég csupán bejelenteni a forgalmazási szándékot az illetékes hatóságoknak. Ez az úgynevezett notifikációs eljárás: egy egyszerű regisztrációs folyamat, ami abból áll, hogy a forgalmazó egyszerűen leadja a termék adatlapját és címkéjét a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központnak (NNGYK-nak) legkésőbb aznap, amikor árulni kezdi a terméket. A hatóság ebben a tájékoztatójában világosan le is írja: ez a rendszer “önmagában nem alkalmas a jogszabályoknak nem megfelelő termékek forgalomba kerülésének megakadályozására”.
2. Kockázatértékelés: Ellenőrzések már a forgalomba hozatal után történnek. Az NNGYK a regisztrációkor leadott címkék alapján vizsgálja, hogy a címkén feltüntetett összetevők megfelelnek-e a szabályoknak, nem tartalmaz-e például olyan anyagot a készítmény, amilyet nem szabadna, esetleg a megengedett összetevők esetében nem lépi-e túl a szabályozásban szereplő határértéket. De vizsgálat tárgya az is, hogy a terméknek nem tulajdonít-e a forgalmazó olyan egészségügyi hatást, amilyet szabályosan nem ígérhetne. Ilyen vizsgálatot azon termékek esetében végeznek, “amelyek az összetétel vagy a jelölés szempontjából közegészségügyi kockázatot jelenthetnek”, illetve amelyekkel kapcsolatban lakossági vagy versenytársi bejelentés érkezett.
Az NNGYK elvileg kapacitásaitól függően előbb-utóbb minden forgalomba hozott termék esetében elvégzi ezt a “kockázatértékelést”, de csak a címkén szereplő információk alapján vizsgálódik.
3. Részletes vizsgálat: Részletes vizsgálatnak, ideértve a termék összetételének laboratóriumi vizsgálatát is, csak azokat a termékeket vetik alá, amelyek fennakadnak ezen a forgalomba hozatal utáni kockázatértékelésen.
4. Betiltás: Azoknak a termékeknek a forgalmazását, amelyekkel kapcsolatban a vizsgálat közegészségügyi kockázatot állapított meg, megtiltja az NNGYK. A forgalmazástól eltiltott termékek folyamatosan frissülő listája az NNGYK jogelőd OGYÉI honlapján érhető el 2004-ig visszamenőleg. Ezeket a termékeket elvileg sehol sem lehet árusítani.
Az internetes kereskedelemben azonban nagyon nehéz megakadályozni a problémás termék további értékesítését.
A különféle étrend-kiegészítőket áruló webshopok nagy része ugyanis külföldi szerverről működik, és a megrendelt termékeket is gyakran külföldi raktárakból küldik postán, esetleg futárral Magyarországra. Ha a problémás termékeket árusító weboldalakat le is tiltják, viszonylag könnyű gyorsan, ugyanazzal a céllal újabb oldalakat létrehozni.
A hatóságok azt tanácsolják, figyeljünk arra, hol vásárolunk étrend-kiegészítőt:
Ami kifejezetten a termékeket illeti,
Az egyes termékek és forgalmazóik megbízhatóságának megítélésében sokat segítene a fogyasztóknak, ha kiderülne az NNGYK adatbázisából, mi volt az egyes termékek betiltásának oka. Nem mindegy, hogy egy szabálytalanul megfogalmazott termékleírás vagy egy a készítményben talált tiltott hatóanyag miatt hasalt el az ellenőrzésen a termék.
Jelenleg azonban sem a forgalmazástól eltiltás oka, sem az eltiltás időpontja nem nyilvános információ.
Ezért, hogy képet kapjunk arról, milyen típusú visszaéléseket tárnak fel a hatóságok az étrend-kiegészítők piacán és milyen munka alapozza meg a döntéseiket, szeptemberben közérdekű adatigényléssel fordultunk a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központhoz: 54 étrend-kiegészítő termék forgalmazástól eltiltó határozatát kértük ki, amelyeknek tartalmazniuk kell a döntés részletes indoklását.
Adatigénylésünk végül 32 esetben járt sikerrel. A megszerzett határozatok közül pedig összesen 14 olyan terméket találtunk, amelyek forgalmazását azért tiltották meg a hatóságok,
mert a készítményben a fogyasztó egészségét veszélyeztető, vagy étrend-kiegészítőkbe nem keverhető hatóanyagot találtak.
Volt olyan eset, amikor egy hatósági próbavásárlás buktatta le a terméket, és olyan is, amikor egy fogyasztó rosszulléte vezetett hatósági eljáráshoz.
Cikksorozatunk következő két részében termékcsoportokra bontva részletesen is bemutatunk néhányat ezekből az esetekből. Második cikkünk a potencianövelők, harmadik cikkünk a fogyasztószerek visszaélésekkel teli, kaotikus piacáról szól majd.
A közérdekű adatigénylésben és az adatfeldolgozásban közreműködött: Teczár Szilárd
Címlapi illusztráció: László Emese