5. helyezett: Rendszeresen szerepel a kormánymédiában a két férfi, akikről felmerült, hogy egy orosz befolyásolási hálózat tagjai
Az Európai Unió területén folyó orosz befolyásolási kísérletet leplezett le március végén egy nemzetközi titkosszolgálati akció - erről számolt be legalábbis az ügy részleteit fokozatosan feltáró nemzetközi sajtó, élen a cseh DeníkN hírportállal. A nyomozás szerint a prágai székhelyű Voice of Europe hírportál orosz pénzből, közvetve a Kremlből irányítva terjeszt az orosz érdekeknek megfelelő üzeneteket az Európai Unióban.
Cikkünkben azt vizsgáltuk meg, hogy az elmúlt években a leleplezésben érintett személyek és orgánumok hol és milyen tartalmakat közvetítettek.
Két fő megállapításunk röviden:
4. helyezett: Gazdasági sikereit sorolva indította be a Fidesz kampányát Orbán, de régről ismert túlzásokat találtunk a beszédében
Orbán Viktor is felszólalt április 19-én a Fidesz választási manifesztumának bemutató rendezvényén, amit a kormánypárt EP-választási kampányának nyitányaként is értelmezhetünk.
A miniszterelnök a bérek, a nyugdíjak, a megtakarítások és általában a gazdaság növekedésével dicsekedett kampánynyitó beszédében. Cikkünkben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatainak segítségével ellenőriztük Orbán kijelentéseit
Összességében elmondható, hogy 2010 és 2024 között valóban javulás látszik az említett gazdasági mutatókban. A miniszterelnök azonban több esetben eltúlozza a javulás mértékét, például úgy, hogy az infláció figyelembevétele nélkül hasonlítja össze a 2010-es és 2024-es adatokat.
3. helyezett: Magyar Péter milliós biciklije nem női, és még csak nem is az övé
Magyar Pétert azzal támadta a kormánypárti média, hogy egy közel 2 millió forintos női biciklivel hajtott az I Bike Budapest felvonuláson.
„Ahogy kell, drága női szemüvege után egy nagyon drága, szintén női bringára pattanva tekert a szavazatokért”
- ezt írta Magyar Péterről a Tűzfalcsoport nevű oldal, miután Magyar április 20-án, szombaton barátnőjével részt vett az I Bike Budapest kerékpáros felvonuláson.
Azzal az állítással, hogy Magyar „nagyon drága női bringát tekert”, azonban több probléma is adódott:
2. helyezett: Így lendült újra támadásba Magyar Péter ellen a Megafon és a kormánymédia
Sűrű volt a húsvét előtti időszak a közéletben:
A történések nyomán erőteljes kampány kezdődött a közösségi médiában: a Megafon tagjai újraindították a Magyar Péter lejáratását célzó videóikat, és egy hét alatt több mint 40 millió forintot költött a politikus elleni reklámokra. A közmédia és kormánypárti médiumok pedig Varga Judit Frizbi-interjúját népszerűsítették pénzért, a hirado.hu például a Facebookon is hirdette, több mint 600 ezer forintért.
A megjelent reklámokat ebben a táblázatban gyűjtöttük össze.
1. helyezett: Hányan voltak Magyar Péter tüntetésén?
Komoly számháború bontakozott ki a nyilvánosságban arról, mekkora volt a tömeg a Kossuth téren Magyar Péter április 6-i tüntetésén.
Maga Magyar Péter a helyszínen az RTL Klubnak nyilatkozva, és később Facebook-posztjában is azt állította, hogy a rendőrség becslése szerint 250-300 ezer résztvevő volt a demonstráción, de szerinte ennél is többen, 3-400 ezren voltak.
A Budapesti Rendőrfőkapitányság viszont azt közölte több médiummal, például a Telexszel is, hogy nem készített becslést a megjelentek számáról és a szervezőkkel sem közölt ilyen információt. A kormánybarát médiában közben Magyar Péter becslésénél és a Magyar által a rendőrségnek tulajdonított becslésnél jóval alacsonyabb számok kezdtek el keringeni.
A mi számításaink alapján magabiztosan az állítható, hogy legalább 100 ezren vettek részt a tüntetésen - ennél azonban nem sokkal többen.
A számításhoz ezúttal is a MapChecking alkalmazást használtuk, és a 444-en megjelent, Németh Dániel által készített drónfelvételeket vettük alapul.
Emellett kiszámoltuk, hogy a Most vagy soha! „reálértéken” számolva is minden idők legtöbb állami támogatásból forgatott magyar filmje: megnéztük, melyek voltak az elmúlt tíz év legbőkezűbben támogatott filmjei, és hogy a nézőszám alapján melyik film bizonyult a Nemzeti Filmintézet legjobb befektetésének.
Utánanéztünk a politikai hirdetéseknek és kiderítettük, hogy
Foglalkoztunk Szentkirályi Alexandra Kamuméter-sorozatával, amelyben Karácsony Gergely állítólagos hazugságairól beszél a Fidesz főpolgármester-jelöltje; és megnéztük, hogy lesz bárkiből „baloldali”, aki nem a Fidesz barátja. A Megafon arcai ugyanis előszeretettel riogatnak „baloldali” politikusokkal, ám van ezzel egy kis probléma: az általuk példaként említett politikusok nagyrésze valójában nem tekinthető baloldalinak.
És átolvastunk néhány friss tanulmányt is, amelyek azt bizonyítják, hogy van hatása a tényellenőrzésnek.
Új tananyaggal bővült a gyerekeknek szóló, álhírek felismerését segítő oldal: az Idea Alapítvány minőségi híreket bemutató anyaga abban segít a gyerekeknek, hogy megtanuljanak különbséget tenni a megbízható internetes források és a hamis információk között.
Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) keretében készült program legújabb tananyagcsomagja a minőségi hírek főbb jellemzőit mutatja be.
Megtudhatjuk, hogy
Korábbi toplistáink itt érhetők el.