Miután a Lakmusz egész éves látogatottságára vonatkozó vállalásainkat az év közepére teljesítettük, a harmadik negyedévben az alaptevékenység mellett több lehetőségünk nyílt kísérletezésre.
A hamis és félrevezető információk terjedése ellen küzdő szervezetek, különösképpen a szerkesztőségek egyik legnehezebb feladata a tartalom terjesztése. Akik a saját tudatos médiafogyasztásuk részeként rendszeresen olvassák a tényellenőrző oldalak cikkeit, jellemzően eleve kevésbé fogékonyak a dezinformációra, és fordítva: akik a leginkább ki vannak téve a félrevezető hírekenek, azok a legritkább esetben olvassák az ezzel foglalkozó oldalakat.
A Lakmusz indulása óta több olyan kezdeményezésbe is bekapcsolódtunk, amelyek erre az ellentmondásra próbálnak válaszokat keresni.
A Civil Kollégium Alapítvány projektjében tanodákba látogatunk, hogy az ott tanuló gyerekekkel és szüleikkel beszélgessünk a hamis és félrevezető információk terjedéséről. A szerkesztőség tagjai több workshopot is tartottak középiskolásoknak és egyetemistáknak, civil szervezeteknek és újságíróknak, és hamarosan elindítjuk a Lakmusz önkéntes közösségét is.
Ezeknek a kísérleteknek nem csak az a célja, hogy növeljük a Lakmusz elérését, hanem az is, hogy minél szélesebb körben erősítsük a kritikus, kiegyensúlyozott médiafogyasztást.
Három hónap alatt (július 12. - október 11.) 55 cikket publikáltunk, ebből 40-ben ellenőriztünk konkrét állításokat. Azt tapasztaltuk, hogy ebben az időszakban a háború belpolitikai és gazdasági vetületeivel kapcsolatban terjedtek hamis információk a magyar nyilvánosságban.
A tényellenőrzéseink közül 12 foglalkozott az orosz-ukrán háborúval (és annak gazdasági hatásaival), 27 a közélettel és politikával, 7 pedig egyészségügyi és tudományos témákról szólt.
A tényellenőrzéseink mellett készítettünk olyan cikksorozatokat is, amelyek a dezinformációs környezet működését igyekeznek feltárni különböző nézőpontokból:
A működésünk harmadik negyedévében 483 ezer olvasót értünk el (összesen 1.6 millió olvasót az indulás óta), a legolvasottabb anyagaink a következők voltak:
Egy nyáron át terjesztette megalapozatlanul a kormánypárti média, hogy az Ukrajnának juttatott fegyverszállítmányokat szétlopják - 116 ezer olvasó
Amiről a kormányzati média hallgat: hányan tüntettek tegnap a közoktatásért? - 35 ezer olvasó
Így épül párhuzamos valóság a megyei lapokban - 28 ezer olvasó
Nem vásároltak amerikai multik akkor földet Ukrajnában, mint az Olaszország teljes termőterülete - 26 ezer olvasó
A kevert fajú népektől az orosz szankciókig - Orbán tusványosi beszédének 6 állítását ellenőriztük - 24 ezer olvasó
A Lakmusz a közösségi médiás tábora is növekszik:
Facebook - 7377 követő (7%-os növekedés az előző negyedévhez képest)
Instagram - 1659 követő (16%- os növekedés az előző negyedévhez képest)
Twitter - 856 (20%-os növekedés az előző negyedévhez képest)
Hírlevél - 566 feliratkozó - (16%-os növekedés az előző negyedévhez képest
TikTok - 271 követő
Túlnyomórészt továbbra is hagyományos, szöveges cikkeket készítünk, de egyre intenzívebben használunk egyéb formátumokat is:
22 vizuális, a közösségi médiára optimalizált információs kártyát készítettünk, amely rövid, könnyen elérhető és megosztható formában foglalja össze a tényellenőrzéseink legfontosabb pontjait. Elindítottuk a Lakmusz TikTok csatornáját is, ahova 9 videót posztoltunk. A legnépszerűbb közel 15 ezer megtekintést ért el, és arról szólt, hogy Svájcban valóban börtön jár-e a túlfűtött lakásokért.