Orosz propaganda a magyar állam támogatásával: hazai dezinformáció az orosz-ukrán háború és a választások idején

 

Azokat a dolgokat, amelyeket egy háborúban szinte rutinszerűen meg szoktak csinálni az agresszorok, tehát mondjuk elzárják a vizet, a gázt, a villanyt, internetet, különösen ez utóbbit, ezt az oroszok nem tették meg. Gondolom azért, mert nem akarták a polgári lakosságot ellehetetleníteni. Tehát amennyire lehet próbálják kímélni, nekem innen úgy tűnik.

Láncz Tamás, MTVA online igazgató, 2022.04.09.

Értem én, hogy az USA nagyhatalmi érdekei most éppen azt diktálják, hogy destabilizálni kell a térség országait, hogy éket kell verni a V4-ek közé, hogy Magyarországot - immár sokadszor - páriának kikiáltva csöndesen szét kell zilálni az amúgy is megroppant és tudatosan legyengített Európai Unió maradékát, kiváltképp az EU utolsó, patrióta értékeket a zászlajára tűző nemzetállamait. Mindent értek. S értem, miért kellene szerintük az orosz gázt is azonnal elzárni. Mert az "önzetlen" USA már azonnal szállítaná is a cseppfolyósított gázt - sokszoros áron - tankerhajókkal átszelve az óceánt, kerül, amibe kerül a megvezetett európaiaknak…


Rákay Philip, a Megafon-csoport tagja, fideszes médiainfluenszer, 2022.03.25. 

 

Miközben Magyarország és magyar emberek segítenek a háború elől menekülő ukrán állampolgároknak, Zelenszkij ukrán elnök nyíltan beavatkozik a magyar választási kampányba, a baloldali ellenzék mellett!

Budai Gyula, fideszes országgyűlési képviselő, 2022.03.26.

 

Első hallásra talán nem gondolnánk, hogy ilyen üzeneteket támogat és terjeszt egy EU-és NATO-tagország kormánya. Magyarországon ez azonban bevett gyakorlat az orosz-ukrán háború februári kitörése óta.

Amikor Vlagyimir Putyin lerohanta Ukrajnát, a magyar kormány épp a tavaszi országgyűlési választások kampányhajrájára készült. Orbán Viktor pedig - aki az elmúlt 12 évben arról igyekezett meggyőzni a magyarokat, hogy Oroszoszág nem pusztán megbízható gazdasági partner, hanem Magyarország fontos nemzetközi szövetségese - nehéz helyzetben találta magát. 

Magyarország óriási orosz hitelből tervezi fejleszteni a paksi atomerőművet, az ország energiafüggőségét pedig az elmúlt években cseppet sem sikerült csökkenteni. “Ha van orosz gáz, van rezsicsökkentés, ha nincs orosz gáz, nincs rezsicsökkentés” - jelentette ki Orbán Viktor alig néhány héttel a háború kirobbanása előtt, miután Putyinnal tárgyalt Moszkvában. 

A magyar kormány számára láthatóan fontos ezeknek a gazdasági kapcsolatoknak a fenntartása, így a háborúval kapcsolatban a semleges, békepárti álláspont hangsúlyozásával párhuzamosan igyekezett az aggresszorként fellépő Oroszországgal a lehető legjobb viszonyt fenntartani.

Ezt a fajta “semlegességet” azonban nemhogy nemzetközi színtéren, de a magyar közönség számára sem könnyű eladni. Ehhez a 12 év alatt szisztematikusan felépített propagandagépezetre kellett Orbánnak támaszkodnia: a közmédiában, kormánypárti sajtótermékekben és Facebook-oldalakon is félrevezető és hamis információkat kezdtek terjeszteni, relativizálva vagy egyenesen tagadva Oroszország felelősségét, inkább az USA-t és a NATO-t vádolva a konfliktus miatt. 

A háború kitörését megelőző hetekben a Fideszes véleményvezérek sorra Kreml-barát véleményeket hangoztattak, („Oroszország nem fogja megtámadni Ukrajnát, ezt egy hülye is tudja” - mondta például Bayer Zsolt január 30-án). 

Miután Oroszország lerohanta Ukrajnát, többek közt a következő üzenetek jelentek meg:

 
  • Február 25-én Georg Spöttle kormánypárti elemző az MTVA műsorában Volodomir Zelenszkij ukrán elnököt Hitlerhez hasonlította, majd egy nappal később ugyancsak a köztévé műsorában kifejtette, hogy Zelenszkijnek le kellene mondania.
  • Február 26-án Gajdics Ottó relativizálta Oroszország felelősségét a HírTV-n.
  • Február 28 és március 26 között Bayer Zsolt a saját blogján legalább öt bejegyzésben terjesztett orosz háborús propagandát és már korábban cáfolt hamis információkat.
  • Miután Zelenszkij ukrán elnök március 24-én, az európai uniós csúcson tartott beszédében közvetlenül Orbán Viktort kritizálta, a teljes propagadagépezet ellentámadásba lendült. A Megafon Központ által támogatott Rákay Philip például azt üzente Zelenszkijnek “és a hálózatoknak”, hogy “HAGYJÁTOK BÉKÉBEN A HAZÁMAT!!!”. A Számok Facebook-oldal pedig “a saját népét évekig tankokkal gyilkoló ukrán diktátor”-nak nevezte Zelenszkijt.
  • Áprilisban sorra jelentek meg az orosz háborús bűnöket relativizáló megnyilatkozások is, a Sajtóklub nevű műsorban például arról beszélgettek, hogy talán nem is az oroszok követték el a bucsai mészárlást.
 

Választási dezinformáció

 

A háború kitörése a 2022-es országgyűlési választásokat megelőző kampányidőszakának fő tematikáját is meghatározta. 2021 decemberében, az év utolsó kormányinfóján Orbán Viktor még más kampánytémáknak készítette előg a terepet: a magyar miniszterelnök a migráció mellett “az LMBTQ-mozgalmak által javasolt" gyermeknevelést és társadalomfölfogást nevezte meg az európai életet meghatározó legfontosabb kérdésként. A migrációval és az LMBTQ témával kapcsolatban a kormánypárt már korábban is rendszeresen közölt hamis, illetve félrevezető információkat (ezeket például itt és itt), és várható volt, hogy ezekkel a témákkal kapcsolatban a kampányidőszakban további hamis információk fognak terjedni. 

Az orosz-ukrán háború azonban gyorsan áttematizálta a kampányt, és a központi kommunikáció fókuszát a migrációs és LMBTQ témákról a nemzetközi geopolitikára és a háborús fenyegetésre irányította. A magyar ellenzékkel szemben megfogalmazott kormányzati üzenetek az oroszpárti és ukránellenes narratívákkal fonódtak össze, ezeket pedig a teljes kormányzati propagandagépezet terjesztette.

A legfontosabb üzenetek az alábbiak voltak: 

  • A baloldal fegyvereket küldene Ukrajnába és háborúba sodorná Magyarországot, míg a Fidesz a béke pártján áll. Így a parlamenti választások tétje nem más, mint hogy béke vagy háború uralkodik Magyarországon.
  • A baloldal titokban tárgyalt Ukrajnával fegyverszállítmányok küldéséről
  • Zelenszkij és a magyar baloldal is “amerikai kottából játszik”, és a “hálózatokkal együtt” beavatkoznak a magyar választásokba
 

Orbán Viktor április 3-án, miután pártja újabb kétharmados győzelmet aratott a választásokon, győzelmi beszédében Zelenszkijt is felsorolta a Fidesz ellenfelei között: “Most kellett a legnagyobb túlerővel megküzdeni: a baloldal itthon, a nemzetközi baloldal körös-körül, a brüsszeli bürokraták, a Soros-birodalom minden pénze és szervezete, a nemzetközi fősodratú média, és a végén még az ukrán elnök is.”

 

A hamis hírek terjedésének fő csatornái

 

A Fidesz üzenetei tehát jelentős átfedést mutatnak a putyini háborús narratívával, amelyek - jelentős mennyiségű közpénzzel megtámogatva - az alábbi csatornákon terjedtek Magyarországon:

  • Mainstream média (az MTVA, a KESMA és a TV2 csoport kiadványai és műsorai)
  • A Megafon Központ által támogatott Facebook-oldalak
  • Egyéb kisebb, oroszpárti narratívát közvetítő weboldalak és Facebook-oldalak (közülük a legnagyobb eléréssel rendelkezők: Orosz Hírek, Számok - a baloldali álhírek ellenszere. A rendszeresen orosz narratívát közvetítő oldalakat a platformcégek nem tiltják le, azonban egyes, bizonyítottan hamis posztjukat eltávolították.


A fenti csatornák közül az MTVA közvetlen állami támogatásból működik (2022-ben 130 milliárd forintból gazdálkodhat), a KESMA és a TV2 csoport kiadványai pedig állami hirdetésekből jutnak jelentős bevételhez. Ezeknek a sajtótermékek nyíltan vállalják kormánypárti kötődésüket, nem hirdetik, hogy céljuk volna az elfogulatlan tájékoztatás. Az elmúlt hónapokban többek közt a Direkt36 cikkei és az Öt lecke a valóság felszámolásáról című film mutatta be, hogy a közmédiában hogyan cenzúrázzák a koronavírusról, az orosz-ukrán háborúról vagy az ellenzékről szóló híreket.

A kormánypárti, mainstream médiumok mellett a Megafon Központ indítása azt a célt szolgálta, hogy a jobboldali, kormánypárti üzeneteket a közösségi médiában is nagyobb közönséget érjenek el. A Megafon Központ több mint egymilliárd forintot költött a jobboldali véleményvezérek, influencerek tartalmainak népszerűsítésére. 

A Megafon, amely a nagyrészt a Fidesz pártalapítványa által finanszírozott Alapjogokért Központ hatókörében jött létre, állítása szerint nem közpénzből, hanem magánadományokból működik. Egy, a Telexszel szemben indított sajtóperben azonban nemrég jogerősen kimondta a bíróság, hogy - bár a közpénz útja nem átlátható - az újság “valós tényekből levont okszerű következtetésként” írta meg, hogy a Megafonhoz közpénz juthatott. 

Ezeka a csatornák az orosz-ukrán háború óta nemcsak a magyar kormánypárti politikusok, elemzők és influencerek kijelentéseit veszik át és hangosítják fel (amelyek gyakran egybevágnak az orosz háborús propagandával), hanem rendszeresen kritika és kommentár nélkül közlik az orosz állam üzeneteit is.
 

Lakmusz: 800 ezer olvasó 13 hét alatt

 

Bár Magyarországon egyes újságírók és civil szervezetek foglalkoztak már tényellenőrzéssel, a mainstream médiában korábban nem létezett kifejezetten erre a tevékenységre fókuszáló, tényellenőrző (fact-checking) szervezet - amíg 2022 januárjában el nem indítottuk a Lakmuszt.

A Lakmusz tényellenőrző szerkesztősége az Európai Bizottság támogatásával működik a Magyar Digitális Média Obszervatórium (HMDO - Hungarian Digital Media Observatory) részeként. A HDMO a francia AFP hírügynökség, az ELTE kutatóiból álló Media Universalis Alapítvány, valamint a 444-et és a Qubitot is kiadó Magyar Jeti Zrt. közös projektje.

A projektünk eredeti célja az volt, hogy egy év alatt 1 millió olvasót érjünk el. A Lakmusz 2022. január 11-i indulása viszont azt mutatta, hogy a magyar közönségnek nagy igénye volt egy kifejezetten tényellenőrzéssel foglalkozó oldalra: a működésünk első hetében 100 ezer olvasót, az első 13 hétben pedig 800 ezer egyéni felhasználót értünk el. 

Három hónap alatt 93 cikket publikáltunk. Ebből 40 a közélettel, politikával és a parlamenti választásokkal foglalkozott, 22 az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos dezinformációról, 13 pedig a koronavírussal kapcsolatban terjedő álhírekről szólt. Emellett írtunk cikkeket az LMBTQ közösséggel, az 5G hálózatokkal és a migrációval kapcsolatban terjedő hamis hírekről is, és beszámolunk a dezinformációval kapcsolatos tudományos kutatásokról és konferenciákról is.

A Lakmuszon publikált cikkek közül az alábbiak voltak a legnépszerűbbek az első 13 hétben:

   

A Lakmusz megjelent a közösségi médiában is:

 

Bár túlnyomórészt hagyományos, szöveges cikkeket készítettünk, már röviddel az indulásunk után elkezdtünk kísérletezni más formátumokkal is.
 

  • 19 vizuális, a közösségi médiára optimalizált információs kártyát készítettünk, amely rövid, könnyen elérhető és megosztható formában foglalja össze a tényellenőrzéseink legfontosabb pontjait.
  • 3 élő beszélgetést szerveztünk, amelynek során az újságíróink egy-egy téma szakértőivel beszélgettek: első alkalommal az orosz propagandáról, a második adásban arról, hogy milyen következményei vannak a választási kampányok során elhangzó hazugságoknak, a harmadik alkalommal pedig arról, hogy milyen szabálytalanságok történtek a választás során. A beszélgetéseket élőben közvetítettük Facebookon és Youtube-on, valamint a felvételt közzétettük minden nagyobb podcast felületen is.
  • A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) a Lakmusz cikkei alapján készített tájékoztatót hátrányos helyzetű településeken élők számára azzal kapcsolatban, hogyan tájékozódjanak az orosz-ukrán háborúval kapcsolatban. 

 

Együttműködéseink

 

A projekt keretében a Lakmuszt kiadó Magyar Jeti Zrt. a francia AFP hírügynökséggel működik együtt. 

 
  • Az indulást követő 3 hónapban az AFP 12 tényellenőrzése jelent meg a lakmusz.hu-n (emellett az AFP a saját tényellenőrző oldalán, a Ténykérdésen további 21 cikket publikált). 
  • Mivel más európai országokhoz hasonlóan, Magyarországon is az orosz-ukrán háborúval kapcsolatban terjedt a legnagyobb mennyiségű dezinformáció az elmúlt időszakban, az AFP is kiemelten fókuszál erre a témára: magyar nyelven 14 tényellenőrzést publikált a háborúval kapcsolatban. Január 11-e óta a Ténykérdés mindössze 2 cikkben foglalkozott a koronavírus-járvánnyal, holott a korábbi két évben ez a téma dominált a dezinformációs üzenetek közt.
  • Az AFP nemzetközi, több mint 120 tényellenőrből álló hálózata 723 tényelleőrzést készítette a témában a háború februári kitörése óta. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az elmúlt időszakban világszerte - Magyarországon is - megjelent egy aggasztó trend: az ál-tényellenőrzések gyártása. Ezeknek az álhírek terjesztése mellett az a célja, hogy aláássák a valódi tényellőrzéseket készítő újságírókba vetett bizalmat.
 

A választásokat megelőzően a Lakmusz lett az egyik magyar partnere a Who Targets Me projektjének.
 

  •  A WTM böngésző kiegészítő anonim módon gyűjti az információkat arról, hogy miközben a közösségi médiát böngészik a felhasználók, milyen politikai hirdetésekbe futnak bele, ki és miért célozza meg őket ezekkel a hirdetésekkel. 
  • Magyarországon a Lakmusz felhívására több mint ezer felhasználó töltötte le a böngésző kiegészítőt.
  • A vizsgálatunk szerint a választást megelőző héten (március 21-27), a kormánypárt hirdetők jelentősen növelték a reklámköltéseiket Facebook, a Mediaworks több mint 93, a Fidesz 76, a Megafon 72 milliót hirdetett el egyetlen hét alatt. A Lakmusz jelenleg a TASZ-szal és a Civil Liberties Union for Europe-pal együttműködve elemzi az egy hónap alatt összegyűjtött részletes adatokat, hogy pontos képet kapjunk a politikai szereplők targetálási gyakorlatáról.
 

A Lakmusz 2022 márciusa óta részt vesz a Reset által szervezett Disinformation Situation Centre nevű együttműködésben.

 
  • A projekt célja, hogy Európában, Ukrajnában és az Egyesült Államokban tanulmányozza az oroszpárti propaganda terjedését, és felmérje a nagy tech cégek ezzel kapcsolatos válaszreakcióit.



Szerzők: Zöldi Blanka, főszerkesztő és Erdélyi Péter, lapigazgató

A negyedéves riport angol nyelven itt olvasható.
(A magyar és angol szöveg nem egyezik pontosan, az angol verzióban több magyarázó bekezdés szerepel a magyar médiakörnyezetről.)
Lakmusz